Gerard de Rooy kijkt tevreden terug op Dakar Rally 2022

Dakar 2022 Petronas Team de Rooy IVECO

De stofwolken in de woestijn van Saoedi-Arabië zijn nog maar nauwelijks opgetrokken of het gordijn naar de toekomst gaat alweer open. “We zijn al bezig met de Dakar Rally van 2023.” Team De Rooy kwam vrijdag met vier truckers over de finish.

Het kwartet rijders eindigde in de top tien. Janus van Kasteren was de hoogst geklasseerde rijder, die niet in een Kamaz reed. Mitchel van den Brink verbaasde vriend en vijand met zijn sterke optreden. Behalve Gerard de Rooy. “Ik was niet echt verbaasd wat betreft zijn rijden. Mitchel gaat wel verder komen.”

Een week na de finish in Jeddah maakt Gerard de Rooy (‘eigenlijk is het met een ij, met puntjes. Maar die letter kennen ze niet in het Engels, Daarom gebruiken wij in onze communicatie van de rally activiteiten de naam De Rooy’) de balans op. “We mogen niet klagen. Met vier rijders in de top tien en achter de vier Kamaz-rijders ’the best of the rest’. Ik had gehoopt dat we misschien iets dichter bij de top drie konden komen om zo de druk iets te verhogen. Maar een beetje technische tegenslag in de eerste week en Janus, die op zijn kant heeft gelegen, maakten, zonder grote tegenslagen voor Kamaz, een podium klassering na één week al ondenkbaar.” Maar de Russen onder aanvoering van Dmitry Sotnikov en Eduard Nikolaev maakten geen fouten. In hun spoor gingen ook Anton Shibalov en Andrey Karginov als nummers drie en vier mee naar het finish podium in Jeddah.

Dakar 2022 Petronas Team de Rooy IVECO

Janus van Kasteren was namens Petronas Team De Rooy Iveco de eerste ‘vreemdeling’ in het truckers legioen. De 35-jarige coureur uit Veldhoven stuurde de Iveco Powerstar Torpedo naar een vijfde plaats. “Janus heeft één foutje gemaakt. Dat wierp hem terug in de stand van het klassement. De ‘crash’ heeft iets tijd gekost,” aldus De Rooy over de ‘uitglijder’ in de zevende etappe. Op weg naar El Dawadimi maakte Van Kasteren een zeldzaam foutje. “Ik had het niet eens in de gaten. Het was mijn fout, had ik maar niet over dat bultje moeten rijden,” zo stak Van Kasteren al snel na die etappe de hand in eigen boezem. “Maar Janus heeft de hele rally verder goed mee kunnen strijden. Ik ben zeker tevreden over hem.”

Dat laatste geldt ook voor het optreden van Vick Versteijnen en zijn co-piloten Teun van Dal en Randy Smits. De 36-jarige coureur uit Hilvarenbeek werd op het laatste moment toegevoegd aan de line-up van het Petronas De Rooy Iveco team. Als ‘last-minute’ vervanger van Hans Stacey, die om medische redenen niet naar Saoedi-Arabië afreisde deed Versteijnen zijn werk meer dan voortreffelijk. “In de eerste plaats was ik heel blij dat Vick de plaats van Hans kon invullen. Met een minimale voorbereiding heeft hij echt maximaal gepresteerd. De equipe van Vick heeft een beetje pech gehad met de problemen die we hadden met de bandenspanning. Daarnaast hadden ze ook nog een wiellager kapot. Mechanisch zat het een beetje tegen, maar rijtechnisch was het uitstekend en eindigde Vick de laatste dagen rond de positie van Martin.” Versteijnen eindigde in het klassement als achtste. In de laatste etappe zag hij een zevende plaats met minimaal verschil (23 seconden) in rook op gaan. De Tsjech Martin Macik voorkwam met een waanzinnig sterk optreden in de slotetappe, waarin hij op korte afstand van Sotnikov tweede werd, een vijf, zes, zeven finish voor Team De Rooy.

Dakar 2022 Petronas Team de Rooy IVECO

De zesde plaats algemeen kwam namelijk in handen van Martin van den Brink. In de kleuren van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco reed de ervaren rallyrijder uit Harskamp een ‘degelijke’ rally. In zijn veertiende Dakar Rally kon Van den Brink (51) zijn beste resultaat ooit laten noteren. “Martin verloor een beetje tijd door het missen van een waypoint en een foutje op de route. Dat kan gebeuren en hoort erbij. Verder reed Martin erg stabiel en was dit het maximaal haalbare voor hem.”

Dat Mitchel van den Brink zo vlekkeloos en snel zou zijn hadden niet veel ‘kenners’ verwacht. De vorige week vrijdag 20 jaar geworden Van den Brink junior eindigde zelfs na een zeer constante rally in de top tien. “Ik ben niet echt verrast,” aldus Gerard de Rooy. “Ik ben wel verrast met de klassering. Tiende had ik niet verwacht. Maar ergens rond plaats 13, 14 of 15 had ik wel voor mogelijk gehouden. Dat hij degelijk en snel was in de rally is voor mij geen verrassing. We hebben vorig jaar ook bij ons team gehaald omdat we de potentie hebben gezien. Ik ben dan ook heel blij dat Mitchel heeft laten zien wat hij kan. De rally is, net als vorig jaar overigens, een goede leerschool geweest. Met een goede of betere truck kan hij zeker top tien rijden. Hij moet nu vooral nog meer ervaring opdoen en dan gaat hij de komende jaren zeker verder komen,” aldus De Rooy, die niet uitsluit dat de talentvolle Harskamper in de nabije toekomst in een volwaardige wedstrijd truck plaats mag nemen. Mitchel van den Brink, navigator Richard Mouw uit Kootwijkerbroek en monteur Bert van Donkelaar uit Lunteren vormden dit jaar een equipe in de Iveco Powerstar Front. “De truck heeft iets minder vermogen en is veel zwaarder omdat wij veel onderdelen bij ons hebben voor de kopmannen in de rally,” zo vertelde Van den Brink al voor de start van de Dakar Rally.

Volgens Gerard de Rooy is het niet alleen het sturen en gas geven dat Mitchel van den Brink tot een talent bombardeert. “Hij is vooral heel volwassen. Als je zegt dat hij 25 of 28 jaar is dan gelooft ook iedereen dat. Hij is verder kritisch en heel eerlijk. Het is een jongen zonder poespas en past goed in ons team,” zegt De Rooy, die weet waar hij over praat.

Gerard de Rooy (41) reed dertien keer de Dakar Rally. Aan de zijde van vader Jan debuteerde hij in 2002 met een zesde plaats op Afrikaanse bodem. De teameigenaar en rally liefhebber won de ‘moeder aller rally’s’ in 2012 en 2016. Dat was in Zuid-Amerika. In 2019 kwam De Rooy voor de laatste keer aan de start. Volgens de eigenaar van een transportbedrijf in Son en Breugel heeft hij de afgelopen weken het rijden niet echt gemist. “Ik heb nu een andere rol. Dat beviel ook uitstekend. Alleen op de voorlaatste dag had ik graag nog even gereden. Dat was een etappe met veel en vooral hoge duinen. Dat vind ik nog altijd geweldig.”

Tijdens de rally in het Midden-Oosten had De Rooy volop gelegenheid om zich te richten op de rijders en de trucks. “Onze teammanager Henk van Leuven was er voor de dagelijkse gang van zaken. Ik had zo mooi de ruimte om er tussendoor te lopen en mij op het sportieve deel te richten.”

De formatie van Team De Rooy werkte in Saoedi-Arabië voor het eerst samen met de mensen van Mammoet Rallysport. Door de komst van Martin van den Brink naar het team van De Rooy, als vervanger van de na een tragisch bedrijfsongeval overleden beoogde rijder Ton van Genugten, werden beide teams in elkaar verweven. “We hadden een prima samenwerking,” zegt De Rooy. “De mensen van Mammoet pasten goed bij ons team. We kennen elkaar natuurlijk ook veel langer van de rally. We hebben dit jaar zeker van elkaar kunnen leren. In het bivak kijk je altijd naar andere teams en overlegt met elkaar. We kunnen ons op deze manier verbeteren door informatie te delen en de goede dingen van elkaar te benutten.”

Ook Martin van den Brink is tevreden na twee weken intensief samenwerken met Team De Rooy. “We hebben het samen goed gedaan. Wij hebben onze inbreng gehad en geleerd van de werkwijze van Team De Rooy. Zo worden we allemaal sterker. We zien wel wat daar in de toekomst uitkomt. De intentie is er om samen verder te gaan.”

Dat de samenwerking een vervolg krijgt ligt in de lijn der verwachtingen, maar Gerard de Rooy wil dat nog niet bevestigen. “We hebben het goed gedaan samen. De komende weken gaan we met alle rijders de rally evalueren en horen we ook wat de plannen en wensen voor de komende periode zijn. Dan pas weten we wat we willen en kunnen we de posities invullen voor zowel bijvoorbeeld de Silk Way Rally als later de Dakar Rally van 2023.”