Pech voor Nasser in Rallye Du Maroc

2022 Rallye du Maroc

Tijdens de derde dag in de Rallye Du Maroc profiteerde de leider van het wereldkampioenschap van de vier lekke banden van Nasser Al Attiyah en won de etappe om de leiding in het algemeen klassement terug te nemen.

De Qatari staat nu 7e algemeen, ruim een half uur achter de Fransman. De twee andere Hunters of Terranova en Chicherit completeren het podium van de dag en bezetten de eerste drie plaatsen algemeen – een ongekende hattrick voor het Prodrive-team.

Bij de motoren ging de overwinning op het podium naar Monster Energy Honda-rijder Adrien Van Beveren, zijn eerste in het rood.

Tot aan het tanken verliep de motorrace zoals verwacht. Toen deden een lastige navigatie en heel zacht zand de leiders even struikelen, waardoor Adrien Van Beveren (Monster Energy Honda) zijn eerste speciale overwinning voor Honda behaalde op zijn tweede etappe ooit met zijn nieuwe team. Het had veel duurder kunnen zijn voor mensen als Skyler Howes (Husqvarna Factory Racing) en teamgenoot Luciano Benavides, die een groot deel van de etappe leidden, maar uiteindelijk kwamen ze er verrassend goed uit, waarbij Skyler de algemene leiding nam voor Toby Price (Red Bull kTM Factory Racing) en Luciano Benavides. Zelfs piste-opener Ross Branch (Hero Motosports) had er niet al te veel last van. Zoals verwacht verloor hij 16 plaatsen op het podium, maar ondanks dat staat hij vanavond nog steeds 6e algemeen, slechts 4’33 achter de leider. Zoals zijn teammanager opmerkte, bij Ross’ aankomst in het bivak: “je kunt deze rally winnen als je zelfs 2 slechte dagen hebt, op voorwaarde dat je 3 hele goede dagen hebt.” De man die geen goede dag had op de vlucht naar Laayoune was Mason Klein. Op een gegeven moment leidde de Rally2-rijder zelfs het algemeen klassement, totdat hij zijn concentratie verloor nadat hij was gestopt om zijn kettingkast recht te buigen. Daardoor kon Romain Dumontier de dag voor Mathieu Doveze winnen, maar ondanks het feit dat hij 8’29 achter de leider eindigde, staat Klein nog steeds een duizelingwekkende 21’15 aan de leiding van Rally2 overall. Rally3 werd opnieuw gewonnen door de Marokkaan Amine Echiguer die nu de klasse leidt met 26’50. In de quads valt de leider van gisteren Axel Giroud uit de strijd nadat hij zijn motor kapot had gemaakt.

Bij de auto’s, na een slechte dag gisteren (gebroken driehoek en twee lekke banden), had Sebastien Loeb vandaag een bijna perfecte dag (slechts één lekke band), terwijl Nasser Al Attiyah in totaal vier lekke banden had! Met twee reserveonderdelen aan boord waren dat er twee te veel voor de Qatari die 53’58 verloor in afwachting van teamgenoten Yacopini en Van Loon die hem hun reserveonderdelen zouden doorgeven. “Orly” Terranova eindigde 10’15 achter Loeb terwijl Chicherit (4 lekke banden zoals Al Attiyah) als derde eindigde om 18’08. Het podium was 100% Hunter en het voorlopige klassement is identiek, een dubbele primeur op een W2RC-evenement voor het merk dat pas afgelopen januari op de Dakar verscheen! In het algemeen klassement heeft Loeb slechts 8 seconden voorsprong op zijn Argentijnse teamgenoot uit Bahrain Raid Xtreme en 4’20 op de GCK Motorsport-coureur. De leider van vanmorgen, Al Rajhi, is 4e om 9.37 uur. Al Attiyah is vanavond om 33’18. In de Open-categorie zetten de drie Audi’s hun tests voort, hoewel hun tijden van vandaag hen in de top vijf van de FIA-autocategorie zouden plaatsen.

In T3 boekten Guillaume de Mevius en zijn nieuwe bijrijder François Cazalet hun eerste overwinning voor het Red Bull Off-Road Junior Team voor Lopez (Can-Am Factory South Racing) en Guttierez, die minder dan een minuut achter de Chileense . Opgemerkt moet worden dat de Belgische leider van de dag de 7e tijd zette in de FIA-categorie. In het algemeen klassement behoudt “Chaleco” de leiding met een voorsprong van zes minuten op Quintero (Red Bull Off-Road Junior Team USA) en bijna een kwartier op de Spaanse coureur. In T4 won Pau Navarro (FN Speed) op 18-jarige leeftijd voor Jeremias Gonzales Ferioli (South Racing Can-Am) en de Australische Molly Taylor (South Racing Can-Am). Ferioli is de leider in het algemeen klassement, voor Baciuska (South Racing Can-Am) en de jonge Bruno Conti De Oliveira (South Racing Can-Am). In T5 gaat Macik (MM Technology) voor Zuurmond (Riwald Dakar) en de Italiaan Bellina (MM Technology). Al met al heeft de Tsjech ruim een ​​uur op Zuurmond (Rainbow Truck) en Bellina.

Precies een jaar geleden verscheen een onbekende 19-jarige Amerikaan met de naam Mason Klein op de Rallye du Maroc en trok ieders aandacht door de categorie Rally2 te winnen. Dat leverde hem zijn toegangsbewijs op voor de Dakar van 2022, waar hij niet alleen de Rally2-race won, maar ook als 9e eindigde in het algemeen klassement! In de categorie ultracompetitieve motorfietsen, met 16 of 17 professionele rijders op fabrieksmachines, was het een bijna ongelooflijke prestatie … dus niemand was bijzonder verrast toen hij eind maart de Rally2-categorie van de tweede ronde van W2RC in Abu Dhabi won dit jaar. Net zoals niemand bijzonder verrast was toen hij gisteren de eerste etappe won hier in Marokko in Rally2 terwijl hij zich mengde met de koplopers in RallyGP. Wat velen in het bivak blijft verrassen, is de slungelige benadering van de discipline door de slungelige jongeman. Om te beginnen is hij duidelijk een perfectionist. Hij heeft nog maar een paar races op zijn naam staan, maar als hij ooit een fout maakt – wat niet vaak gebeurt – is hij meedogenloos zelfkritisch. Hij heeft ook een analytische benadering van rally-raid’s die veel verder gaan dan zijn jaren. De meeste 19-jaren willen gewoon op hun fiets gaan en rond knallen. Niet Mason Klein. Wat zijn wereld op zijn kop zet, zijn de nuances van navigatie en de fijne kneepjes van de tactieken die door zijn rivalen worden gebruikt, dingen die hij absorbeert als een spons. Maar misschien wel het meest indrukwekkende facet van Masons persoonlijkheid is zijn ambitie, helemaal in lijn met zijn talent. Hij heeft geen groot hoofd, maar hij heeft ook geen valse bescheidenheid, hij is gewoon eerlijk. Hij wil het podium openen, hij wil doorgroeien naar een fabrieksteam, hij wil doorgroeien naar de RallyGP en natuurlijk wil hij de Dakar winnen. En je krijgt het gevoel dat dat allemaal binnen zijn bereik ligt in een relatief kortere tijdsspanne.

De eerbiedwaardige Toyota Land Cruiser 200, die de afgelopen 14 jaar onder de vlag van Toyota AutoBody meedeed aan de Dakar in de T2-categorie, ging afgelopen januari stilletjes met pensioen in Jeddah na een indrukwekkende 12 overwinningen in de categorie. Hij is vervangen door de nieuwe generatie Land Cruiser, de 300-serie, die hier op de Rallye du Maroc zijn officiële racedebuut maakt. Met een kant-en-klare motor, transmissie en versnellingsbak is het de uitdaging om de problemen te overwinnen die inherent zijn aan het off-road racen met een 3-tons T2-productievoertuig. Net als de Hilux T1+ van Nasser Al Attiyah is de 300 geprepareerd door Toyota Gazoo Racing. De twee Frans-Japanse teams die met de auto’s racen, zullen aan de start van de volgende Dakar staan ​​met als doel opnieuw de categorie te winnen die is gereserveerd voor op productie gebaseerde voertuigen.

W2RC
De ‘charme’ van rally-raid is dat elke dag verrassingen met zich meebrengt – zoals de toppers in W2RC vandaag weer hebben gezien met Sebastien Loeb (Toyota Gazoo Racing) terug in de strijd met Nasser Al Attiyah (Toyota Gazoo Racing). Andere leiders die schitterden: ‘Chaleco’ Lopez (South Racing Can-Am) in T3, Amine Echiguer in Rally 3 en Martin Macik (MM Technology) in T5, die allemaal de overwinningen van gisteren herhaalden en hun voorsprong in het Rallye du Maroc-klassement uitbreidden. Mason Klein (BAS World KTM Racing) in Rally2 en Sam Sunderland (GasGas Factory Racing) in RallyGP gaven tijd toe, maar zijn nog steeds in de race voor de overwinning. Aan de andere kant zijn Marek Goczal in T4, die een elektrisch probleem had, en Alexandre Giroud in de quads die zijn motor brak die nu tot de uitvallers behoren.

images © Rallye du Maroc – DPPI