Road to Dakar: Audi elektrificeert de woestijn

2021 Audi

Audi heeft belangrijke stappen gezet op weg naar zijn debuut in de beroemde Dakar Rally in januari 2022. Het concept van het innovatieve prototype voor ‘s werelds zwaarste cross-country rally is bijna afgerond. Halverwege het jaar staan ​​de eerste tests gepland.

Het projectmanagement voor de autosportverplichtingen van het bedrijf is overgenomen door Andreas Roos, die recentelijk verantwoordelijk was voor het succesvolle DTM-programma bij Audi Sport.

“Met het Dakar-project blijven we bij Audi trouw aan onze filosofie om voor het eerst nieuwe technologieën in de autosport te gebruiken die baanbrekend zijn voor toekomstige wegauto’s”, zegt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor alle autosportactiviteiten van Audi. “In onze rallygeschiedenis was dit bijvoorbeeld de quattro-aandrijflijn, en nu gaan we componenten voor toekomstige elektrische aandrijflijnen testen onder extreme omstandigheden tijdens de Dakar Rally. Tegelijkertijd bieden we opwindende ervaringen van klanten en fans. “

“Het Dakar-project is een enorme uitdaging voor het hele team”, zegt Andreas Roos. “We hebben een strakke planning om ons innovatieve concept te implementeren. Wij zijn de eerste autofabrikant die de Dakar Rally met een elektrische aandrijflijn aanpakt. Iedereen in het team is hard aan het werk zodat we op tijd klaar zijn voor Dakar 2022. ”

Het innovatieve prototype maakt gebruik van de motorgeneratoreenheid (MGU) van de huidige Formule E-auto die Audi vanaf het begin voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er zullen drie motoren worden gebruikt: “We hebben een MGU op de vooras en een op de achteras. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden ”, aldus Roos. “Natuurlijk moeten we aanpassingen doen, want de woestijn kent andere uitdagingen dan in de steden waar we momenteel racen in de Formule E: sprongen, zand, de zeer lange etappes. Maar we kunnen in principe voortbouwen op de expertise van de Formule E en ook van onze Le Mans-prototypes met de e-tron quattro. ”

Audi ontwikkelt de hoogspanningsbatterij ook in eigen huis. In de Formule E is dit een spec-onderdeel van een leverancier voor alle teams. De energie voor het opladen van de accu wordt geleverd door de viercilinder TFSI-motor van de DTM. “Deze motor is ongelooflijk efficiënt en state-of-the-art qua gewicht en verbruik”, zegt Andreas Roos. “Het belangrijkste is: onze aandrijflijn is volledig elektrisch. De TFSI-motor wordt alleen gebruikt om de batterijen op de klassementsproeven op te laden. De accu moet tijdens het rijden worden opgeladen, aangezien er momenteel geen andere opties zijn om dat in de woestijn te doen. ” Audi is van plan om op alle verbindingsfasen volledig elektrisch te rijden.

“De Dakar is uniek en een van de laatste grote avonturen ter wereld”, zegt Sven Quandt, die samen met Audi Sport de Dakar Rally zal leiden met zijn Q Motorsport-team. “Ik ben ervan overtuigd dat een merk veel kan winnen bij deelname aan de Dakar Rally, vooral als je een innovatief pad kiest zoals Audi zich heeft ingezet met de elektrische aandrijflijn.”

“Een goede partnerstrategie is cruciaal voor succes in de autosport”, zegt Julius Seebach. “Met Q Motorsport hebben we een ervaren partner gevonden met bewezen Dakar-expertise. We zijn van plan om in mei onze line-ups van onze coureurs te presenteren, die ook erg belangrijk zijn. “

Het eerste prototype voor de Dakar Rally wordt momenteel gebouwd bij Audi Sport in Neuburg an der Donau. De uitrol staat gepland voor eind juni, gevolgd door de wereldpremière in juli. Daarna is er een intensieve testfase gepland voor Audi’s eerste Dakar Rally in januari 2022.