Drama tranen woede en een nieuwe kampioen in de zinderene DTM Finale 2021

2021 DTM FInale

Drama, tranen, spectaculair racen en grenzeloze vreugde – voor een enorm publiek zorgde DTM Norisring powered by BWT voor een actievolle finale. Uiteindelijk juichte één coureur in het bijzonder: Maximilian Götz! Na de finish werd de 35-jarige uit Uffenheim op overweldigende wijze gevierd als de nieuwe DTM-kampioen

Met de Mercedes-AMG van het HRT-team had Götz de leiding op de Norisring. Nadat hij de race op zaterdag al had gewonnen, kwam hij ook op zondag als eerste over de finish. “Voor mij is dit een droom die uitkomt! Ik ben sprakeloos en gewoon dolgelukkig’, zei een opgewekte Götz na de race op de radio, zijn tranen niet bedwingend.

Met zijn titelwinst werd Maximilian Götz de opvolger van Audi-fabriekscoureur René Rast, die dit jaar niet aan de DTM deelnam, maar in 2022 terugkeert. Götz lachte het laatst als Liam Lawson en Kelvin van der Linde, de twee coureurs die als favoriet aan de laatste races waren begonnen, bleven in een dramatische race met lege handen.

Nürnberg: DTM Norisring 2021, (Photo by Hoch Zwei) 4 Maximilian Götz (D), Mercedes-AMG GT3, Mercedes-AMG Team HRT

“Ik heb alles gegeven en de hele tijd gepusht. Ik wilde hoe dan ook mijn kans benutten en uiteindelijk zijn we erin geslaagd. Nogmaals, de kwalificatie was onze zwakte, onze pitstop was opnieuw onze kracht. Ik kan Mercedes-AMG en onze teameigenaar Hubert Haupt alleen maar bedanken voor het vertrouwen en deze kans”, aldus Götz. “Uiteindelijk was het een teamsucces. Maar dit teamsucces was alleen mogelijk omdat we ons uiteindelijk in deze situatie bevonden en er gebruik van maakten. Nu kijk ik uit naar een groot feest en word ik liever gedrenkt in champagne dan in het Dutzendteich-meer, al is dat hier op de Norisring traditie.”

In tegenstelling tot Götz waren de teleurstelling en woede groot voor Liam Lawson: “Ik ben duidelijk erg teleurgesteld en ontdaan voor mijn hele team. Mijn team heeft deze titel echt verdiend. Steeds weer door dezelfde man eruit gehaald worden, zegt genoeg. bocht één, ronde één van de race, wat kun je zeggen’, sprak de 19-jarige Nieuw-Zeelander zijn diepe teleurstelling uit. Kelvin van der Linde maakte ondertussen een aanzienlijk meer gecomponeerde indruk: “De vele fans op de tribunes hebben vandaag aardig wat te zien gekregen. Mijn grote trofee voor de derde plaats in het kampioenschap is een beloning voor mijn team dat me altijd een auto heeft gegeven die perfect was voorbereid. En in 2022 gaan we weer samen aanvallen.”

Nürnberg: DTM Norisring 2021
Nürnberg: DTM Norisring 2021, (Photo by Hoch Zwei)

DTM-baas Gerhard Berger was enorm tevreden: “Ons belangrijkste doel voor dit jaar was om stabiliteit te creëren. Dat is wat we hebben bereikt. We hebben geweldige races gehad met eersteklas coureurs en teams. Ondanks alle onzekerheden hebben we acht mooie evenementen kunnen organiseren. DTM Norisring powered by BWT was een zeer succesvolle finale met ongelooflijk spectaculaire races. Norisring is de ruggengraat van DTM. Dit weekend hadden we een fantastisch publiek; mooi, dat dat soort dingen weer mogelijk zijn. De ontwikkelingen gaan zeker de goede kant op, er zijn veel positieve signalen en we kijken vol vertrouwen uit naar 2022.”

Het was een spectaculaire race op het unieke stratencircuit. In de eerste bocht na de start kreeg de kampioensleider al een flinke klap te verwerken. Lawson, die direct naast Van der Linde vanaf poleposition was gestart, had een indrukwekkende voorsprong toen een moedige manoeuvre van de 25-jarige Zuid-Afrikaan mislukte en in contact kwam met de Red Bull Ferrari. Als gevolg hiervan was Lawson buiten strijd, hoewel hij nog steeds op lage snelheid rond de 2,3 kilometer lange Norisring reed, de hele race op de laatste plaats reed, nog steeds wachtend op een wonder.

Het tweede drama trof Kelvin van der Linde. Toen hij na zijn late verplichte pitstop vlak voor Götz, op koude banden, weer in de race kwam, ontvouwde zich een duel dat ook een beslissende rol speelde. Van der Linde deed er alles aan om Götz voor te blijven. Uiteindelijk was er contact waarbij Götz geluk en vaardigheden nodig had om zijn auto onder controle te houden, terwijl Van der Linde een lekke band linksachter opliep en uit de puntentelling viel na een spin en een bandenwissel. Dat maakte de weg vrij voor Maximilian Götz, wiens mede-Mercedes-AMG-coureurs, in de eerste plaats de twee WINWARD-coureurs Philip Ellis (SUI) en Lucas Auer (AUT), die op dat moment de race leidde, hem doorlieten. Uiteindelijk won Götz van Auer en Maximilian Buhk met de Mücke Motorsport Mercedes-AMG, uitgerust met het innovatieve Space Drive-stuursysteem van Schaeffler Paravan.

Ook Sophia Flörsch sloot haar seizoen goed af, ze eindigde als negende met de ABT Audi en scoorde daarmee voor de tweede keer dit seizoen punten.

Op zaterdag had Ferrari-team Red Bull AlphaTauri AF Corse de titel al veiliggesteld in het teamklassement. Een week geleden was Mercedes-AMG in Hockenheim gekroond tot fabrikantkampioen en een paar weken eerder had Liam Lawson al vroeg de juniortitel gewonnen.

DTM begint zijn nieuwe seizoen in Portimão in Portugal van 29 april tot 1 mei 2022.