Een open strijd aan het einde van de DTM-tests: Lawson mist de snelste tijd van Götz

2021 DTM
Klettwitz: DTM Lausitz on May, 5, 2021, (Photo by Hoch Zwei)

Slechts 96 duizendsten van een seconde scheidden Maximilian Götz en Liam Lawson aan het einde van de officiële driedaagse DTM-test. De Nieuw-Zeelander, slechts 19 jaar oud, haalde in de laatste minuten alles uit zijn Red Bull Ferrari en miste uiteindelijk de toppositie door een snorhaar.

Zo eindigde Maximilian Götz uit Ochsenfurt voor de derde dag op rij met de snelste tijd van de dag, behaald met de Mercedes-AMG GT3 van het Mercedes-AMG Team HRT. De acht snelste tijden over de drie dagen werden donderdagmiddag in de laatste sessie gepost. De in totaal bijna 3.000 ronden van de 4.570 kilometer lange DEKRA Lausitzring onderstreepten hoe intensief de tien van de momenteel twaalf DTM-teams gebruik maakten van de voorbereiding op de seizoensstart op Monza in 44 dagen. Met name de spectaculaire oefenstart gaf een levendig voorgerecht van de DTM 2021.

De 17 aanwezige professionals – de enige die ontbraken waren Sheldon van der Linde (RSA), Christian Klien (AUT) en Esteban Muth (BEL) – gebruikten elke ronde voor het afstellen van hun DTM-raceauto’s, voor lange runs , pitstop oefenen, kwalificatiesimulaties en start oefenen. “Het niveau in DTM is erg hoog. Je merkt nu al hoe serieus en nauwgezet de tests zijn ”, aldus nieuwkomer Kelvin van der Linde (RSA), die rijdt in een Audi R8 LMS van ABT Sportsline.

Klettwitz: DTM Lausitz on May, 5, 2021, (Photo by Hoch Zwei)

Drie dagen hard werken: DTM-coureurs leggen 2.915 ronden af

“Ik ben natuurlijk super blij, niet alleen met het resultaat, maar ook met de vooruitgang die we hebben geboekt. We hebben bij het testen alles bereikt wat we wilden bereiken, ”vatte Maximilian Götz samen. “Drie keer bovenaan staan ​​is natuurlijk een cool gevoel, maar het zegt helemaal niets. Pas tijdens de seizoensopener op Monza zullen we ontdekken waar we werkelijk zijn. Het zal zeker spannend worden. ” Samen met partner AVL Racing gebruikte de DTM-koepelorganisatie ITR deze testdagen ook om waardevolle data te verzamelen voor het balanceren van de auto’s.

Op de drie dagen waren er 17 DTM-coureurs op de baan met 15 auto’s. Samen legden ze 2.915 ronden af, of een afstand van 13.321,55 kilometer. Maximilian Götz kwam ook bovenaan in het klassement van de voltooide ronden: hij reed 236 ronden van de 4.570 kilometer lange Lausitz Grand Prix-configuratie en had daardoor zes en 18 ronden meer op zijn naam dan zijn collega-Mercedes-AMG-rijders Arjun Maini (Team GetSpeed, 230 ronden) – de Indiër had donderdagochtend de snelste tijd neergezet – en Vincent Abril (Team HRT, MON / 218).

Sophia Flörsch (GER, ABT-Audi) reed het op drie na hoogste aantal ronden. De 20-jarige DTM-nieuwkomer reed 214 ronden van de Lausitzring, deed waardevolle ervaring op en verbeterde ook geleidelijk in termen van rondetijden.

DTM Trophy: Junior coureur Lucas Mauron snelste van de dag met Heide Audi

De snelste van de laatste testdag in de junior raceserie DTM Trophy was de Zwitser Lucas Mauron, die ‘s ochtends met de Audi R8 LMS van het Heide Motorsport-team een ​​tijd neerzette van 1m54.156s. Slechts zeven duizendsten van een seconde langzamer was de Belg Nico Verdonck, die in de middag de snelste eindigde met een tijd van 1m54.163s in de Ring-Racing Toyota GR Supra GT. In totaal was het de Fin Matias Salonen die de langste afstand over de drie dagen aflegde met 206 ronden, 30 meer dan Sophie Hofmann (GER, Heide-Motorsport, Audi). Alle coureurs van de DTM Trophy samen legden in drie dagen 1.900 ronden of een afstand van 8.683 kilometer af.