Laatste officiële test voor 2021 DTM : Op jacht naar snelle rondetijden in Lausitz

2021 DTM

Het aftellen voor de DTM-seizoensopener voor 2021 op Monza in juni loopt: in de laatste officiële pre-season test op DEKRA Lausitzring van dinsdag tot en met donderdag zullen bijna alle 20 coureurs uit het internationale veld hun rondjes rijden.

Ferrari-Team AF Corse zal voor het eerst deelnemen aan de test met alle drie de Red Bull-coureurs. Nick Cassidy (NZL) maakt zijn debuut als DTM-coureur. De Nieuw-Zeelander deelt zijn taken achter het stuur van de AlphaTauri-Ferrari 488 GT3 Evo met Formule 1-coureur Alex Albon (THA), terwijl de jongere Liam Lawson (NZL) aan een seizoencampagne begint. “DTM is een fantastisch kampioenschap. Ik kijk er naar uit om een ​​van de namen van deze grote coureurs en geweldige fabrikanten te zijn ”, zegt de 19-jarige, die de 4.570 kilometer lange Lausitzring al kent van eerdere dagen in de Formule 4.

Mike Rockenfeller en Vincent Abril: 15 jaar in DTM tegen een DTM-rookie met GT-ervaring

“Ik heb zeker nog meer ronden nodig”, onderstreept Mike Rockenfeller (GER, ABT Sportsline). De kampioen van 2013 begint aan zijn 15e DTM-seizoen. “Het is vooral spannend vanwege de veranderingen in de technische voorschriften. Ik ben ervan overtuigd dat DTM een geweldig jaar gaat beleven. ” Tweevoudig kampioen Marco Wittmann (GER, Walkenhorst Motorsport) deelt deze mening: “Vanwege de verschillende autoconcepten zullen er verschillende favorieten zijn op de verschillende circuits. Als gevolg hiervan zijn voorspellingen nog moeilijker. ” In de eerste officiële test op Hockenheim begin april was Wittmann de drukste coureur met 246 ronden. “Een nieuw team en een andere auto, we moeten eerst de limiet vinden.”

DTM, 1. Test Hockenheimring 2021 – Foto: Gruppe C Photography; Mercedes-AMG GT3, Haupt Racing Team: Maximilian Götz, Vince Abril

Vincent Abril (Mercedes-AMG Team HRT) is een doorgewinterde GT-coureur, maar nog een onbekende hoeveelheid in DTM. Het resultaat was dat de media nog meer verrast waren, aangezien de Monegask meestal vrij hoog op de timingfiches in Hockenheim stond. “Ik heb zeker veel kampioenschappen gereden in GT3, maar DTM wordt een hoogtepunt. Toen ik een kind was, keek ik al naar de DTM-races op tv en bewonderde ik hoe dichtbij het racen was. ” Voor Abril is het de eerste keer sinds 2012 dat hij de auto niet met een andere bestuurder hoeft te delen. “Het zal interessant zijn. Voor het eerst hoef ik geen compromissen te sluiten en kan ik me volledig op mezelf concentreren. “

Zijn mede-Mercedes-coureur Lucas Auer (AUT, Mercedes-AMG Team WINWARD) eindigde als snelste op Hockenheim. “De woordtest zegt alles. Op elk aspect is er ruimte voor verbetering, daarom zijn de testdagen buitengewoon belangrijk voor mij ”, zegt de vijfvoudig DTM-racewinnaar. “Mijn team, het zijn volwaardige professionals met een enorme ervaring in GT-racen, terwijl ik mijn DTM-ervaring kan toevoegen. We hebben een zeer goede interactie en daarom ben ik overtuigd van onze combinatie. ”

Mike Rockenfeller en Vincent Abril: 15 jaar in DTM tegen een DTM-rookie met GT-ervaring

“Ik heb zeker nog meer ronden nodig”, onderstreept Mike Rockenfeller (GER, ABT Sportsline). De kampioen van 2013 begint aan zijn 15e DTM-seizoen. “Het is vooral spannend vanwege de veranderingen in de technische voorschriften. Ik ben ervan overtuigd dat DTM een geweldig jaar gaat beleven. ” Tweevoudig kampioen Marco Wittmann (GER, Walkenhorst Motorsport) deelt deze mening: “Vanwege de verschillende autoconcepten zullen er verschillende favorieten zijn op de verschillende circuits. Als gevolg hiervan zijn voorspellingen nog moeilijker. ” In de eerste officiële test op Hockenheim begin april was Wittmann de drukste coureur met 246 ronden. “Een nieuw team en een andere auto, we moeten eerst de limiet vinden.”

Vincent Abril (Mercedes-AMG Team HRT) is een doorgewinterde GT-coureur, maar nog een onbekende hoeveelheid in DTM. Het resultaat was dat de media nog meer verrast waren, aangezien de Monegask meestal vrij hoog op de timingfiches in Hockenheim stond. “Ik heb zeker veel kampioenschappen gereden in GT3, maar DTM wordt een hoogtepunt. Toen ik een kind was, keek ik al naar de DTM-races op tv en bewonderde ik hoe dichtbij het racen was. ” Voor Abril is het de eerste keer sinds 2012 dat hij de auto niet met een andere bestuurder hoeft te delen. “Het zal interessant zijn. Voor het eerst hoef ik geen compromissen te sluiten en kan ik me volledig op mezelf concentreren. “

Zijn mede-Mercedes-coureur Lucas Auer (AUT, Mercedes-AMG Team WINWARD) eindigde als snelste op Hockenheim. “De woordtest zegt alles. Op elk aspect is er ruimte voor verbetering, daarom zijn de testdagen buitengewoon belangrijk voor mij ”, zegt de vijfvoudig DTM-racewinnaar. “Mijn team, het zijn volwaardige professionals met een enorme ervaring in GT-racen, terwijl ik mijn DTM-ervaring kan toevoegen. We hebben een zeer goede interactie en daarom ben ik overtuigd van onze combinatie. ”

Hockenheim, Germany: DTM Test Hockenheimring,

ABT Audi-coureur Sophia Flörsch moet zich inhouden

Sophia Flörsch (GER), de eerste vrouw die sinds 2012 in de DTM racet, kijkt uit naar haar nieuwe auto, aangezien ze nog in een testauto reed op Hockenheim. “Als de nieuwe R8 goed loopt, wordt dat mijn grote liefde”, zegt de 20-jarige die een Audi R8 LMS van ABT Sportsline zal besturen. “In vergelijking met de Formule 3 moet ik mijn agressiviteit op het gaspedaal en het stuur in toom houden”, ontdekte ze tijdens de eerste test. “Rijhulpsystemen zoals ABS of tractiecontrole zijn ook nog ongebruikelijk voor mij.”

Op de Lausitzring zal voormalig Grand Prix-coureur Timo Glock (ROWE Racing) zijn eerste uitstapje maken met een BMW die is uitgerust met het Space Drive-systeem van Schaeffler Paravan, dus zonder mechanische stuurkolom. Het elektronische stuursysteem is ook geïnstalleerd in de Mercedes van tweevoudig kampioen Gary Paffett (GBR, Mercedes-AMG Team Mücke).

Glock en Wittmann zullen alleen op dinsdag en woensdag testen, omdat hun twee BMW-teams dan naar de Nürburgring gaan voor een race-evenement. Hetzelfde geldt voor Gary Paffett en DTM-runner-up Nico Müller (SUI, Team Rosberg), wiens aanwezigheid vereist is in Monaco. Glock’s teamgenoot Sheldon van der Linde zal niet in actie komen in Lausitz en evenmin zal de Belg Esteban Muth zijn, die pas een paar dagen geleden met T3 Motorsport in de DTM kwam. De Lamborghini Huracán is echter nog niet klaar.

Hockenheim, Germany: DTM Test Hockenheimring,

Test als assessment want niemand wil de snelste zijn, maar niemand wil ook als laatste eindigen

Tijdens de zes testsessies moeten de teams ook taken uitvoeren voor de DTM-organisatie ITR. Het gaat hier om de geschikte compound van de nieuwe bandenpartner Michelin en om de evaluatie van verdere voertuiggegevens voor de zogenaamde ‘balance of performance’ of afgekort BoP, gericht op een prestatiegerichte gelijkheid van kansen voor de verschillende autoconcepten. van Audi, BMW en Mercedes-AMG en nieuwkomers Ferrari, Lamborghini en McLaren. Terwijl aan de ene kant niemand de snelste wil zijn, maar zeker ook niet de laatste op de timing sheets, kan de tweede officiële DTM-test wel eens een beoordeling worden die serieus genomen kan worden.

Voor de driedaagse test op Lausitzring, gelegen ten zuiden van Cottbus, is ook de DTM Trophy aanwezig. In zes testsessies, gescheiden van DTM, zullen teams uit deze succesvolle junior raceserie ook werken aan de best mogelijke voorbereiding op de seizoensopener op Monza. In totaal zijn er 21 coureurs, mannen en vrouwen, ingeschreven voor het seizoen. Terwijl Tim Heinemann (GER) voor zijn titelverdediging overstapt naar de Aston Martin Vantage van PROsport Racing, nemen drie vrouwelijke racers het op tegen de concurrentie in de DTM Trophy: Sophie Hofmann (GER, Heide-Motorsport) met de Audi R8 LMS , Laura Kraihamer (AUT, True Racing) met de KTM X-Bow en Stéphane Kox (NDL, Ring-Racing) met de Toyota GR Supra.