Onafgemaakte zaken: ABT Sportsline in de jacht op de DTM-titel

2021 DTM ABT Sportsline Audi

Met vijf titels en 67 raceoverwinningen behoort ABT Sportsline tot de meest succesvolle DTM-teams. Het al lang bestaande team uit Kempten in de regio Allgäu in het zuiden van Duitsland, onder leiding van Hans-Jürgen Abt en Thomas Biermaier, heeft echter nog niet afgemaakte zaken.

ABT was dan ook een van de eersten die een inzending voor het seizoen 2021 instuurde. Hoewel er nog een tijdje te gaan is voordat het seizoen half juni in Monza van start gaat, is de ‘Operation title’ al in volle gang. Twee gloednieuwe Audi R8 LMS’en staan ​​opgesteld in de werkplaats, het team oefent al intensief voor de pitstops. De coureurs worden binnenkort bekend gemaakt en het team zal de eerste testsessies op zich nemen.

“We doen het om te winnen – races en de kampioenstitel”, zegt algemeen directeur en sportief directeur Thomas Biermaier in een interview met DTM.com. “Onlangs versloeg een zekere heer ons net drie keer naar de titel”, voegt de 43-jarige knipoog toe, verwijzend naar meervoudig DTM-kampioen René Rast. Dat viel natuurlijk niet goed, Abt’s laatste van zijn vijf titeloverwinningen dateert al van 2009. Mattias Ekström en Timo Scheider scoorden elk twee titels, Laurent Aiello behaalde één keer de kampioensbeker.

Al twee decennia succesvol in de DTM – vroege start zonder motor en met bierkrat

De DTM 2021 is een open competitie tussen teams en coureurs met diverse GT3-raceauto’s, waaronder Audi, BMW, Ferrari, McLaren en Mercedes-AMG. “We verwachten een zeer sterke concurrentie en dat is precies de uitdaging waar we van houden”, zegt Biermaier. Managing partner Hans-Jürgen Abt vult aan: “Tussen alle autosportactiviteiten zal de DTM altijd een heel speciale plek hebben voor ABT Sportsline. In 2000 waren we een van de oprichters van de nieuwe DTM met onze Abt-Audi TT-R. Ik ben er trots op dat we al twee decennia lang hoogtepunten op en naast de baan kunnen brengen. Daarom willen we ook in de toekomst deel uitmaken van de DTM-familie. ”

In 2000, het comebackjaar van de DTM met Opel en Mercedes, ging ABT de uitdaging aan om betrokken te raken bij de in eigen huis ontwikkelde ABT-Audi TT-R. Toen de eerste bewegende beelden van de nieuwe auto op dat moment werden geproduceerd, rolde de TT-R van een heuvel af en gebruikte coureur Christian Abt een bierkrat om op te zitten: er waren nog geen motor en geen racestoel beschikbaar. Echter, na slechts 100 dagen stond het resultaat van het ambitieuze project op de grid voor de openingsrace. De eerste overwinning volgde op de Nürburgring in 2001 en de eerste titelwinst van Aiello op Zandvoort in 2002. “De finish op Zandvoort was destijds ongelooflijk, een moment dat we nooit zullen vergeten”, herinnert Hans-Jürgen Abt zich dit bijzondere autosport hoogtepunt in de 125-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Aankondiging van de bestuurder volgt binnenkort – eerste testsessies in maart

De pioniersgeest die het toen had, is nog steeds wat ABT Sportsline vandaag aanspoort, net als de familiale sfeer van het team en de Beierse mentaliteit. Met een team dat in de loop der jaren grotendeels onveranderd is gebleven, is er al een hele tijd een nauwgezette voorbereiding op het seizoen 2021 aan de gang. “Onze goed op elkaar ingespeelde bemanning is een pre”, benadrukt Biermaier. ABT kent de Audi R8 LMS ook al jaren van GT3-activiteiten. “De auto heeft vier ringen die staan ​​voor kwaliteit en betrouwbaarheid, voor vele overwinningen en titels”, legt Biermaier uit. De coureurs, die binnenkort worden aangekondigd, brengen een dubbele set ervaring mee, van DTM en vanuit de GT3-cockpit. “We zijn ervan overtuigd dat we een goed pakket hebben. En dat hebben we ook nodig in DTM ”, zegt hij.

De engineers zijn al geruime tijd bezig met de set-ups voor de acht circuits op de kalender. Naast de officiële pre-season tests op Hockenheim in april en op Lausitzring in mei, zijn er extra testdagen gepland met de twee Audi R8 LMS’en. Teamtraining voor de pitstops, ook een prestatie-element in de DTM 2021, is al geruime tijd in volle gang. Bij een bandenwissel op tijd telt elke monteur. “We hebben regelmatig trainingssessies om fit te blijven en we oefenen regelmatig op de raceauto omdat elke beweging van de pols perfect moet zijn”, benadrukt Biermaier.

ABT Sportsline verwacht meer openheid van de teams en dichter bij de fans

Voor ABT Sportsline is DTM niet alleen een podium om op te strijden, maar ook een marketingtool. “De kern van de DTM-locaties past perfect bij onze zakelijke activiteiten om voertuigen te verbeteren. We zijn wereldwijd vertegenwoordigd, maar we zijn vooral sterk in Duitsland, Nederland en Oostenrijk. In Italië, in Milaan, hebben we ook een grote partner ”, zegt Biermaier. “Voor onze klanten en partners is DTM een uitstekend ervaringsplatform. Voor ons is dat net zo belangrijk als de internationale tv-aanwezigheid met een sterke partner als SAT.1. ”

De ABT-crew kijkt vooral uit naar de Norisring, de thuisronde van het team in Neurenberg. “Natuurlijk hopen we op volle tribunes, wat betekent dat iedereen dat zal zijn