Pikes Peak Bentley op biobrandstof naar de top

2021 bentley Continental GT3 Pikes Peak,

Bentley start een onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma voor niet-fossiele, hernieuwbare brandstoffen. Het merk gebruikt daarvoor de meest extreme Bentley in zijn 101-jarige geschiedenis: de Continental GT3 Pikes Peak, waarmee Bentley dit jaar gaat voor het Time Attack 1-record tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Het is de eerste wedstrijd waarin Bentley deelneemt met een auto die op hernieuwbare brandstof rijdt. Het uiteindelijke doel is om duurzame brandstoffen aan klanten over de hele wereld aan te bieden.

De aangepaste Continental GT3-racer legt het 12,42 mijl lange parcours af op benzine die is vervaardigd uit biobrandstof. Verschillende mengsels van brandstoffen worden momenteel getest en geëvalueerd, met CO2-reducties die kunnen oplopen tot 85 procent ten opzichte van standaard fossiele brandstof.

Met de milieuvriendelijke strategie genaamd ‘Beyond 100’ schakelt Bentley tegen 2026 zijn volledige line-up om naar plug-in hybride of volledig elektrische voertuigen. Tegen 2030 is Bentley een volledig elektrisch automerk.

Pikes Peak proefproject voor de toekomst
Het gebruik van hernieuwbare brandstof voor het Pikes Peak-project illustreert het begin van een lange-termijnambitie voor Bentley. Omdat het merk de komende negen jaar nog auto’s bouwt met een verbrandingsmotor, heeft het nieuwe project van Bentley tot doel deze auto’s zo duurzaam mogelijk te maken door het gebruik van innovatieve brandstoftechnologieën. Aangezien meer dan tachtig procent van alle Bentleys die ooit zijn gebouwd nog rijdt, zal een echt duurzaam en klantgericht aanbod van hernieuwbare brandstoffen ervoor zorgen dat klanten ook de komende jaren op verantwoorde wijze van hun huidige en klassieke Bentleys kunnen genieten.

Op de bekende berg in Colorado Bentley gaat voor een hattrick, aldus R&D chef Matthias Rabe. “We zijn blij om voor de derde keer terug te keren naar Pikes Peak – ditmaal met een auto op biobrandstof. Onze technici doen naast ons elektrificatieprogramma ook onderzoek naar zowel biobrandstoffen als e-brandstoffen. De Continental GT3 Pikes Peak zal laten zien dat hernieuwbare brandstoffen de autosport op een verantwoorde manier kunnen voortzetten.”

King of the mountain:

Om het record te breken, moet de Continental GT3 Pikes Peak de klim van bijna 5.000 voet en 156 uitdagende bochten afleggen met een gemiddelde snelheid van meer dan 125 km/u om de finishlijn in minder dan negen minuten en 36 seconden te passeren. Om dit ambitieuze doel te bereiken, heeft Bentley zich opnieuw tot drievoudig Pikes Peak-kampioen en voormalig ‘King of the Mountain’ Rhys Millen (NZ) gewend. Millen reed twee keer eerder een Pikes Peak-record in een Bentley: in 2018 behaalde hij met een standaard Bentayga het record voor productie-SUV’s. Een jaar later reed hij een nieuw overall-record voor standaard auto’s met een Continental GT W12.

Met de startlijn op 9.300 voet klimt de koers naar 14.100 voet, waar de lucht 1/3 minder dicht is dan op zeeniveau. Daarom is de Continental GT3 Pikes Peak zowel aerodynamisch als motorisch aangepast, waardoor het de meest extreme productie-Bentley ooit is. Zo heeft hij de grootste achtervleugel die ooit op een Bentley is gemonteerd. De motor, ontwikkeld op basis van de 4,0-liter turbo V8 van de Continental GT V8, is zo aangepast dat hij in combinatie met het gebruik van zorgvuldig geselecteerde biobrandstof een aanzienlijke hoeveelheid pk’s ontwikkelt, ondanks de ijle lucht waarin hij moet werken.

De Bentley Continental GT3 Pikes Peak gaat nu een belangrijke test- en ontwikkelingsfase in. Die startte aanvankelijk in het Verenigd Koninkrijk voordat hij naar de VS werd verscheept voor hoogtetests. Een update over de progressie van de auto volgt in mei, voorafgaand aan de 99e editie van de Pikes Peak International Hill Climb op 27 juni. Meer technische details over de Continental GT3 Pikes Peak worden in aanloop naar het event vrijgegeven.