Porsche 911 GT3 met Motorsport-expertise

2021 Porsche 911 GT3

Porsche komt met de nieuwe 911 GT3. Ook de zevende editie van deze high-performance sportwagen werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport.

Hij zet pure racetechnologie om in een productiemodel, nog consistenter dan ooit tevoren: de dubbele wishbone-vooraslay-out en geavanceerde aerodynamica met zwanenhals achtervleugel en opvallende diffuser zijn afkomstig van de succesvolle GT-raceauto 911 RSR en de 375 kW (510 pk) De vier liter zescilinder boxermotor is gebaseerd op de aandrijflijn van de 911 GT3 R, beproefd in de lange-afstandsraces.

Holger Maske Juli 2020

De akoestisch indrukwekkende, hoogtoerige motor wordt ook vrijwel ongewijzigd gebruikt in de nieuwe 911 GT3 Cup. Het resultaat is een briljante rijmachine: efficiënt en emotioneel, nauwkeurig en krachtig – perfect voor het circuit en uitstekend voor dagelijks gebruik.

De onderscheidende kracht van de 911 GT3 schuilt in de som van zijn eigenschappen. Met een topsnelheid van 320 km / u (318 km / u met PDK) is hij zelfs sneller dan de vorige 911 GT3 RS. Hij accelereert in 3,4 seconden van 0 naar 100 km / u.

Porsche biedt het nieuwe model ook aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor een bijzonder puristische rijervaring. De geavanceerde aerodynamica profiteert van de ervaringen die zijn opgedaan tijdens het autoracen en genereert aanzienlijk meer neerwaartse druk zonder merkbaar de luchtweerstandscoëfficiënt te beïnvloeden.

In de prestatiepositie verhogen de handmatig ingestelde vleugel- en diffusorelementen de aerodynamische druk aanzienlijk voor hoge snelheden in bochten. Dit is echter strikt voorbehouden aan uitstapjes op het circuit, want daar kan de 911 GT3 al zijn troeven uitspelen. Tijdens de laatste tests reed hij over de Nuerburgring-Nordschleife, traditioneel het ultieme testterrein voor alle door Porsche ontwikkelde sportwagens, ruim 17 seconden sneller dan zijn voorganger.

Holger Maske Juli 2020

Ontwikkelingsrijder Lars Kern deed er slechts 6: 59,927 minuten over voor een volledige ronde van 20,8 kilometer. Het kortere circuit van 20,6 kilometer, dat voorheen als benchmark diende, werd door de 911 GT3 in 6: 55,2 minuten voltooid. Met de optioneel verkrijgbare Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden leverde het nieuwe model consequent zijn prestaties gedurende verschillende ronden in de deskundige handen van Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister. Voor Bergmeister is het “verreweg de beste productieauto” die de ervaren beroepschauffeur ooit in de “Groene Hel” heeft gereden.

Ondanks een bredere carrosserie, grotere wielen en extra technische kenmerken, is het gewicht van de nieuwe GT3 vergelijkbaar met zijn voorganger. Met handgeschakelde versnellingsbak weegt hij 1.418 kilogram, met PDK 1.435 kilogram. De motorkap van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), lichtgewicht glasramen, geoptimaliseerde remschijven en gesmede lichtmetalen velgen zorgen voor gewichtsdiscipline, evenals de afdekking van het achterbankcompartiment.

Het lichtgewicht sportuitlaatsysteem reduceert het gewicht met maar liefst tien kilogram. Met traploos elektrisch verstelbare uitlaatkleppen harmoniseert hij een zeer emotionele geluidservaring met de emissienorm Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Het gecombineerd verbruik van de 911 GT3 bedraagt ​​13,3 liter / 100 km (PDK 12,4).

Zijn racegenen komen tot uiting in praktisch alle details van de nieuwe 911 GT3. De cockpit is in lijn met de huidige modelgeneratie. Nieuw is het trackscherm: met een druk op de knop worden de digitale displays links en rechts van de centrale toerenteller, die tot 10.000 toeren bereikt, verkleind tot informatie zoals bandenspanningsindicator, oliedruk, olie temperatuur, brandstoftankpeil en watertemperatuur, die essentieel zijn bij het rijden op het circuit. Het bevat ook een visuele schakelassistent met gekleurde balken links en rechts van de toerenteller en een schakellicht afgeleid van Motorsport.

Vooral voor de Porsche GT-modellen vragen klanten steeds vaker om uitrusting op maat. Daarom is het Porsche Exclusive Manufaktur-assortiment ook beschikbaar voor de nieuwe 911 GT3 en wordt het aangevuld met GT 3-specifieke opties, zoals een lichtgewicht dak van zichtbare koolstofvezel. Andere hoogtepunten zijn onder meer de buitenspiegelkappen van carbon, verduisterde led-matrixkoplampen en bijpassende achterlichten in exclusief design met een lichtboog zonder rode componenten. Guards Red of Shark Blue gelakte velgen versterken de zwarte lichtmetalen velgen. In het interieur zetten uitrustingsdetails zoals de wijzerplaten voor de toerenteller en Sport Chrono stopwatch, veiligheidsgordels en sierlijsten elegante accenten in de carrosseriekleur of een andere gewenste kleur.

Even exclusief als de 911 GT3 zelf is de individuele chronograaf die Porsche Design exclusief aanbiedt aan klanten van de high-performance sportwagen. Net als zijn gemotoriseerde rolmodel beschikt hij over een dynamisch ontwerp, consistente prestaties en hoogwaardige afwerking. De behuizing weerspiegelt de Motorsport-genen. Net als de drijfstangen van de GT3-motor, bestaat deze uit robuust, lichtgewicht titanium. Het uurwerk wordt aangedreven door een individueel opwindende rotor die doet denken aande wielen van de 911 GT3. De gekleurde ring van de wijzerplaat kan worden gepersonaliseerd in de lakkleuren van de 911 GT3.

  • De uitrustingsopties en prijs kunnen veranderen door de verandering in het modeljaar.