TT circuit Assen kan zich opmaken voor hevige strijd om DTM titel

DTM, 9. + 10. Rennen Red Bull Ring 2021 - Foto: Gruppe C Photography

De strijd om de titel in de DTM 2021 wordt steeds heviger. Assen in Nederland is dit weekend (17-19 september) de locatie voor de zesde seizoensronde van de internationale raceserie. Daarna is er de grote krachtmeting met de double-header op Hockenheim (1-3 oktober) en Norisring (8-10 oktober), waar voor het eerst de finale wordt gehouden.

Een sextet domineert de strijd om de kostbare DTM-titel. In Assen is het nog steeds de Zuid-Afrikaanse Kelvin van der Linde die het rijdersklassement blijft aanvoeren. De zaken zijn echter aanzienlijk dichterbij gekomen, zijn marge in de hete strijd om de titel is aanzienlijk verkleind.

Het TT-Circuit Assen met zijn snelle en middelzware bochten stelt de 21 coureurs van wereldklasse, waaronder de twee gastcoureurs Mirko Bortolotti met Lamborghini en ex-Formule 1-coureur Christian Klien met McLaren, op de proef. Ook in Assen worden weer toeschouwers toegelaten, zowel op de tribunes als in de paddock. Tickets zijn te bestellen via de DTM Ticket Shop (tickets.dtm.com) en de DTM Ticket Hotline (+49 1806 99 11 66). De DTM-races beginnen op zaterdag en zondag om 13.30 uur en worden live uitgezonden op SAT.1 (vanaf 13.00 uur op beide dagen) en in meer dan 60 landen.

DTM, 9. + 10. Rennen Red Bull Ring 2021 – Foto: Gruppe C Photography

Kelvin van der Linde komt naar Assen met in totaal 147 punten die hij heeft verzameld met zijn Team ABT Sportsline Audi in de tien races tot nu toe dit seizoen. Met twee overwinningen en een totaal van 55 punten op Red Bull Ring komt Liam Lawson van het Red Bull AF Corse Ferrari-team, slechts 19 jaar oud, op slechts twaalf punten van Van der Linde. Na de Nürburgring-ronde, waar de Nieuw-Zeelander geen punten scoorde, leek zijn titelhoop al vervlogen. Met slechts vier punten achterstand op Lawson staat de best geplaatste Duitser derde in het klassement: Maximilian Götz voor Mercedes-AMG Team HRT. Nog eens tien punten achterstand, tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann (GER) staat vierde met de Walkenhorst BMW, gevolgd door de Zwitser Philip Ellis (Mercedes-AMG Team WINWARD, 99) en de Thai Alex Albon (Ferrari, AlphaTauri AF Corse, 94). Op Red Bull Ring verdeelde dit sextet de punten min of meer onder elkaar en scoorde 174 van de 188 mogelijke punten voor de eerste zes plaatsen in de twee races in Stiermarken. Als gevolg hiervan nam hun kloof met de volgende chauffeurs toe.

Alleen tweevoudig DTM-kampioen Wittmann heeft tot nu toe in alle races punten gescoord

De statistieken bewijzen ook hoe goed uitgebalanceerd en sterk het deelnemersveld is: zeven verschillende coureurs behaalden de tien polepositions, zes verschillende coureurs wonnen de tien races die dit seizoen tot nu toe zijn gehouden en raceauto’s van vier verschillende fabrikanten kwamen tijdens de race over de finish. winnaar.

Alle coureurs hadden al wel eens een non-score, op één uitzondering na: Marco Wittmann. De singleton-coureur van het Walkenhorst Motorsport-team uit Melle bij Osnabrück eindigde in alle tien races tot nu toe in de punten, een indrukwekkende consistentie. Daarbij behaalde de best geplaatste coureur uit voorgaande DTM-jaren één overwinning en twee polepositions. Een prestatie die Wittmann zelfs verraste, want het is immers het laatste seizoen voor de BMW M6. Zijn opvolger, de BMW M4, beleefde afgelopen weekend een respectabel wedstrijddebuut op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring en wordt volgend jaar ook in de DTM verwacht.

Het TT-Circuit – snelste bocht en langste tribune

Het TT-Circuit in Assen, het Hockenheim Grand Prix-circuit en het ultrakorte stratencircuit van Neurenberg: de DTM-coureurs moeten zich in het laatste deel van het seizoen aanpassen aan drie heel verschillende circuits. Assen daagt de coureurs vooral uit met de lange Ramshoekbocht. Afgezien van bocht 1 als onderdeel van de tri-oval op DEKRA Lausitzring, is Ramshoek de snelste bocht van het DTM-seizoen. Hier worden snelheden verwacht van rond de 235 km/u, voorafgaand aan de veeleisende richtingsverandering voor de daaropvolgende chicane. En dat alles voor de tribune, met 1,1 kilometer de langste van Europa. Sommige DTM-coureurs hebben al in Assen geracet, maar voor tal van concurrenten is Assen onontgonnen terrein. Marco Wittmann is een van degenen die het circuit kent waar in 2019 de eerste DTM-race werd verreden. De winnaar van de inaugurele race: Marco Wittmann.

Reeds voor de derde keer dit jaar voegt ex-Formule 1-coureur Christian Klien zich bij het DTM-veld met de JP Motorsport McLaren. Tijdens zijn meest recente optreden op de Nürburgring vertoonde de prestatie van de Oostenrijker duidelijk een stijgende lijn. Lamborghini stuurt ondertussen fabrieksrijder Mirko Bortolotti naar Assen. De Italiaan versterkt het T3 Motorsport-team en krijgt een eerste indruk van DTM. Daardoor racet DTM in Nederland met een deelnemersveld van 21 GT-raceauto’s.

#3 Kelvin van der Linde (RSA, Abt Sportsline, Audi R8 LMS)

Zeven raceseries: DTM zorgt voor vuurwerk van race-actie

Fans kunnen zich verheugen op een waar vuurwerk van race-actie in Assen. In totaal zeven raceseries zorgen voor veel spektakel. Naast DTM als topevenement zijn DTM Trophhy met op productie gebaseerde GT-sportwagens, DTM Classic Touring car Legends met DTM-auto’s met name uit de jaren 90 en de BMW M2 Cup aanwezig, aangevuld met Porsche Carrera Cup Benelux, Mazda MX-5 Cup en Supercar-uitdaging. Dat betekent drie dagen pure motorsportactie met DTM als hoogtepunt.

Stéphane Kox (NED), #91 Toyota, Ring-Racing – DTM Trophy: “Na twee jaar niet meer te racen vanwege mijn studie, moest ik eerst mijn weg weer vinden. Maar dat lukte aardig en ik vond al snel mijn ritme terug, ook al moest ik even wennen aan een andere auto, mijn Toyota. Tot nu toe ben ik best tevreden.”

“De concurrentie in de DTM Trophy is erg zwaar. De serie is goed voor jonge en ervaren chauffeurs. Er zijn veel verschillende merken, maar we komen steeds verder met de ontwikkeling van onze Toyota.”

“Racen op eigen bodem en fans uit eigen land zien op de tribunes en in de paddock is altijd leuk. Dat verandert echter niets op de baan, ik wil daar gewoon zo competitief zijn als ik kan. En Ramshoek is iets speciaals, een hele toffe corner.”

“Ja, DTM is mijn doel, altijd geweest. Maar ik focus me in de eerste plaats op de DTM Trophy, en dan zullen we zien.”