Vier kanshebbers in de finale van de DTM 2021 op de Norisring

2021 DTM

Op de Norisring zal aanstaand weekend worden gestreden o het DTM kampioenschap 2021 Voor het eerst dient het stratencircuit in Neurenberg als het ultieme podium voor de krachtmeting in de traditionele raceserie. Liam Lawson, de pas 19-jarige Nieuw-Zeelander bij de Red Bull Ferrari, of de Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde, zes jaar ouder dan hij, bij de ABT Audi, dat is de vraag.

Wie wint de fel bevochten DTM-titel, wie wordt de opvolger van drievoudig DTM-kampioen René Rast? Lokale held Maximilian Götz (GER) met de HRT Mercedes-AMG is ook nog steeds in de strijd en puur wiskundig gezien heeft Marco Wittmann met de Walkenhorst BMW ook nog kans op het winnen van de titel die vrij hoog geprezen wordt in de internationale autosport. Motorsportexperts weten dat alles, echt alles kan gebeuren op de slechts 2.300 meter lange Norisring.

2021 DTM
Hockenheim, Germany: DTM Hockenheimring,

Precies dat maakt dit korte, maar uitdagende circuit rond de stenen tribune, doordrenkt van geschiedenis, ook zo interessant voor de fans. Ze staan ​​echt dicht bij de actie en nergens anders razen de raceauto’s vaker voorbij, bijna twee keer zo vaak als op de gebruikelijke circuits, met een totaal van 69 ronden verwacht voor elk van de twee DTM-races. Norisring is ook beroemd om zijn unieke sfeer op de Dutzendtzeich, om de toegang voor de fans in de open paddock en de Fan Village met een activiteitenprogramma en DJ’s.

Norisring – dat is een lange traditie in de Duitse autosport in het algemeen, aangezien de inaugurele race al in 1947 werd verreden op de Zeppelinwiese, en ook in de DTM. Sinds 1984 werden er al 46 DTM-races verreden, altijd midden in de zomer. Na de annulering vorig jaar, vereiste de Covid-pandemie een uitstel van het evenement, oorspronkelijk gepland in juli, voor dit jaar en nu krijgt Norisring de hartverscheurende finale van de DTM 2021 te zien. De weersvoorspellingen voor het weekend zijn veelbelovend. Het is de ultieme uitdaging voor alle coureurs en teams en de ultieme actiefactor voor de fans. Op het niet-permanente circuit worden immers snelheden tot 260 km/u bereikt. De berekende rondetijd is iets minder dan 50 seconden (49,6s) en de raceafstand wordt geschat op 69 ronden. Vooral de remmen worden op de Norisring extreem zwaar belast als chauffeurs van 260 tot ongeveer 47 km/u voor de Grundig-haarspeldbocht flink moeten remmen, en dat bijna 70 keer. Bovendien staan ​​de auto’s gedurende 67 procent van de ronde onder vollast. Een echte test voor mens en machine.

Nu is de finale daar, en de situatie kan bijna niet beter. 206 tot 192 is de puntensituatie tussen Lawson en Van der Linde. Lawson heeft drie polepositions en drie overwinningen behaald, van der Linde vijf polepositions en vier overwinningen. En ook Maximilian Götz met 180 punten en Marco Wittmann met 165 punten mogen niet worden uitgesloten. Niemand als eerdere ervaring met een GT-raceauto op de Norisring, dat is de eerste uitdaging. Voor Lawson en zijn team is Norisring totaal onbekend terrein, terwijl Van der Linde kan rekenen op de ervaring van 25 races en twaalf podiumresultaten voor het ABT-team in Dutzendteich sinds 2000 en zoals hij hier zelf ook al reed in de Scirocco Cup. Als hij erin slaagt zijn puntenvoordeel te behouden, zou Liam Lawson met 19 jaar de jongste DTM-kampioen ooit worden. En voor de Red Bull Junior, die stevig gefocust is op de Formule 1, ondanks al zijn lof voor DTM, zou deze titel precies op het goede moment komen. Voor de finale krijgt de Kiwi steun uit Nieuw-Zeeland, zijn thuisland, waar de DTM-finale zelfs live op tv wordt uitgezonden. Omdat Alex Albon tijdens de Grand Prix in Turkije zijn verplichtingen als Formule 1-vervanger voor Red Bull Racing moet nakomen, zal de Nieuw-Zeelander Nick Cassidy met startnummer 23 voor het eerst de AlphaTauri Ferrari overnemen. En de 27-jarige kent Norisring al van zijn Formule 3-dagen in 2013 en 2016. Met onder meer Lucas di Grassi, de ex-Formule E-kampioen in de vierde ABT Audi, zal het DTM-veld 20 GT-raceauto’s in de Frankische metropool omvatten. .

Hockenheim, Germany: DTM Hockenheimring,

Drukte van jewelste op de deur op de Norisring, een buitengewoon “Speedweekend”. Niet alleen dankzij DTM, terugkijkend op een spectaculair seizoen, maar ook een autosportprogramma boordevol actie met de junior raceserie DTM-trofee met op productie gebaseerde GT-sportwagens, DTM Classic Touring-autolegendes, BMW M2 Cup, P9 Challenge ook als demonstratieritten van DTM Electric en BMW Legends. De DTM zelf heeft al een coureursveld van wereldklasse, maar buiten de DTM is het ook een ‘wie is wie’ van racen op de Norisring met coureurs als Hans-Joachim Stuck, Klaus Ludwig, Christian Danner, Kurt Thiim en Klaus Niedzwiedz in DTM Classic evenals Johnny Cecotto, Leopold von Bayern en Norisring-recordwinnaar Bruno Spengler.

Liam Lawson (NZL), Ferrari, Red Bull AF Corse: “Ik kijk uit naar Nick (Cassidy). Hij kent de auto en hij kent Norisring ook. Het hangt van de kwalificatie af of hij zich in een goede positie voor de race kan krijgen.Voor mij wordt de zaterdag bijzonder moeilijk, vooral omdat het extra gewicht zijn effect zal hebben op de Norisring.”

“Mijn moeilijkste race was de tweede race op Hockenheim. Het extra gewicht maakte het leven op dat circuit erg moeilijk voor mij. De beste race was die op Red Bull Ring met het intense gevecht met Marco (Wittmann). Ik reed mijn eerste races al op de computer toen ik een kind was, ik ben dol op simracen sinds mijn twaalfde. Onlangs zat ik voor het eerst in een Formule 1-simulator en daar voel je zelfs de g-krachten. Simracen wordt steeds belangrijker en Moritz (Löhner) laat zien dat je eigenlijk direct van simracen in een echte raceauto kunt stappen.”

“Norisring is heel kort, spannend en heel gaaf, maar ook heel hobbelig. Dat wordt een nieuwe ervaring! Het was een toffe tijd samen met Alex (Albon). Nick (Cassidy) is altijd nauw betrokken geweest bij het team en hij kent Norisring en de auto, ik weet zeker dat hij snel zijn weg zal vinden. Wat nu voor mij is, is dat Red Bull beslist. Ik kan alleen maar zeggen dat ik van dit kampioenschap hou, het is echt geweldig. Het zorgt voor een hoog niveau met een zeer intense samenwerking met de fabrikant en het team.”