Actie in Hockenheim: tien teams in eerste officiële pre-season test DTM 2021

2021 DTM Hockenheim, Germany

Het aftellen voor de DTM 2021 is begonnen: op 7 en 8 april zullen tien teams tijdens de eerste officiële testsessie kilometers afleggen op de Hockenheimring. Voor het 35e seizoen van de traditionele raceserie zijn veel dingen anders: Ferrari zal voor het eerst in DTM vertegenwoordigd zijn.

De krachtige GT3-raceauto’s markeren het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange DTM-geschiedenis en met Sophia Flörsch, een snelle dame treedt in de voetsporen van Ellen Lohr, de enige vrouwelijke DTM-racewinnaar tot nu toe. Bovendien is het vak van chauffeurs in de DTM al lange tijd niet gevarieerder en internationaler geweest. Alex Albon, Timo Glock en Christian Klien brengen Formule 1-ervaring binnen, Mike Rockenfeller heeft Le Mans en DTM gewonnen, met Kelvin en Sheldon van der Linde, een jong broerpaar vecht met twee verschillende raceauto’s en de indiaan Arjun Maini voegt de 30e land van coureurs in de geschiedenis van de DTM. En dan is er Nico Müller, die is teruggekeerd naar Team Rosberg en nog steeds onafgemaakte zaken heeft als nummer twee van vorig jaar.

In Hockenheim zal het Red Bull-team van AF Corse voor het eerst in aanraking komen met de DTM-competitie met een paar 488 GT3’s voor Alex Albon (THA) en Liam Lawson (NZL). Lawson, slechts 19 jaar oud, komt naar Hockenheim gestimuleerd door zijn eerste overwinning in zijn allereerste Formule 2-race in Bahrein. Beide Red Bull-coureurs beginnen aan hun eerste volledige seizoen in iets anders dan een eenzitter.

Teamleiders en coureurs: anticipatie op de eerste actie van de DTM 2021

“De eerste test is altijd cool. Ik kan de eerste kilometers met de BMW M6 GT3 nauwelijks afwachten ”, zegt vijfvoudig DTM-racewinnaar Timo Glock (GER, ROWE Racing). Lucas Auer (AUT, Winward Racing) heeft ook vijf DTM-overwinningen op zijn naam staan. Door terug te keren van BMW naar de Mercedes-gelederen, bracht hij de chauffeursmarkt op gang. “Elke ronde goed gebruiken, ons huiswerk maken”, is het antwoord van Auer wanneer hem wordt gevraagd naar zijn taken bij de Mercedes-AMG GT3. “De eerste test op Hockenheim is een langdurige DTM-traditie. Maar met mijn nieuwe team en de Audi R8 LMS zijn veel dingen anders ”, onderstreept ex-kampioen Mike Rockenfeller (GER, Abt Sportsline).

Omdat er zoveel nieuwe dingen zijn, is de verwachting groot, niet alleen bij de coureurs maar ook bij de teamleiders. “We kunnen bijna niet wachten tot we onze toekomstige tegenstanders voor het eerst kunnen opnemen”, zegt Hans-Peter Naundorf, teambaas van ROWE Racing. Zijn team gaat de DTM aan als een nieuwe uitdaging, maar heeft veel GT3-ervaring. “Sinds de DTM-finale op Hockenheim is de tijd in een flits voorbij gegaan”, benadrukt Rosberg-teambaas Kimmo Liimatainen. HRT-teameigenaar Hubert Haupt is ook vol verwachting: “Precies 30 jaar geleden kreeg ik mijn vuurdoop als autocoureur in DTM. Na de wedergeboorte van de serie stond ik in 2001 weer op de grid ”, zegt de man uit München. “Nu, in 2021, breekt een nieuw tijdperk aan en ik heb de eer om daar met mijn eigen team deel van uit te maken.”

Motorsport is een van de weinige sporten waarin mannen en vrouwen het tegen elkaar opnemen. Sophia Flörsch (GER) gaat deze uitdaging aan. De 20-jarige uit München is de twaalfde vrouw in de lange geschiedenis van DTM. “Deel uitmaken van de DTM-familie is een geweldig gevoel”, bruist ze van enthousiasme. In Hockenheim heeft ze de eerste afspraak met haar Audi R8 LMS van ABT Sportsline en maakt ze zich op voor “geconcentreerde werkdagen”.

Verder nieuws verwacht: 2021 DTM met nieuw ras en bewezen DNA

Nog voordat het testen aanstaande woensdag van start gaat, verwacht de DTM-organisatie ITR nog meer nieuws over het veld van de DTM-coureurs voor 2021: “We zijn heel blij met de kwaliteit die we op de grid hebben. In de DTM 2021 hebben we onbetwiste topteams en zullen de auto’s worden gereden door uitstekende coureurs. Van rookies via F1-coureurs tot meerdere DTM-winnaars – er staat een heel sterk deelnemersveld op het programma ”, zegt Frederic Elsner, directeur event & operations, ITR.

En niet alleen het rijdersveld heeft veel variatie: of het nu voorin of middenmotor is, acht- of tiencilindermotor, turbomotor of atmosferische motor: nu al heeft DTM veel te bieden. Na de tweedaagse test op Hockenheim zijn er nog tien weken te gaan voor de eerste van de acht raceweekends van het seizoen in Monza in Italië (18-20 juni). Ondanks alle veranderingen, waaronder Michelin als de nieuwe bandenleverancier, blijft de DTM trouw aan zijn bewezen kern, zijn DNA: één coureur in elke raceauto en een getimede pitstop – de sleutel tot opwindend racen, live uitgezonden op SAT .1 en in meer dan 30 andere landen.

Op het 4.574 kilometer lange Hockenheim Grand Prix-circuit, traditioneel ook gastheer van de seizoensfinale in het eerste weekend van oktober, vinden de eerste testsessies van de DTM en de junior race series DTM Trophy op beide dagen plaats van 9.00 uur tot 13.00 uur en van 14.00 uur tot 18.00 uur. De tweede officiële DTM-test wordt van 4 tot 6 mei gehouden op DEKRA Lausitzring.