DTM Classic fascineert toeschouwers op Norisring

2022 DTM Classic Norisring

Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck, Prins Leopold van Beieren, Bruno Spengler en nog veel meer – een samenkomst van voormalige DTM-sterren fascineerde de talrijke toeschouwers op de Norisring.

Zowel op het circuit als in de paddock bewonderden de fans de historische toerwagens uit het DTM-tijdperk tussen 1984 en 2007, luisterden geboeid naar de interviews met de helden uit die tijd en werden verrukt van menig handtekening. In de vermakelijke DTM Classic Cup-race op zondag leverde Anthon Werner een overwinning voor Audi met de 200 Turbo in de thuisrace van het merk op het al lang bestaande stratencircuit van Neurenberg. Na een spannende laatste etappe, “Mr. Norisring” Bruno Spengler, de meest succesvolle DTM-coureur op de Norisring met vijf overwinningen, en Hans-Joachim Stuck vergezelden Werner op het winnaarspodium op de tweede en derde plaats.

2022 DTM Classic Norisring

Walter Röhrl, niet alleen tweevoudig wereldkampioen rally, maar ook voormalig circuitcoureur in DTM, de Deutsche Rennsport-Meisterschaft en de IMSA-serie in de VS, was zondag een populaire stergast op DTM Norisring powered by BMW M. . De coureur uit Regensburg was niet alleen verheugd om oude collega’s als “Strietzel” Stuck weer te ontmoeten, maar ook om herenigd te worden met de BMW 2002 turbo waarmee hij schitterde in de DRM-race van 1977 op de Norisring, zij het zonder de finish te halen. In goede geest vertelden Röhrl, samen met Stuck, DTM Norisring-racewinnaar Kris Nissen en voormalig DTM-runner-up Olaf Manthey spannende verhalen uit vervlogen tijden, een heerlijke interviewronde georganiseerd door de legendarische presentator Rainer Braun.

“Strietzel” Stuck vermaakte zich ook prima, want hij mocht rijden in zijn voormalige Audi DTM-auto uit 1992, die hem werd uitgeleend door Audi-verzamelaar Anthon Werner. Nadat hij de dag ervoor met de Audi V8 de beruchte muur uit de Schöller-S had geknipt, hield de 71-jarige zondag iets meer afstand. “Vandaag was ik voorzichtiger. Nu ben ik echt blij. Het was enorm leuk om weer op de Norisring te rijden en dat te doen met mijn voormalige DTM-auto.” Bruno Spengler, die in 2019 met BMW zijn vijfde racezege op het stratencircuit behaalde, had gehoopt op een podiumplaats met zijn BMW 320i en werd zondag beloond voor zijn pittige rijstijl met een tweede plaats. “Dat was een megarace voor een geweldig publiek! Mijn dank aan Schnitzer Classic en BMW dat ik deze auto hier mocht rijden.” Steffen en Yannik Trautwein hebben het voormalige BMW-fabrieksteam Schnitzer overgenomen en op basis hiervan Schnitzer Classic opgericht. Kris Nissen reed ook een BMW M3 van dit team en lag tot twee ronden voor het einde op de tweede plaats achter de dominant leidende Audi 200 van Anthon Werner, maar moest toen nog Spengler en Stuck voorbij laten gaan vanwege een technisch probleem. De dag ervoor had Werner ook de overwinning in zicht, maar een penalty was de reden dat hij die verloor van Gerhard Füller met de Opel Vectra, die zondag zesde werd.

Result Race 2 Sunday

images © DTM