DTM werkt samen met experts van AVL RACING voor het balanceren van voertuigen

DTM 2021

Voor het balanceren van de GT3-raceauto’s in DTM vertrouwt de organisator van de serie ITR op de ervaring van de wereldwijd opererende autodienstverlener AVL. Het bedrijf met meer dan 11.000 medewerkers en het hoofdkantoor in Graz in Oostenrijk is momenteel betrokken bij 15 raceseries, waaronder de Formule 1 en de NASCAR stock car raceseries in de VS.

De GT3-raceauto’s, momenteel van Audi, BMW, Mercedes, Ferrari en McLaren, zullen worden gecategoriseerd door een DTM-specifieke ‘balans van prestaties’ of kortweg BoP, wat zorgt voor maximale gelijkheid van kansen en dus opwindend racen. Daarbij wordt voornamelijk rekening gehouden met verschillende voertuigconfiguraties, zoals voorin, midden- en achtermotor, motorconcepten met acht of tien cilinders en turbomotoren of atmosferische motoren. De prestatiebalans wordt onder meer geïmplementeerd door aanpassingen van het voertuiggewicht, de rijhoogte, de luchtinlaat of de vuldruk.

Tussen twee oefensessies: computersimulatie van maximaal 100.000 ronden

Voor zijn voertuigsimulatie en BoP-berekeningen vertrouwt AVL op tientallen jaren ervaring in de autosport, met name op het gebied van aandrijflijnontwikkeling, voertuigsimulatie, testbanken en prototyping. Kernelement van de BoP-berekeningen is de VSM ™ Race (Vehicle Simulation Model) -software, die in de loop der jaren door AVL is ontwikkeld. Zo geeft de veelzijdige VSM ™ Race-software de AVL-ingenieurs de mogelijkheid om tot 100.000 ronden in een minimum aan tijd te simuleren door middel van cloud computing tussen twee oefensessies.

“Ondertussen werkt AVL al 20 jaar met de VSM ™ Race-software om verschillende voertuig- en aandrijfsystemen met elkaar te vergelijken”, legt Ellen Lohr uit. De enige vrouwelijke DTM-racewinnaar tot nu toe nam begin dit jaar de functie van autosportdirecteur van AVL aan. “Het is ons doel om een ​​effectieve BoP te genereren met onze ingenieurs en samen met ITR als basis voor opwindende motorsport.”

In tegenstelling tot andere procedures voor het uitbalanceren van voertuigen die, onder andere, de inzichten van een echte testrijder integreren, vertrouwen ITR en AVL RACING in hun nauwe samenwerking op de modernste virtuele laboratoriumomstandigheden, rekening houdend met een enorme database en specifieke gegevensbronnen van testsessies, oefensessies en races gedurende het DTM-seizoen. Bij het creëren van een BoP-model in een virtuele omgeving is het uitsluiten van externe factoren of temperatuurverschillen afhankelijk van het tijdstip van de dag elementair. Aan de andere kant, om de circuitspecifieke BoP-beoordelingen te bepalen, wordt er veel rekening gehouden met het weer en de baanomstandigheden, aangezien temperatuur en omgevingsluchtdruk een relevant effect hebben op de motorprestaties, net zoals de werkelijke gripniveaus van verschillende auto’s kunnen zijn. op verschillende manieren gebruikt.

“We hebben voor AVL gekozen omdat het bedrijf tientallen jaren ervaring heeft, evenals systemen die in de loop der jaren zijn geoptimaliseerd en ervaren personeel, ook van GT3-races”, benadrukt Michael Resl, DTM-directeur Competition & Technology. “Samen doorbreken we de mallen door middel van een technisch samenhangende, uitgebreide simulatie met virtuele raceauto’s en virtuele coureurs die leidt tot maximale samenhang in de prestaties van de DTM-wagens.”