Gerhard Füller onverwachte winnaar in DTM Classic op Norisring

2022 DTM Classic Norisring

Opel viert een onverwachte overwinning in het DTM Classic-gala op de Norisring. Met de Vectra, destijds gereden door Uwe Alzen, won Gerhard Füller de zaterdagrace van de DTM Classic Cup.

Als best geplaatste van zeven deelnemende DTM-helden reed de Deen Kris Nissen zijn BMW M3 naar de tweede plaats, terwijl zijn mede-BMW-coureur René Ruch uit Zwitserland het podium afrondde als derde. Terwijl “dhr. Norisring”, de Canadees Bruno Spengler, de recordracewinnaar in Neurenberg, eindigde als vijfde met zijn BMW 320i, Prins Leopold van Beieren bewees dat snel zijn niet gerelateerd is aan iemands leeftijd: “Poldi”, een merkambassadeur voor BMW, eindigde bij de tien best geplaatste coureurs in lijn met het 50-jarig jubileum van BMW M.

2022 DTM Classic Norisring

De historische toerwagens in DTM Classic prikkelen het deskundige publiek tijdens het eerste weekend van juli op de Norisring. Grote aantallen toeschouwers vinden hun weg naar de DTM Classic-paddock waar ze niet alleen de klassieke raceauto’s van dichtbij kunnen bekijken, maar ook handtekeningen kunnen krijgen van de coureurs, met name de voormalige DTM-sterren. Naast Nissen, Spengler en Prins Leopold van Beieren stonden ook Hans-Joachim Stuck, Olaf Manthey en Stefan Mücke op de startgrid, terwijl Marc Hessel zondag de race overneemt van “Poldi” (start om 16.15 uur, live op grid.dtm.com).

23 toerwagens, elk met hun eigen geschiedenis, zorgden voor optisch en akoestisch genot op de Norisring met zijn lange geschiedenis. Met de Opel Astra V8 startte Klaus Hoffmann de race vanaf pole position. Na een eerste korte strijd met Anthon Werner in de Audi 200 quattro, een model waarmee Freddy Kottulinsky in het verleden in de DTM reed, wist Hoffmann, normaal gesproken een specialist in heuvelklimmen, het veld te verlaten. De Opel-zege leek voor hem binnen handbereik, totdat de motorkap van zijn auto losliet tijdens de herstart, waardoor Hoffmann moest opgeven. Daarna leek Audi-coureur Werner op koers voor de overwinning en inderdaad, hij kwam als eerste over de finish voor de oude stenen tribune. Tijdens een safety-car-interventie had hij echter zonder toestemming ingehaald en kreeg daarom een ​​penalty waardoor hij terugviel naar de vierde plaats.

Terwijl ex-DTM-coureur Stefan Mücke de deelname van de unieke Opel Calibra V6, de voormalige DTM-auto van Keke Rosberg, alleen gebruikte voor testdoeleinden, was het uiteindelijk aan Gerhard Füller om de vlag te voeren. Met de zwarte Opel Vectra in origineel Warsteiner-design zoals gereden door DTM-coureur Uwe Alzen in het Duitse Super Touring-kampioenschap, haalde Füller, een dakdekker uit Stadtallendorf, ex-DTM-professional Kris Nissen op de laatste meters nog in om de overwinning te behalen. Opmerkelijk: de als derde geplaatste René Ruch reist alleen naar de races met zijn vrouw die samen met hem al het werk aan de ex-DTM BMW M3 doet.

Hans-Joachim “Strietzel” Stuck toonde ondertussen zijn gebruikelijke competitieve geest met zijn voormalige DTM Audi, maar knipte de betonnen muur die uit de Schöller S kwam met de originele auto uit 1992. Voor de DTM-kampioen van 1990 was de race voorbij als een resultaat. Voormalig DTM-runner-up Olaf Manthey eindigde als negende met de BMW 635i, de oudste auto in het veld. Nico Wittmann (BMW) moest net als zijn broer, tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann, vroegtijdig stoppen voor eigen publiek.

Result Race 1 Saturday

images © DTM