6 Hours of Monza oftewel het FIA World Endurance Championship op de temple of speed

2021 WEC Monza Porsche 911RSR

Het FIA World Endurance Championship (WEC) zal komend weekend (16-18 juli) voor het eerst strijden op het legendarische circuit van Monza. Voor het uitje van de Porsche 911 RSR op het hogesnelheidscircuit van Italië zal de nadruk voornamelijk liggen op maximale snelheid en remprestaties.

“Rijden op Monza is altijd iets heel bijzonders. Ik kan bijna niet wachten om eindelijk mijn voet op de vloer van de 911 RSR te zetten”, zegt fabrieksrijder Gianmaria Bruni, die de cockpit van de auto met nummer 91 deelt met de Oostenrijker Richard Lietz. De verwachting onder het team is groot. Bijna geen enkel ander circuit raakt het hart van de autosport zoals Monza: voertuigen op topsnelheid tot het uiterste drijven.

“Als ik de paddock van Monza betreed, krijg ik altijd kippenvel. De unieke circuitkenmerken en de rijke geschiedenis toveren altijd een glimlach op mijn gezicht”, beschrijft Adam Hardy, de race-ingenieur van de Porsche 911 RSR met nummer 92, bestuurd door Kévin Estre en Neel Jani. De Brit voegt toe: “Eindelijk gaan we racen op Monza met het FIA WEC. Het wordt een waar spektakel voor de fans en een enorme uitdaging voor ons ingenieurs.” Het Porsche GT-team is bekend met het Autodromo Nazionale di Monza uit de proloog van het wereldkampioenschap endurance 2017 en verschillende tests op het 5,793 kilometer lange circuit in het koninklijk park van de stad in Lombardije met zijn 120.000 inwoners.

“Desalniettemin zullen deze inzichten ons komend weekend niet veel helpen”, zegt Hardy. “Vijf jaar geleden namen we deel aan de proloog met de voorganger van de 911 RSR. Onze privétests gingen altijd over de voorbereiding op Le Mans, dus kozen we voor een compleet ander aeropakket.” In het FIA WEC mag een aangepast tenue alleen worden gebruikt tijdens het hoogtepunt van het seizoen, de 24 uur van Le Mans. Voor het komende zes uur durende evenement wordt een versie geïmplementeerd die is gehomologeerd voor alle races van dit jaar, behalve voor Le Mans, en die niet structureel kan worden gewijzigd. “Dit betekent dat we onze Porsche 911 RSR moeten trimmen met het hoge downforce-pakket op Monza om zo min mogelijk luchtweerstand te garanderen”, legt Hardy uit. “We hebben de achtervleugel zo vlak mogelijk gezet en de bodemvrijheid aangepast om 270 km/u te halen en zelfs meer op de lange rechte stukken. Maar we moeten voorzichtig zijn, want de auto moet stabiel blijven tijdens het remmen, anders verlies je veel tijd.”

Naast pure topsnelheid is een goed uitgebalanceerd voertuig de sleutel tot succes op Monza. Hoge snelheden op de lange rechte stukken, maximale remprestaties voor de Variante del Rettifilo en Variante della Roggia chicanes, en de best mogelijke tractie om de bochten te verlaten zijn essentieel. Aan de andere kant is downforce nodig in de snellere bochten zoals de twee Lesmo rechtse knikken, evenals de Variante Ascari en de beroemde Parabolica. “Zoals vaak het geval is, zoeken we naar een ideaal compromis tussen neerwaartse kracht, aerodynamische weerstand, tractie en balans”, zegt de succesvolle race-ingenieur die onder andere de klasseoverwinning op Le Mans in 2018 heeft behaald met ‘zijn’ auto nummer 92. “Met de remmen moeten we ervoor zorgen dat de temperatuurpieken niet te hoog worden”, legt de Brit uit. “Als de remschijven en -blokken weinig fluctuaties in de meetwaarden vertonen, zijn de systeemprestaties constanter en dus voorspelbaarder voor de bestuurder – dit is vooral cruciaal op weg naar de eerste chicane, waar we moeten vertragen van ongeveer 270 km/u naar 63 km/u binnen enkele meters.”

“We laten het anker vallen voor Rettifilo en we moeten er volledig op vertrouwen dat de auto elke keer perfect zal vertragen”, legt Gianmaria Bruni uit voor zijn thuisrace. “Maar het is net zo belangrijk dat we goed uit de bochten kunnen accelereren.” Dit is precies waar de 515 pk zescilindermotor van de Porsche 911 RSR naar voren komt: met 75% van een ronde vol gas is Monza in dit opzicht zelfs iets extremer dan het legendarische Circuit des 24 Heures in Le mannen. “De lange passages vol gas zijn geen probleem voor de motor”, legt Alexander Stehlig uit. Porsche’s Head of Operations FIA WEC voegt een verrassende opmerking toe: “Het ergste voor een racemotor is wanneer je langzaam rijdt.” Op de lange rechte stukken bij Monza stroomt er voldoende koele lucht naar de krachtbron. “De motor is prima, of hij nu 8500 toeren maakt in de vierde of zesde versnelling – het belangrijkste is dat de temperaturen binnen redelijke limieten blijven. Het zou een probleem zijn op een stratencircuit met een stop-and-go-lay-out, maar nooit op Monza”, stelt Stehlig.

De lange doorgangen vol gas hebben echter één nadeel: het brandstofverbruik bevindt zich aan de bovenkant van de schaal. “Monza en Spa-Francorchamps zijn de brandstofvreters op de kalender”, bevestigt Adam Hardy. “Maar we gaan ervan uit dat één tank brandstof voldoende is voor ongeveer een uur rijden. Als dit het geval is, dan bestaat de race normaal gesproken uit zes stints – zolang de safety car-fasen geen wijzigingen in strategieën vereisen.” Als onderdeel van de voorbereidingen spelen de teamtactici dergelijke scenario’s door. Wanneer is een vroege en dus extra pitstop de moeite waard? Wanneer is een strikt brandstofverbruik achter de safety car nodig om een ​​stint te verlengen? De antwoorden op deze vragen liggen al voor de start van de zesuursrace op 18 juli op tafel. Het Porsche GT Team heeft zich systematisch voorbereid. “We gaan de race in met een extra portie motivatie”, benadrukt Hardy en voegt er met een glimlach aan toe: “Monza is de thuisrace van Ferrari – onze belangrijkste rivaal in de GTE Pro-klasse. We zouden ze graag op hun eigen terrein verslaan.”