Akkodis ASP verovert eindelijk de TotalEnergies 24 Hrs of Spa

Spa-Francorchamps 2022 TotalEnergies 24 Hours of Spa

Mercedes-AMG viert zijn eerste TotalEnergies 24 Hrs of Spa-overwinning sinds 2013 nadat AMG Team Akkodis ASP een boeiende 74e editie van de Belgische endurance-klassieker won, die van start tot af hebben.

Het Duitse merk eindigde met een-twee tijdens de grootste GT-race ter wereld, toen de triomfantelijke Akkodis-auto over de streep werd gevolgd door zijn mede-AMG-uitgelijnde inzending van het GetSpeed-team. Iron Lynx eindigde als derde met de #71 Ferrari, een prima resultaat na zijn algemene overwinning 12 maanden geleden.

De overwinning in de race was een obsessie geworden voor Jerome Policand en zijn Akkodis ASP-crew, vooral nadat hij in 2020 en 2021 van de pole-position tekort was geschoten. Policand wilde zo graag de winnaarstrofee optillen, hij verzamelde de all-star line- van Raffaele Marciello, Jules Gounon en Dani Juncadella, een van de sterkste teams in het wereldwijde GT-racen, om de aanval op Spa te versterken.

De #88 Mercedes-AMG startte de race opnieuw vanaf pole, maar degradeerde vrijwel onmiddellijk naar de tweede plaats toen Klaus Bachler voorbij schoot in de #54 Dinamic Motorsport Porsche. De Oostenrijkse coureur bleef vooraan tijdens de openingsstint, hoewel de race van dit team uiteindelijk ’s nachts zou eindigen.

De Akkodis ASP-auto bevond zich tijdens de eerste helft van de procedure aan het scherpe einde en werd derde na de zes- en twaalfuursmarkeringen om belangrijke kampioenschapspunten te verzamelen. In tegenstelling tot recente edities, bleef de auto zonder noemenswaardige problemen circuleren en was hij nog steeds stevig in de strijd toen de zon opkwam boven Spa-Francorchamps.

De #98 ROWE Racing BMW leidde op beide punten betalende kruispunten. De bemanning van Nick Catsburg, Augusto Farfus en Nick Yelloly schoof door strategie naar voren en toonde vervolgens een indrukwekkend tempo aan de kop van het veld. Inderdaad, de nieuwe M4 GT3 leek de snelste auto op het circuit in koude omstandigheden, waardoor ook zuster #50 auto in de strijd kwam.

De #47 KCMG Porsche was tegen de ochtend ook een serieuze kanshebber voor de overwinning, ondanks het feit dat hij vanaf de achterkant van de grid startte na een remprobleem in de kwalificatie. De opmerkelijke opkomst van de Hong Kong-ploeg kwam in de loop van de ochtend in een stroomversnelling, waarbij Nick Tandy rond 7 uur Davide Rigon (#71 Iron Lynx Ferrari) op ​​de kop zette om de leiding te veroveren.

In een fase van de race waar de kanshebbers meestal wegvallen en een handvol duidelijke favorieten naar voren komen, werd de editie van dit jaar ingewikkelder naarmate de ochtend vorderde. De BMW met # 98 reed na 16 uur nog steeds vooraan nadat Yelloly Marciello onder druk had gezet tot een fout en de voorsprong op de vlucht naar Blanchimont pakte.

De #88 Akkodis ASP-auto beleefde zijn enige serieuze drama tijdens het 20e uur toen hij bij de bushalte werd rondgedraaid door de #93 Sky Tempesta Racing Mercedes-AMG bestuurd door Jonathan Hui. De laatste knipte Gounon uit toen hij probeerde de pits in te duiken en kreeg later een penalty voor de fout.

In dit stadium was de wedstrijd nog steeds onmogelijk om te callen, met verschillende pitstrategieën die ervoor zorgden dat er geen duidelijke leider was. Naast de #88 Mercedes-AMG maakten ook de #47 Porsche, de #98 BMW, de #71 Ferrari en de #95 Beechdean AMR Aston Martin deel uit van het leidende pakket.

De laatste was betrokken bij een van de meest dramatische momenten van de race nadat Gounon Nicki Thiim ving in de #95 Aston Martin en zij aan zij door Eau Rouge ging. De Fransman leek vooruit te zijn gegaan naar Raidillon, maar Thiim hield zijn voet binnen en maakte weinig contact met de zijkant van de Mercedes-AMG, waardoor de Aston een pirouette maakte over de run-off en terug over de baan. Nadat hij uit de auto stapte, zei de Deen dat hij in zo’n laat stadium van de race gewoon niet kon tillen.

Toen een mededinger vertrok, kwam een ​​andere binnen. AMG Team GetSpeed ​​had rustig gelopen, maar door de maximale stintlengtes te optimaliseren, werd de #2 Mercedes-AMG een serieuze uitdager voor de overwinning. Nu het evenement zijn laatste twee uur inging, leek de wedstrijd zich te beperken tot een gevecht met drie auto’s, maar er was hartzeer voor de ROWE-ploeg toen Nick Yelloly een lekke band opliep. De Britse coureur strompelde terug naar de pits en terwijl de auto door kon rijden, was de hoop op een overwinning de bodem ingeslagen.

Spa-Francorchamps 2022 TotalEnergies 24 Hours of Spa

En toen waren het er twee. Maar nadat de #2 AMG Team GetSpeed-auto door strategie de leidende strijd was aangegaan, had hij niet echt het tempo om tegen Akkodis ASP te vechten. Op frissere banden reed Marciello op finishrijder Luca Stolz en deed een poging tot La Source. Het paar ging zij aan zij, maar de GetSpeed-auto kneep in de #88 en Marciello stuiterde over het grind, een incident waarvoor Stolz zich later verontschuldigde.

Ondanks dat hij veel tijd verloor, kon de Akkodis-auto in de volgende ronde nog een run maken. Er was deze keer geen drama, met de Zwitserse coureur die de positie innam. Pitsequentie betekende dat de #55 AMG Team GruppeM tot 30 minuten voor het einde leidde, maar de Akkodis-crew had genoeg gedaan om het resultaat buiten twijfel te stellen. Toen de #55 eenmaal tot stilstand was gekomen, was Marciello duidelijk naar de finish en nam uiteindelijk de geblokte vlag met 31 seconden over.

AMG Team GetSpeed ​​maakte er een Mercedes-AMG een-twee van, terwijl het Iron Lynx-team het podium completeerde met zijn #71-crew van Davide Rigon, Antonio Fuoco en Daniel Serra. De auto was de snelste auto in de aanloop naar het hoofdevenement en was nooit een serieuze kanshebber voor de overwinning na een drive-through-penalty voor een safety car-overtreding tijdens de ochtend. Desalniettemin had het de snelheid om in de kopgroep te blijven, terwijl Fuoco tijdens de slotfase wat extra snelheid kon ontketenen toen Maro Engel hem achtervolgde in de #55 Mercedes-AMG.

Engel was Dan Harper gepasseerd in de #50 ROWE Racing BMW, die als vijfde eindigde en de junior line-up een prachtig resultaat gaf in zijn eerste run in Spa. De zuster-BMW was de volgende, gevolgd door de #47 KCMG Porsche en de #38 JOTA McLaren, die opnieuw met metronomisch tempo reden om een ​​sterk resultaat te behalen in de Ardennen. De #51 Iron Lynx Ferrari en de #95 Beechdean AMR Aston Martin vervolledigden de top-10.

De eer van de Silver Cup ging naar de #30 Team WRT Audi na een zware wedstrijd waarbij een aantal kanshebbers uit de boot vielen. Al Manar Racing by HRT domineerde de vroege stadia en eindigde als zesde in het algemeen klassement met Fabian Schiller aan het stuur van zijn #777 Mercedes-AMG, maar werd uitgeschakeld door een crash aan het begin van een volledige gele periode.

Tresor by Car Collection was de volgende die de leiding nam, maar zijn #11 Audi bevond zich net voor de zeven uur in de barrière. Het Haupt Racing Team nam de hele nacht de controle over, maar zijn Mercedes-AMG stierf in de loop van de ochtend. Dit maakte de race tot een strijd tussen de #30 Team WRT Audi, de #99 Attempto Racing Audi en de #14 Emil Frey Racing Lamborghini.

De laatste was een dark horse vanwege zijn off-sequence pitstrategie, maar zijn kansen werden beëindigd door een dramatische lekke band met nog 45 minuten op de klok. Hierdoor moesten de twee Audi-ploegen naar de finish rennen, waarbij de Team WRT-ploeg van Thomas Neubauer, Benji Goethe en Jean-Baptiste Simmenauer een verdiende klassezege pakte. Na het afhandelen van de slotfase werd Neubauer overmand door emotie na de geblokte vlag.

Iron Dames behaalde een klinkende en immens populaire Gold Cup-overwinning. De eerste volledig vrouwelijke crew van het GT-tijdperk liep in de beginfase zonder grote problemen en fietste vervolgens ’s nachts naar voren. De #83 Ferrari had de leiding om 11 uur en werd daarna niet uitgedaagd, met een voorsprong van twee ronden gedurende de tweede helft van de race.

Als zodanig zouden Rahel Frey, Sarah Bovy, Michelle Gatting en Doriane Pin effectief tot het einde kunnen cruisen, met alleen technische problemen of zelfgenoegzaamheid die ze kunnen stoppen. Ze hadden geen van beide en namen de geblokte vlag drie ronden voorsprong op de concurrentie.

De strijd om de Pro-Am-onderscheidingen begon relatief kalm, maar er was zondagochtend veel drama. De #52 AF Corse Ferrari stond aan de kop van het peloton en behaalde de zesde klassezege van het team sinds 2011 en een derde voor de stoere coureurs Louis Machiels en Andrea Bertolini. De #24 Herberth Motorsport-Porsche leidde al vroeg en boekte aanzienlijke vooruitgang met de Belgische aas Alessio Picariello aan het stuur, maar het noodlot sloeg toe tijdens het 18e uur.

Toen de race weer groen werd na een safety car, bevond de #24 zich te midden van een stel auto’s, waaronder de Pro-klasse #19 Emil Frey Racing Lamborghini. Arthur Rougier ging de binnenkant van Niki Leutwiler op en er was contact tussen het paar, waardoor de Porsche het grind indraaide. Het werd verwijderd door een veiligheidsvoertuig, maar stopte kort daarna toen het linkerachterwiel losraakte.

Hierdoor kwam Garage 59 weer op de eerste plek terecht, maar kort daarna kwam er nog een verandering toen Andrea Bertolini Miguel Ramos passeerde, waardoor de #52 AF Corse Ferrari de klassementsleider werd. De race was perfect in evenwicht totdat het contact tussen de Garage 59-machine en de #93 Sky Tempesta Racing Ferrari Ramos in de barrière schoot, waardoor de voorkant van de McLaren werd vernietigd en een langdurige reparatie noodzakelijk was.

Dit gaf AF Corse een voorsprong van drie ronden aan de kop van het veld en net als collega-Ferrari-ploeg Iron Dames maakten ze er het beste van. Machiels en Bertolini werden in de #52 Ferrari vergezeld door Stefano Costantini en Alessio Rovera, de laatste die de ronduit snelste raceronde noteerde en een nieuw GT3-tijdperkrecord vestigde.

De strijd om de Bronze Cup was het bewijs dat je maar twee auto’s nodig hebt om een ​​motorrace te maken. De #20 SPS automotive performance Mercedes-AMG en de #35 Walkenhorst Motorsport BMW bleven het grootste deel van de 24 uur bij elkaar, vaak slechts een paar seconden gesplitst en een aantal keren van plaats gewisseld. Uiteindelijk was het een kleine fout die de race besliste: een off-track excursie beschadigde de vloer van de BMW en stuurde hem naar de pits voor reparatie. Hierdoor kon de #20 Mercedes-AMG de overwinning behalen met zijn bemanning van George Kurtz, Reema Juffali, Valentin Pierburg en Tim Müller.

Met de officiële opkomst van 73.000 toeschouwers, was de editie van 2022 de TotalEnergies 24 Hours of Spa terug op zijn best. De parade, het muziekconcert op zaterdagavond en een bruisende paddocksfeer zorgden voor een bijzondere week in de Ardennen. Een één-twee finish in de grote race, bijna tien jaar na de laatste overwinning, was een even spectaculaire comeback voor Mercedes-AMG.

Uitslag TotalEnergies 24 Hours of Spa-overwinning