Bitterzoete 4Hrs Imola voor Bent Viscaal in European Le Mans Series

2022 European Le Mans Series Bent Viscaal Imola

Gestart vanaf plaats vijftien haalde Bent Viscaal tijdens de 4 uren van Imola veertien tegenstanders in. Desondanks finishte de 22-jarige Nederlander, die in de European Le Mans Series bij Algarve Pro Racing een team vormt met de Duitse dame Sophia Floersch, als achtste. Een bitterzoet resultaat, zo meent Viscaal.

Slechts zes dagen na zijn debuut – wat door het ongeval van een teamgenoot geen debuut was – in het World Endurance Championship mocht Viscaal alweer aan de bak. Ditmaal wachtte het tweede bedrijf in de ELMS, het Europese kampioenschap enduranceracen waarin de coureur uit Twente vier weken geleden met een onvergetelijke tweede plaats debuteerde. De verwachtingen voor de vieruurswedstrijd op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari werden ondanks het geweldige resultaat van de eerste race bewust laag gehouden.

2022 European Le Mans Series Imola

Viscaal en Floersch vormen immers een dubbel-zilver rijdersduo, waar het merendeel van hun concurrerende teams bestaat uit drie rijders, waaronder minstens één coureur met een gouden FIA-indicatie. Een moeilijke vrijdagtraining gaf voeding aan de gedachte dat een nieuwe podiumplaats bijzonder lastig te realiseren zou zijn.

Tijdens de vrije training op zaterdagochtend kwam er echter een andere klank uit de garage van teambaas Stewart Cox. Zowel Viscaal als Floersch bleek zich als een vis in het water te voelen, zodra er over langere afstand werd gereden. Een listige kwalificatietraining zorgde echter voor een extra, onvoorziene omstandigheid voor de talentvolle twintigers. Floersch werd in haar kwalificatieronde namelijk flink gehinderd, waardoor zij niet verder reikte dan een teleurstellende vijftiende plaats.

Ondanks die tegenslag liet Viscaal zich niet uit het veld slaan. De inwoner van Albergen liet op zaterdagavond al weten een goed gevoel te hebben over de racepace en dat bleek, een halve dag later, terecht. Viscaal vloog op een kenmerkende manier uit de startblokken, om binnen de eerste drie rondjes van de endurancewedstrijd liefst drie tegenstanders te passeren. Na een vroege neutralisatie moesten nog vijf opponenten er aan geloven, waarop Viscaal na een tweede gelevlagsituatie wederom twee concurrenten voorbij reed. Na een half uur vond de equipe met startnummer negentien zichzelf terug op een fenomenale vierde plaats.

2022 European Le Mans Series Bent Viscaal Imola

Een tweede achtereenvolgende podiumfinish leek eenvoudig binnen handbereik. Viscaals tempo was immers beter dan die van het leidende trio. Helaas mocht het niet zo zijn voor de Tukker, die kort voor een Safety Car-fase zijn eerste pitstop maakte. Verscheidene tegenstanders hadden het geluk precies ná het uitbrengen van de neutralisatie naar binnen te moeten, waardoor zij effectief minder tijd verloren bij hun onderhoudsbeurt dan dat Viscaal deed.

Toen de stofwolken waren opgetrokken en de baan weer veilig bleek, vond Viscaal zichzelf terug op de tiende positie. Wederom startte de tweevoudig Formule 2-podiumklant een sterke inhaalrit, welke hem deze keer tot een zesde positie bracht. Na twee uren racen en een ongekend aantal van veertien inhaalacties droeg Viscaal het stuur over aan teammate Floersch.

De Duitse dame reed, evenals het geval was tijdens de eerste wedstrijd op Paul Ricard, degelijke stints en consolideerde daarmee een keurige puntenpositie. Vlak voor het vallen van de vlag reed Floersch op een vijfde positie rond, waarmee het team Algarve Pro Racing na die tegenvallende kwalificatiesessie prima kon leven. In de ultieme slotfase van de vieruursrace sloeg de pechduivel echter alsnog toe: een lekke band noopte Floersch tot het maken van een ongeplande, extra pitstop, waardoor zij door drie tegenstanders werd gepasseerd. Uiteindelijk viel een achtste finishplaats het duo Viscaal-Floersch ten deel.

“Het ging eigenlijk heel goed”, blikt Viscaal vanuit Italië terug. “Ik startte als vijftiende en nog voor de eerste pitstop reed ik op de vierde plek. Die full course yellow deed ons erg veel pijn. Wij reden eerder naar binnen om de tegenstanders te undercutten, waarop de wedstrijd werd geneutraliseerd. In plaats van te strijden om een podiumplaats reed ik pardoes op de tiende positie.”

“Daarna ben ik eigenlijk verder gegaan met waar ik mee bezig was”, lacht de Tukker. “Ik heb direct weer een hele bups wagens ingehaald. De pace was gewoon super, het inhalen ging eigenlijk vrij moeiteloos mede omdat de wagen zo heerlijk lag. Ik was heel blij achter het stuur. We hebben echter zo ontzettend veel pech gehad met de strategie, dat is haast niet normaal meer. Op het end kregen we tot overmaat van ramp ook nog een lekke band. Als dat niet gebeurt, waren we tenminste nog vijfde.”

“Vanaf startplaats vijftien is elk gescoord punt natuurlijk bonus, maar er had vandaag echt heel veel meer ingezeten. Het positieve is dat de snelheid er in ieder geval is. Wat betreft het aanpassen aan de endurancewagens gaat het volgens mij ook wel prima”, zegt Viscaal met gevoel voor understatement. “Als we dat kleine beetje geluk hebben, kunnen we in de volgende wedstrijden meestrijden om de podiumplaatsen – en misschien nog wel meer.”

De volgende wedstrijd in de European Le Mans Series is wederom in Italië, zij het dan op het circuit van Monza. In het eerste weekend van juli wordt de derde race van het ELMS-seizoen 2022 verreden, op zondag 3 juli aanstaande starten de 4 uren van Monza.