De Clio Rally4 maakt competitiedebuut tijdens Targa Florio – Rally Internazionale di Sicilia

2021 Clio Rally4

Na homologatie door de FIA ​​eerder deze maand, zal de Clio Rally4 zijn competitiedebuut maken op de Targa Florio – Rally Internazionale di Sicilia (6-8 mei).

De eerste Clio Rally4 die de stopwatch uitdaagt, zal worden ingevoerd door HK Racing, het team onder leiding van Alessandro Re. Paolo Andreucci zal tijdens dit legendarische evenement achter het stuur zitten van het nieuwe model, geproduceerd door de raceafdeling van Renault.

De Clio Rally4 zal zijn ware vuurdoop beleven in de handen van een toonaangevende referentie in de Italiaanse rallysport met 11 titels op het hoogste niveau op het nationale toneel. Ook de regerend Italiaanse kampioen op het gebied van tweewielaandrijving, Paolo Andreucci, heeft sterke banden met Renault toen hij zijn start kreeg in een Renault 5 Turbo voordat hij deelnam aan het FIA World Rally Championship met een Clio Williams en een Mégane Maxi.

2021 – Clio Rally4

Met deze langverwachte inzending kunnen alle rallyliefhebbers het volledige potentieel van Clio Rally4 ontdekken, een auto die is ontworpen om de beste in zijn categorie te zijn dankzij de expertise van de ingenieurs van Viry-Châtillon en Dieppe. De Clio Rally4 heeft al een intensief ontwikkelingsprogramma doorlopen met meer dan 5.000 testkilometers, uitgevoerd door verschillende ervaren coureurs.

Na dit eerste optreden op Sicilië zal Clio Rally4 ook in actie komen tijdens de openingsronde van het FFSA French Tarmac Rally Championship in de Rallye Le Touquet Pas-de-Calais (27-29 mei).

Neem voor meer informatie over Clio Rally4 contact op met rst-parts.dpt@renault.com.

Paolo Andreucci: “Ik was verheugd dat Renault een beroep op me deed voor het debuut van Renault Clio Rally4 op Sicilië. Ik ben vereerd dat ik ben uitgekozen voor de lancering van deze nieuwe auto, vooral op zulke legendarische wegen. Sicilië ligt mij na aan het hart. etappes hebben bijgedragen aan de geschiedenis van de Italiaanse rallysport en daarbuiten. We zullen twee dagen testen voorafgaand aan deze rally, die we vorig jaar onder moeilijke omstandigheden hebben gewonnen. Er wordt verwacht dat het weer dit jaar beter wordt, zodat we ons meer kunnen concentreren op om grip te krijgen op Clio Rally4 voordat we de historische haarspeldbochten van Sclafani Bagni uitdagen! “

Alessandro Re, HK Racing Team Manager: “Het is een eer om met Clio Rally4 in de rij te staan ​​voor de Targa Florio. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis zal HK Racing een auto debuteren in de competitie en we hebben hoge verwachtingen van Clio Rally4. de inspanningen van Renault, we zijn er zeker van dat het de nieuwe benchmark in de categorie zal worden. We zijn verheugd om aan dit project te werken. Het is een geweldige kans maar ook een enorme uitdaging voor het team. We gaan ons uiterste best doen om het debuut van de Clio Rally4 tot een succes te maken. Het enige dat overblijft is hem overhandigen aan Paolo Andreucci en hem op de weg te krijgen, zodat hij zijn volledige potentieel kan laten zien! “

Benoît Nogier, Customer Racing Director: “We keken uit naar het competitiedebuut van Clio Rally4 sinds de homologatie werd aangekondigd. Hoewel de huidige context niet de meest gunstige is voor een nieuwe auto, zijn we verheugd om een ​​topvlucht te zien. team in HK Racing en Paolo Andreucci gaan de uitdaging aan. Het is een enorme blijk van vertrouwen in ons product en we zullen hen zoveel mogelijk steunen. We zouden heel blij zijn om ze aanstaande zaterdag op de bovenste trede van het podium te zien! “

Clio Rally4 specifications
 
Chassis
 
• Base : Clio RS Line• Structure : Welded steel monocoque• Front axle : Pseudo McPherson• Rear axle : H axle• Suspension : Bos Suspension three-way adjustable shock absorber and hydraulic stop
 
Engine
 
• Type : 1.3 TCe Renault – 4 cylindres – 16 valves• Turbocharger : Borg Warner –30mm restrictor• Cooling : production derivative• Fuel delivery : direct injection• Power : 215hp• Torque : 350Nm• Maximum RPM : 6,500• Electronics : Life Racing• Fuel : SP98 standard
 
Dimensions
 
• Length – Width – Height (mm) : 4,050 – 1,988 – 1,400• Track Front-Rear (mm) : 1,500 – 1,490• Wheelbase (mm) : 2,579• Unloaded weight : 1,080kg
 
Transmission
 
• Sadev sequential 5-speed + reverse gearbox• Floor mounted selector with reverse electronic release• ZF type limited slip differntial• Sachs clutch
 
Wheels
 
• Wheels : 6×15 (Gravel), 7×17 (Tarmac)• Tyres : Michelin
 
Brakes
 
• Front brake (Tarmac) : PFC calliper and disc– 330mm x 28mm• Front brake (Gravel) : PFC calliper and disc – 294mm x 28mm• Rear brake : PFC – PFC calliper, disc – 260mm x 8mm• Hydraulic handbrake