De terugkeer van Audi op Le Mans komt eraan

2021 Audi LMDh concept

Audi keert in het seizoen 2023 terug naar Le Mans en naar sportprototypes met een geëlektrificeerde sportwagen. De opvolger van de succesvolle Audi R18 krijgt al vorm.


“De nieuwe LMDh-categorie past perfect bij onze nieuwe set-up in de autosport”, zegt Julius Seebach, Managing Director Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor Motorsport bij Audi. “Dankzij de reglementen kunnen we fascinerende raceauto’s inzetten in prestigieuze races over de hele wereld. Bovendien maken we gebruik van synergieën binnen de Volkswagen-groep met onze partnerstrategie. ”

De opvolger van de Audi R18 wordt gebouwd in nauwe samenwerking met het zusterbedrijf Porsche van het merk. “Een grote kracht van de Volkswagen-groep is de samenwerking van de merken bij de ontwikkeling van wegauto’s”, zegt Seebach. “We brengen dit beproefde model nu over naar de autosport. Desalniettemin zal het nieuwe sportprototype net zo goed een echte Audi zijn als de Audi RS e-tron GT1 die onlangs werd gelanceerd en ook is ontwikkeld op een platform dat met Porsche wordt gedeeld. ”

Het sportieve prototype voor de nieuwe LMDh-categorie wordt momenteel bij Audi Sport gecreëerd, parallel met de innovatieve SUV voor de Dakar Rally. “Natuurlijk staat het Dakar-team onder grotere tijdsdruk, want er zijn nog maar een kleine acht maanden te gaan tot onze eerste deelname aan de Dakar Rally in januari 2022”, zegt Andreas Roos, die verantwoordelijk is voor alle fabrieksautosportverplichtingen bij Audi Sport. . “Maar we willen ook perfect gesorteerd zijn voor onze comeback op Le Mans. Daarom voeren we beide projecten parallel uit met de hoogste prioriteit. “

Alle basisconceptbeslissingen zijn inmiddels genomen. “We hebben een chassispartner geselecteerd en een motorconcept gekozen. Samen met onze collega’s van Audi Design bepalen we momenteel de look die onze fans zal enthousiasmeren ”, aldus Andreas Roos. “Ons doel is om het eerste prototype begin volgend jaar op de wielen te laten rijden en de uitrol in het eerste kwartaal af te ronden.” In 2022 volgt een intensief testprogramma. De eerste race staat gepland voor de Daytona 24 Hours (VS) in januari 2023.

De regelgeving, die is bijgesneden voor maximale kostenefficiëntie, maakt het nieuwe sportprototype van Audi ook interessant voor klantenteams. “Met het LMDh-project zetten we de filosofie van onze vroege jaren in sportprototypes voort”, zegt Andreas Roos. “De Audi R8 was niet alleen het meest succesvolle prototype van zijn tijd van 2000 tot 2006, met 63 overwinningen in 80 races, maar hij was ook zeer succesvol in de handen van onze klanten en gemakkelijk te hanteren voor de teams. Dit is ook het uitgangspunt bij de elektrificatie van ons nieuwe sportprototype. Ons doel is om de auto vanaf het begin ook in handen te geven van professionele klantenteams, parallel aan de fabrieksinvoer. We evalueren momenteel intern hoe dit in detail zal werken. “

Met een Audi kunnen vechten voor algemene overwinningen en kampioenstitels tijdens de 24 uur van Le Mans, de 24 uur van Daytona, het World Endurance Championship (WEC) en de IMSA-serie is voor veel teams een aantrekkelijk vooruitzicht. Er is al veel belangstelling voor de nieuwe LMDh-raceauto.

Audi heeft het afstandsrecord op de 24 uur van Le Mans en heeft 13 keer de belangrijkste uithoudingsrace ter wereld gewonnen. Audi-klantenteams behaalden overalloverwinningen op Le Mans in 2004 en 2005.