KCMG met twee Porsche 911 GT3 R in top 12 na finish 24h Spa

2021 Porsche 911 GT3 R, KCMG Spa 24 Hours
Porsche 911 GT3 R, KCMG (#47), Maxime Martin (B), Nick Tandy (GB), Laurens Vanthoor (B)

Het Porsche-klantenteam KCMG heeft de 24 uur van Spa afgesloten op posities vijf en twaalf. De 911 GT3 R, bestuurd door de twee Belgen Maxime Martin en Laurens Vanthoor en de winnaar van vorig jaar uit Groot-Brittannië, Nick Tandy, kwamen over de finish na 554 ronden voor de zusterauto die werd gedeeld door Josh Burdon (Australië), Alexandre Imperatori (Zwitserland) en Edoardo Liberati (Italië).

De endurance-klassieker in de Ardennen wordt beschouwd als een van de grootste GT3-races ter wereld. Dit jaar reden 58 voertuigen van negen verschillende fabrikanten het achtbaancircuit van 7,04 kilometer in vier klassen.

In de Pro-Am-klasse eindigden de teamoprichter van EBM Giga Racing Will Bamber, zijn Nieuw-Zeelandse landgenoot Reid Harker, Carlos Rivas uit Luxemburg en Wolfgang Triller op de 20e plaats. De Duitser was kort voor de start als invaller ingesprongen. Als kwartet eindigden ze als beste in hun klasse tegen Herberth Motorsport’s Nr. 911 Porsche, bemand door Antares Au (Groot-Brittannië), Daniel Allemann (Zwitserland) en de Duitse broers Alfred en Robert Renauer. De categorie Am werd gewonnen door Pieder Decourtins uit Zwitserland met Marc Basseng, Dennis Busch en Manuel Lauck (allen Duitsland) in de 911 GT3 R van Haegeli by T2 Racing. In de Silver Cup behaalde de klantenracewagen van Allied Racing met 500 pk uit Weissach de negende plaats met coureurs Julien Apotheloz (Zwitserland), Bastian Buus (Denemarken), Lars Kern (Duitsland) en Arno Santamato (Frankrijk).

Porsche 911 GT3 R, KCMG (#47), Maxime Martin (B), Nick Tandy (GB), Laurens Vanthoor (B)

Tien Porsche-klantenteams pakten de 24-uurs marathon op het Circuit de Spa-Francorchamps aan met in totaal twaalf 911 GT3 R. De eerste fase van de race werd gekenmerkt door een ernstig ongeval in de Raidillon-bocht. Dit betekende een vroegtijdig einde voor de 911 van Rutronik Racing, gedeeld door fabrieksrijders Kévin Estre (Frankrijk) en Richard Lietz (Oostenrijk) evenals Sven Müller (Duitsland), en resulteerde in een voorzichtigheidsfase die ruim 50 minuten duurde. Toen de race weer groen werd, zorgde een hevige regenbui voor chaos op de baan. Meerdere pitlane drive-through penalty’s voor het negeren van de baanmarkeringen en nog een keer vol geel op een ongelukkig moment zagen de Porsche, die in een veelbelovende positie had gereden, rond middernacht uit de leidende ronde vallen.

Vervolgens moest de auto waarop GPX Racing campagne voerde met coureurs Earl Bamber (Nieuw-Zeeland) en fabrieksrijders Matt Campbell (Australië) en Mathieu Jaminet (Frankrijk) uitvallen vanwege stuurproblemen. Dinamic Motorsport trok beide 911 GT3 R terug, nadat boetes en reparaties hen uit de strijd hadden gegooid voor veelbelovende posities. Voor de tot dan toe best geplaatste Porsche van Schnabl Engineering was de race net voor zonsopgang voorbij: rond 04.00 uur leidde contact met een andere rivaal tot een ongeval, waarbij Michael Christensen (Denemarken), Dennis Olsen (Noorwegen) en de Fransen werkt coureur Frédéric Makowiecki uit de competitie.

Alleen de twee KCMG Porsches kwamen relatief ongeschonden door de endurance-klassieker. Daardoor behoorden zij tot de koplopers. In het laatste uur zorgde een laatste zware regenbui ervoor dat auto met nummer 47 twee plaatsen goedmaakte en naar de vijfde plaats schoof. Maar ook dit team kreeg te maken met tegenslagen: Nick Tandy en Maxime Martin moesten het laatste derde deel van de race alleen rijden. Hun teamgenoot Laurens Vanthoor moest de race-actie vanaf de zijlijn bekijken na een ongelukkige botsing in de paddock.

24-hSpa-Francorchamps 2021

Sebastian Golz (Projectmanager Porsche 911 GT3 R): “Dat was een typische 24-uursrace voor Spa-Francorchamps. Eerst een zwaar ongeval, we hadden droge en natte baanomstandigheden en lange voorzichtigheidsfasen. Uiteindelijk haalden enkele van onze Porsche 911 GT3 de finish. Sommigen hadden problemen, anderen niet. De vijfde plaats is een mooi resultaat, gefeliciteerd KCMG. Team Haegeli by T2 Racing won zijn Am-klasse, ook hun proficiat. Met dank aan onze klantenteams. Ze toonden dit weekend een enorme inzet. We kijken nu vooruit en komen volgend jaar sterker dan ooit terug naar Spa, omdat we de 24-uurstrofee willen terugwinnen.”

Maxime Martin (KCMG, Porsche 911 GT3 R #47): “Al met al een moeilijke race voor ons. Ik ben erg blij met de vijfde plaats. Ons team had de twee best gerangschikte Porsches. Gezien de wisselvallige omstandigheden, de lengte van de race en de vele deelnemers op de baan moesten we de hele tijd volledig gefocust blijven. In mijn laatste stint reed ik op een gedeeltelijk natte baan met slicks. Nick nam het stuur over en hij werd ook verrast door hevige regen op droge banden. Het was zeker heel gezellig, dat is zeker. Maar het is niet altijd gemakkelijk om het juiste gevoel voor grip te krijgen en de auto op de baan te houden. We waren vastbesloten om te eindigen. Na de pech van Laurens Vanthoor moesten Nick en ik alleen rijden. We wensen hem een ​​spoedig herstel en we zijn blij dat er niets ernstigers met hem is gebeurd bij de aanrijding. Nu ben ik blij dat de race voorbij is en ons werk erop zit.”

Alexandre Imperatori (KCMG, Porsche 911 GT3 R #18): “Allereerst kunnen we blij zijn dat we de finish hebben gehaald – de race was zonder twijfel erg moeilijk. Ons team legde de volledige afstand af met beide Porsches, maar veel andere auto’s haalden het niet zo ver. Aan onze kant van de garage hadden we wat moeite met de prestaties op de droge baan. De balans was vanaf het begin niet echt goed. We weten nog niet waarom. We moesten in ieder geval van het probleem af en kozen voor een conservatieve benadering. Nu richten we ons op de positieve punten. Proficiat aan onze raceploeg met dit geweldige resultaat.“

Will Bamber (EBM Giga Racing, Porsche 911 GT3 R #61): “We waren vastbesloten om hier de finish te zien en dat is gelukt. Sterker nog: hoewel we achteraan op de grid begonnen, eindigden we als 20e in het algemeen klassement en zijn we de best geplaatste Porsche in de Pro-Am Cup. De juiste strategie bleek hierbij de doorslaggevende factor. We misten ternauwernood het podium in onze klasse, maar dit resultaat is nog steeds een groot succes voor ons – vooral gezien het feit dat we tijdens de pre-test met problemen worstelden. Iedereen in het team heeft vlekkeloos werk geleverd en de coureurs hebben dat ook gedaan.”

Resultaten

  1. Ledogar/Nielsen/Pier Guidi (I/DK/I), Iron Lynx, Ferrari 488 GT3 #51, 556 ronden
  2. Van der Linde/L. Vanthoor/Weert (RSA/B/B), WRT, Audi R8 GT3 #32, 556 ronden
  3. Gunn/Soerensen/Thiim (GB/DK/DK), Garage 59, Aston Martin Vantage GT3 #95, 556 ronden
  4. L. Vanthoor/Martin/Tandy (B/B/GB), KCMG, Porsche 911 GT3 R #47, 554 ronden
  5. Burdon/Imperatori/Liberati (AUS/CH/I), KCMG, Porsche 911 GT3 R #18, 550 ronden
  6. W. Bamber/Harker/Rivas/Triller (NZ/NZ/L/D), EBM Motorsport, Porsche 911 GT3 R #61, 547 ronden
  7. Allemann/Au/A. Renauer/R. Renauer (CH/GB/D/D), Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #911, 542 ronden
  8. Apotheloz/Buus/Kern/Santamato (CH/DK/D/F), Allied Racing, Porsche 911 GT3 R #2222, 542 ronden
  9. Basseng/Busch/Decurtins/Lauck (D/D/CH/D), Haegeli van T2 Racing, Porsche 911 GT3 R #166,518 ronden