Kévin Estre pakt met Porsche 911 RSR pole position met een nieuw kwalificatierecord

2021 FIA WEC 6 Hours of Spa Porsche Kevin Estre

Porsche pakt de eerste ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) op Spa-Francorchamps vanaf poleposition. Fabriekscoureur Kévin Estre draaide de ronde van 7.004 kilometer in de Belgische Ardennen aan het stuur van zijn nr. 92 Porsche 911 RSR in een tijd van 2: 11.219 minuten en vestigde prompt een nieuw kwalificatierecord voor GTE-Pro-voertuigen. Op zijn vliegende ronde was de Fransman ruim een ​​seconde sneller dan zijn naaste achtervolger. Zijn merkcollega uit Oostenrijk Richard Lietz plantte zusterwagen nr. 91 op de derde startplaats.

Het nieuwe kwalificatieformaat voor het World Endurance Championship stond garant voor hoge spanning en veel actie. In tegenstelling tot voorgaande jaren waarin de gemiddelde tijd van de snelste ronden van twee coureurs per auto werd gebruikt om de startpositie te bepalen, volgt de strijd om topposities nu het motto: “Eén coureur, één auto, tien minuten voluit.” Het resultaat: de coureurs, vooral amateurs in de GTE-Am-klasse, komen in de extreem korte sessie onder enorme druk te staan. De kwalificatie werd tweemaal onderbroken wegens ongevallen.

Porsche GT Team (#92), Kevin Estre (F), Neel Jani (CH) (l-r)

Desondanks liet Kévin Estre zich niet door de rode vlaggen wankelen. De winnaar van Spa-Francorchamps van vorig jaar gebruikte de eerste ronde om zijn banden minutieus op te warmen en zette meteen een recordtijd neer tijdens zijn eerste vliegende ronde. Maar toen, tot ieders verbazing, onderbrak de Fransman in zijn tweede ronde opnieuw zijn tijd. Het Porsche GT-team was ongelovig: “Dat was een gekke ronde”, riep het team via de radio naar de cockpit van auto met nr. 92 – Estre’s antwoord was een luide gejuich. Teamgenoot Richard Lietz kwam tijdens zijn hete ronden achter rivaliserende voertuigen terecht en kon het enorme potentieel van de Porsche 911 RSR niet ten volle benutten. Uiteindelijk kwam de Oostenrijker slechts 0,019 seconden tekort op een plek op de eerste rij.

“Deze pole is een perfecte start van het seizoen. Om preciezer te zijn, het was een megapool! ” verklaarde Alexander Stehlig, Hoofd Operaties FIA WEC. “Dat was typisch Estre: de manier waarop hij de auto in een recordtijd op de voorste startgrid zette. We zijn erg tevreden, maar er is veel druk als we vooruit kijken naar de racedag. We willen het beste uit de goede omstandigheden halen en de zes uur durende race in ieder geval op dezelfde posities afronden. ”

In de GTE-Am-klasse was Andrew Haryanto de snelste coureur in een Porsche 911 RSR. Aan het stuur van auto nr. 88, bestuurd door het klantenteam van Dempsey-Proton Racing, kwalificeerde de Indonesiër zich op de derde plaats. De Britse Michael Wainwright plaatste het identieke voertuig met nummer 86 van GR Racing op P8. Al vroeg in de kwalificatiesessie kregen Project 1-coureur Egidio Perfetti uit Noorwegen en de Duitser Christian Ried (Dempsey-Proton Racing) een ongeval in het Raidillon-gebied – beter bekend als Eau Rouge – en konden ze geen rondetijd klokken. Beide chauffeurs raakten niet gewond bij de incidenten.

De eerste ronde van het World Endurance Championship WEC begint op zaterdag 1 mei 2021 om 13.30 uur (CEST) en duurt zes uur.

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (#92), Kevin Estre (F), Neel Jani (CH)

Kévin Estre (Porsche 911 RSR # 92): “Alles perfect, gewoon ongelooflijk! Ik had een enorme grip, maar ik maakte in de eerste ronde kleine foutjes. Toch zou zelfs die rondetijd genoeg zijn geweest voor pole position, maar we hebben nog een poging gedaan. In de tweede ronde kwam alles perfect samen. Met een ongelooflijke afstelling, weinig brandstof aan boord en veel grip met verse banden reed de Porsche 911 RSR als een droom. Ik ben erg trots op deze ronde. “

Richard Lietz (Porsche 911 RSR # 91): “Allereerst is het belangrijk dat niemand gewond is geraakt bij de ongevallen. De onderbrekingen maakten de kwalificatiesessie natuurlijk een beetje chaotisch. We moesten een tweede set verse banden monteren, dus we hebben één set minder dan we voor de race hadden verwacht. Het verliep niet zo soepel als we hadden gehoopt, maar het valt mee. De race duurt zes uur, dus alles is mogelijk. “

Andrew Haryanto (Porsche 911 RSR # 88): “De kwalificatie was een beetje gek, maar ik wist dat het team me een geweldige auto had gegeven. Voor mij als nieuwkomer was de opzet perfect. Ik kreeg maar één vliegende ronde en ik probeerde gewoon de auto binnen de baangrenzen te houden. Dat was het beste wat ik kon doen en ik denk dat ik het redelijk goed heb gedaan. “

Resultaat GTE-Pro-klasse

  1. Estre / Jani (F / CH), Porsche 911 RSR # 92, 2: 11,219 minuten
  2. Serra / Molina (BR / E), Ferrari 488 GTE # 71, 2: 12,315 minuten
  3. Bruni / Lietz (I / A), Porsche 911 RSR # 91, 2: 12.370 minuten
  4. Pier Guidi / Calado (I / GB), Ferrari 488 GTE # 51, 2: 12.443 minuten
  5. Garcia / Gavin (E / GB), Corvette C8.R # 63, 2: 13.106 minuten

Resultaat GTE-Am-klasse

  1. Keating / Pereira / Fraga (VS / L / BR), Aston Martin # 33, 2: 14.660 minuten
  2. Dalla Lana / Farfus / Gomez (CDN / BR / BR), Aston Martin # 97, 2: 15.615 minuten
    3.Haryanto / Seefried / Picariello (RI / D / B), Porsche 911 RSR # 88, 2: 16.319 minuten
  3. Wainwright / Barker / Gamble (GB / GB / GB), Porsche 911 RSR # 86, 2: 18.813 minuten
    10.Perfetti / Cairoli / Pera (N / I / I), Porsche 911 RSR # 56, geen rondetijd
  4. Ried / Evans / Campbell (D / NZ / AUS), Porsche 911 RSR # 77, geen rondetijd

Volledige resultaten en kampioenschappen op fiawec.alkamelsystems.com.