Porsche goed voorbereid op de uithoudingsklassieker 24H Daytona

2021 24 Hours of Daytona

Porsche-klantenteams zullen één 911 RSR in de GTLM-klasse en vier 911 GT3 R’s in de GTD-categorie inzetten tijdens de seizoensopening van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op 30/31 januari in Daytona.

Na de succesvolle prestatie tijdens de allereerste kwalificatierace afgelopen zondag, zijn de verwachtingen hooggespannen voor de 59e editie van de beroemde 24-uurs klassieker in de VS. Tijdens het driedaagse “Roar before the 24” -testevenement op het 5,73 kilometer lange circuit bereidden de teams zich met totale concentratie en nauwgezetheid voor op de komende uitdaging.

“Tijdens de testsessies en de kwalificatierace hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt met onze Porsche 911 RSR, waarvoor campagne werd gevoerd door het klantenteam van WeatherTech Racing”, zegt Steffen Höllwarth, Head of Operations GTLM. “Hoewel we veel van die bevindingen hebben opgedaan en geïmplementeerd, hebben we nog wat huiswerk te doen voor de start van de race. Ik voel me erg positief over de seizoensopener op Daytona. ” Het klantenteam van WeatherTech Racing wordt tijdens het seizoen 2021 ondersteund door het ervaren Duitse team Proton Competition. Bij de kwalificatierace hebben fabrieksrijder Kévin Estre uit Frankrijk en de Amerikaan Cooper MacNeil de derde startplaats in de fel bevochten GTLM-klasse veiliggesteld.

“Tijdens de ritten met onze vier 911 GT3 R merkten we dat we zowel in natte als droge omstandigheden erg sterk zijn. Dit geeft onze teams, de coureurs en de hele Porsche-crew een echte boost terwijl we op weg zijn naar de 24-uursrace ”, besluit Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R. Tijdens de“ Roar before the 24 ”, de vier GT3-voertuigen opgesteld door Pfaff Motorsport, TGM, Hardpoint EBM en Wright Motorsports legden een totale afstand af van 3.472 kilometer. “Al die gegevens worden nu geanalyseerd”, legt Golz uit. “Aan de hand van deze informatie werken we samen met de teams om de voertuigconfiguratie verder te verbeteren, zodat we ons optimaal kunnen voorbereiden op de race.”

De race
De Daytona International Raceway in Florida, geopend in 1959, onderscheidt zich van andere circuits, vooral door zijn steile bochten. De hellingshoek reikt tot 31 graden in de ovale passage van het 5,73 kilometer lange racecircuit. Dit vereist een speciale voertuigconfiguratie. Porsche is verreweg de meest succesvolle fabrikant op Daytona. De autofabrikant uit Stuttgart heeft 18 algemene overwinningen behaald als constructeur en vier als motorpartner, met nog eens 78 overwinningen in de klasse om dit succesrecord af te ronden.

De Porsche klantenteams
Het WeatherTech Racing-team pakt de GTLM-categorie aan met een ca. 515 pk Porsche 911 RSR. De cockpit van voertuig nr. 79 wordt gedeeld door Kévin Estre uit Frankrijk, zijn teamgenoten van de fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk en Gianmaria Bruni uit Italië, evenals de Amerikaanse amateurcoureur Cooper MacNeil. In de GTD-klasse neemt het klantenteam van Pfaff Motorsports de eerste Noord-Amerikaanse langeafstandsrace van het jaar vanuit een veelbelovende positie in. De Belgische fabrieksrijder Laurens Vanthoor en de Canadese Zacharie Robichon eindigden de kwalificatierace op de tweede plaats aan het stuur van wagen nr. 9. Voor de 24-uursrace deelt het paar de Porsche 911 GT3 R van het Canadese klantenteam met fabrieksrijder Matt Campbell uit Australië en Porsche-ontwikkelingsrijder Lars Kern (Duitsland).

Ongewijzigd ten opzichte van vorig seizoen, wordt Wright Motorsports ‘auto nr. 16 bemand door de Amerikaanse fabrieksrijder Patrick Long en zijn landgenoot Ryan Hardwick. De twee krijgen steun van Jan Heylen uit België en de Oostenrijker Klaus Bachler. Het team begint de race vanaf de negende plaats op de grid. Het delen van rijtaken in de identieke (nr. 88) 911 GT3 R van Hardpoint EBM zijn de Nieuw-Zeelander Earl Bamber, de Amerikaan Rob Ferriol, Christina Nielsen uit Denemarken en Katherine Legge uit Groot-Brittannië. Het team behaalde de 14e plaats in de kwalificatierace. De TGM-ploeg nam niet deel aan de kwalificatie en dus start het voertuig, bestuurd door de volledig Amerikaanse coureurs van Ted Giovanis, Hugh Plumb, Matt Plumb en Owen Trinkler, de race vanaf de laatste startplaats.

Live streaming van de race
De eerste race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen in Daytona begint op zaterdag 30 januari om 15:40 uur lokale tijd (21:40 uur CET). De race van 24 uur is te zien buiten de VS en Canada op www.imsa.com. Live-timing van alle sessies is beschikbaar op scoring.imsa.com.

Het schema (lokale tijd, CET -6 uur)
Donderdag 28 januari
11:05 – 12:05 uur: vrije training
15:20 – 16:35 uur: vrije training
19:15 – 21:00 uur: vrije training

Vrijdag 29 januari
11:20 – 12:20 uur: vrije training

Zaterdag 30 januari
15:40 uur: start 24 Hours of Daytona