Seizoen 2022 voor Team Peugeot TotalEnergies ten einde

2022 FIA World Endurance Championship eugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8

Voorafgaand aan de volledige aanval op het FIA World Endurance Championship vanaf 2023 waren de 8 Uren van Bahrein de laatste race van Team Peugeot TotalEnergies’ programma van drie ronden voor 2022.

8Hr Bahrein nieuwe uitdaging voor Team Peugeot TotalEnergies.

Tijdens de race van zaterdag behaalde de #94 Peugeot 9X8 de vierde plaats, terwijl de #93 zus auto zette de snelste raceronde neer na een start op de eerste rij in de kwalificatie! Dankzij deze bemoedigende resultaten kon het team zijn stage in de serie voortzetten en waardevolle informatie verzamelen die de coureurs en het technische team van plan zijn om goed te gebruiken bij de voorbereiding op hun volgende tests, te beginnen met de FIA ​​WEC Rookie Test van zondag. Tijdens deze jaarlijkse sessie zullen de jongeren Maximilian Günther, Malthe Jakobsen en Yann Ehrlacher samenwerken met vaste coureurs Mikkel Jensen en Nico Müller.

2022 FIA World Endurance Championship eugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8

De 8 uur van Bahrein – de laatste ronde van het FIA World Endurance Championship 2022 – zorgde ervoor dat de titeljachten van het seizoen voor eens en voor altijd konden worden afgewikkeld en Team Peugeot TotalEnergies feliciteert de kersverse kampioenen die het in de toekomst wil evenaren! De informatie die het team heeft verzameld tijdens de derde wedstrijd van de Peugeot 9X8 en de extra ervaring die de coureurs in Bahrein hebben opgedaan, zullen helpen om dat doel te bereiken en waren de belangrijkste doelstellingen van het programma van dit jaar.

De roadmap van het team voor 2022 begon met een privétest in januari die werd gevolgd door een aantal andere en, aangezien niets ooit een echte onderlinge competitie kan vervangen, een deelname aan drie races. Met dit deel van zijn missie nu onder zijn riem, zullen de lessen die het heeft geleerd het team in staat stellen door te gaan naar de volgende fase, te beginnen met een testdag in Sakhir op zondag, gevolgd door verder werk in de komende weken op het hoofdkantoor in Satory, in de buurt van Parijs, en in privétests. De verschillende testsessies die het heeft georganiseerd en de races die het dit seizoen heeft gereden, hebben Team Peugeot TotalEnergies geholpen aanzienlijke vooruitgang te boeken, en dat heeft het gerustgesteld met betrekking tot zowel zijn gedurfde technische keuzes als de manier waarop het is georganiseerd. Het snel opdoemende kampioenschap van 2023 heeft een kalender van zeven races – waaronder de honderdjarige editie van de 24 uur van Le Mans – samen met een verrukkelijke inzending die het begin markeert van een nieuwe gouden eeuw voor endurance racen.

HOE DE 8 UUR VAN BAHREIN 2022 ONTVOUWDEN…

De race werd om 14.00 uur lokale tijd afgevlagd door FIA-president Mohammed Ben Sulayem. De #93 en #94 Peugeots 9X8 startten respectievelijk vanaf de eerste en tweede rij, met een lucht- en baantemperatuur van 35°C en meer dan 40°C, en een luchtvochtigheid variërend van 20 tot 50 procent! Sakhir International Circuit is notoir schurend en daardoor zwaar voor banden, terwijl de inzending van 37 auto’s betekende dat verkeersbeheer en betrouwbaarheid altijd belangrijke parameters zouden zijn tijdens de acht uur durende race.

De aanvankelijke strategie van het team hield rekening met deze verschillende factoren, aangezien de #93 Peugeot 9X8 een dubbele stint had met eerst Paul Di Resta, daarna Jean-Eric Vergne en Mikkel Jensen aan het stuur, voor een geplande laatste run voor Paul Di Resta. Het was Gustavo Menezes die de race startte in de #94-auto, voordat hij het overgaf aan Nico Müller en vervolgens aan Loïc Duval, met Gustavo die opnieuw naar de finish zou rijden. Bijzondere aandacht werd besteed aan banden omdat, in tegenstelling tot andere locaties, degradatie het noodzakelijk kan maken om de volledige set te vervangen, of alleen de linkerbanden.

Bij het uitvallen van het licht hield Paul Di Resta zijn positie in de #93 auto en bracht hij zijn eerste stint door in een tempo dat vergelijkbaar was met dat van de leider van de race. De wagen met nummer 94 kwam voorzichtiger van start en zijn bandenstrategie werd na zijn eerste pitstop aangepast om extra snelheid te krijgen. “Onze bandenoptie was niet ideaal”, meldde Gustavo Menezes. “We hebben wat veranderingen aangebracht voor mijn tweede stint en de wegligging van de auto was veel beter.”

Terwijl hij kort voor twee uur in de top-drie reed, kreeg de auto met #93 een probleem met de versnellingskeuze, maar Paul Di Resta slaagde erin de auto terug naar de pits te krijgen. “We hebben altijd geweten dat dit een zware race zou worden”, zei hij. “Het was een probleem, maar de auto was nog steeds snel.” Jean-Eric Vergne nam het vervolgens over en zette de eerste snelste raceronde van het team (1m49.709s). Met nog iets meer dan twee uur te gaan werd de Peugeot 9X8 echter tot stilstand gebracht door een storing in de transmissie, waardoor Mikkel Jensen zijn laatste run niet kon overhandigen aan Paul Di Resta.

Halverwege, na het voltooien van zijn eerste dubbele stint in de auto, overhandigde Nico Müller het stuur van de andere auto van Team Peugeot TotalEnergies aan Loïc Duval, die eerder dan gepland naar de pits moest voor een brandstofpompwissel. Op dat moment leek een podiumplaats uitgesloten, maar de twee 9X8’s toonden hun potentieel door rondetijden te plaatsen die vergelijkbaar waren met die van de snelste auto’s. De #94 9X8 pakte de geblokte vlag op de vierde plaats.

Na drie competitieve ritten van in totaal 20 uur en meer dan 5.100 racekilometers in Monza (Italië), Fuji (Japan) en Bahrein, heeft Team Peugeot TotalEnergies consistente vooruitgang geboekt en geen van de problemen die het tegenkwam, zijn onopgelost gebleven. De 9X8 heeft nu geracet op drie contrasterende soorten circuits, met verschillende racescenario’s, in verschillende weersomstandigheden, bij daglicht en ’s nachts.

2022 FIA World Endurance Championship eugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8

ROOKIE TEST IN BAHREIN OP ZONDAG

De twee auto’s zullen nu worden bekeken voorafgaand aan de Rookie Test van zondag (10u tot 12u, lokale tijd, dan 13u tot 16u), die drie FIA ​​WEC-rookies de kans geeft om de hybride Hypercar van het team te testen.

Met Stoffel Vandoorne aan de kant met blindedarmontsteking, zal Maximilian Günther de #93 Peugeot 9X8 delen met Mikkel Jensen, met als doel dubbele stints te voltooien. De auto met nummer 94 wordt bestuurd door Yann Ehrlacher en Malthe Jakobsen, die zullen profiteren van deskundig advies van Nico Müller.

Het volgende wedstrijduitje voor Team Peugeot TotalEnergies is de 1.000 Miles of Sebring in Florida, VS, op 17 maart 2023.