Extreme E bereidt zet koers voor de openingsrace in Saoedi-Arabië

2021 St. Helena Extreme E

Na een uitgebreid renovatieproces van twee jaar is het drijvende middelpunt van Extreme E, de St. Helena, nu slechts enkele uren verwijderd van uitvaren voor het eerste raceweekend van het kampioenschap, dat plaatsvindt op 3-4 april in Saoedi-Arabië.

Het moment werd gemarkeerd in Liverpool, VK door Alejandro Agag, oprichter en CEO van Extreme E, die een feestelijke fles Moët-champagne, die speciaal voor de gelegenheid was gepersonaliseerd, over de scheepsromp spoot om te proosten op het begin van haar nieuwe reis.

Alejandro Agag, oprichter en CEO van Extreme E, zei: “Ik voel me vandaag enorm trots. Het vertrek van de St. Helena markeert het begin van haar nieuwe reis. Het eerste seizoen van Extreme E is nu officieel aan de gang.

“Dit is een enorm project geweest en ze is echt onherkenbaar sinds we haar in 2018 kochten. Ze maakt onmiskenbaar deel uit van Extreme E met de uiterlijke branding, en de interne refit ziet er fantastisch uit. Een van mijn favoriete kenmerken van het schip is de oprichting van een wetenschappelijk laboratorium, dat het oorspronkelijke zwembad vervangt, en ik ben verheugd dat we vanuit Saoedi-Arabië een verscheidenheid aan wetenschappers aan boord hebben die oceanische onderzoeksprojecten uitvoeren.

“Ik heb altijd een voorliefde gehad voor de oceaan, die werd geïnspireerd door documentaires met de Franse bioloog Jacques Cousteau. Hij deed me dromen omdat hij een boot had, hij had de Calypso, en mijn droom is dat de St. Helena de nieuwe Calypso van de 21e eeuw wordt. “

Het ex-Royal Mail Ship dat fungeerde als de reddingslijn naar het eiland St.Helena, staat al meer dan twee jaar onder het toezicht van Extreme E en heeft gedurende deze tijd een uitgebreid renovatieproces van miljoenen euro’s ondergaan, inclusief een uitgebreide mechanische revisie evenals een volledige renovatie van het interieur naast een frisse kleurstelling en branding.

Alejandro Agag vervolgt: “Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om alle bemanningsleden te bedanken die zo hard hebben gewerkt op de St. Helena om haar voor te bereiden op haar nieuwe reis, en het hele team in de haven van Cammell Laird hier in Liverpool – dat zouden we niet doen. t zijn op dit punt zonder al hun inspanningen. “

Deze week is de vracht van teams en partners van het kampioenschap op St. Helena geladen. Items zijn onder meer de racevloot van elektrische voertuigen (ODYSSEY 21) uitgerust met Continental-banden, Air Shelta-tenten die de teamgarages zullen vormen, het podium, het startportaal, tv- en uitzendapparatuur, drie machines van 3devo om plastic afval om te zetten in kampioenschappen. trofeeën, twee aangepaste BRIG Eagle 8 carbon black-ondersteuningsboten, een waterstof-brandstofcel voor emissievrij opladen van auto’s gemaakt in samenwerking met AFC Energy, plus een verscheidenheid aan Bosch-gereedschappen.

De aanpak van de refit was om aanzienlijk te verbeteren, terwijl de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk bleef. Dit werd bereikt door upcycling, en in plaats van te slopen en te vervangen, werd het interieur gestript en opnieuw ingericht, waardoor een eigentijdse, moderne uitstraling werd verkregen. Daarnaast maakt het schip gebruik van energiezuinige LED-lampen, energiezuinige badkamerarmaturen en zelfs stoelen gemaakt van gerecyclede plastic flessen die zijn ingezameld in de Middellandse Zee. Er is ook een hydrocultuursysteem aan boord in de keukens waarmee de chef-kok de eigen kruiden en garnituren van het schip kan kweken. Ze is nu echt klaar om een ​​nieuw leven te beginnen als het logistieke centrum van het kampioenschap.

Vorig jaar nodigde Extreme E in samenwerking met Enel Foundation, de Founding Scientific Partner van het kampioenschap, wetenschappers uit om ruimte op het schip aan te vragen om tijdens de reis in het laboratorium aan boord onderzoek te doen naar de bevordering van klimaatwetenschap. In totaal zijn zeven projecten geselecteerd die worden beheerd door 14 wetenschappers om mee te reizen. De zeven projecten zullen zich elk richten op een ander gebied van oceaanonderzoek, en de volledige details zullen de komende weken bekend worden gemaakt.

Daarnaast zijn er 62 hutten die plaats bieden aan maximaal 175 personen, twee lounges, een restaurant met 80 zitplaatsen, een buitendek met 100 zitplaatsen, een presentatieruimte met 80 zitplaatsen en een capaciteit om 90 zeecontainers van 20 voet te vervoeren. Een bemanning van 50 mensen zal gedurende haar reis aan boord van de St. Helena wonen en werken.

Ze zullen zich bij hen voegen, de Impact Correspondent Izabela Rekiel van Extreme E, die ook een internationale dj, milieuactivist, Climate Reality Leader en Project Zero Ambassador is. Izy zal het leven op St. Helena documenteren door middel van regelmatige berichten op haar sociale mediakanalen – @izyofficial.

Bij vertrek uit het VK zal de St. Helena via de Middellandse Zee naar Saoedi-Arabië varen, waar hij naar verwachting na 17 tot 20 dagen zal aankomen. Na Saoedi-Arabië gaat ze via de Middellandse Zee terug naar Senegal, over naar Groenland, naar de Amazone en dan verder naar het zuiden naar de eindbestemming van het seizoen in Vuurland, Argentijns Patagonië.