Extreme E spectaculair van start met schitterend woestijnduel

Cristina Gutierrez (ESP)/Sebastien Loeb (FRA), X44 Desert X-Prix Extreme E

Extreme E had beloofd om de show dit weekend (3/4 april) in AlUla te brengen, en de openingsdag van de Desert X Prix deed precies dat met adembenemende concurrentie, verbluffende achtergronden, hoog drama overal, inclusief een hartverscheurende rol en een sensationeel scrap naar boven in de kwalificatie-urenstaten – een die uiteindelijk werd gewonnen door het X44-duo Sébastien Loeb en Cristina Gutiérrez.

De baanbrekende elektrische SUV off-road raceserie waagde zich in het hart van de Saoedi-Arabische woestijn voor zijn inaugurele X Prix, en de uitdagende, supersnelle baanlay-out van 8,8 km – aangelegd in het midden van een adembenemend buitenaards landschap – werd ontworpen om chauffeurs en auto’s absoluut tot het uiterste te drijven. Het stelde niet teleur.

Op spectaculaire wijze kronkelend tussen canyons, door ravijnen, over diepe zandduinen en onderbroken door 33 waypoints, was de met rotsen bezaaide baan in gelijke mate hobbelig en golvend, met steile beklimmingen gecompenseerd door ‘The Drop’ – een afdaling van 100 meter, 45 graden door sommige concurrenten vergeleken met het aanpakken van een zwarte skipiste. Voor bijna iedereen vertegenwoordigde het een reis naar het onbekende – en het leverde een gedenkwaardige actie op.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 03: Cristina Gutierrez (ESP)/Sebastien Loeb (FRA), X44 during the Desert X-Prix at AlUla on April 03, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)

Alejandro Agag, oprichter en CEO van Extreme E, zei: “Ik vind de eerste dag van Extreme E absoluut fantastisch. Ik ben overweldigd door de actie en de beelden – er was gewoon zoveel om naar te kijken. Het was zelfs beter dan we hadden verwacht, en de feedback op sociale media was geweldig – en dit was slechts een kwalificatie! Ik denk echt dat we hier iets groots op het spoor zijn. “

Het X44-team van Lewis Hamilton eindigde de dag op de top van het klassement na een aangrijpend duel tegen de gelijknamige Rosberg X Racing-outfit van Nico Rosberg, toen de twee Formule 1-wereldkampioenen de strijd in de woestijnduinen hernieuwden en slechts fracties van een seconde de toonaangevende chauffeurs.

Drievoudig FIA-wereldkampioen rallycross Johan Kristoffersson en voormalig Australisch rallykampioen Molly Taylor combineerden om het tempo te bepalen in de eerste kwalificatiesessie, waarbij de eerste zijn moeiteloos soepele stijl demonstreerde en de laatste haar beroemde auto-controle demonstreerde terwijl ze kunstig vasthield aan een wild ‘bucking bronco’-moment onderweg.

Het Zweeds / Australische duo zette opnieuw de snelste tijd neer in Q2 – de klok stopte iets minder dan vijf seconden sneller dan hun X44-rivalen – maar een straf van 60 seconden voor het overschrijden van de snelheidslimiet van 30 km / u in de wisselzone zou hen de top kosten. plek.

Dat bracht Loeb en Gutiérrez aan het hoofd van de nachtelijke order. De Franse negenvoudig FIA-wereldkampioen rally herstelde zich goed van een vroege fout waardoor hij een glijbaan moest nemen na een dip, terwijl zijn teamgenoot – de eerste vrouwelijke Spaanse coureur die de legendarische Dakar-rally in de autocategorie afrondde – de ODYSSEY 21 werd steeds drukker naarmate de dag vorderde.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 02: Extreme E qualifying group lottery draw. Cristina Gutierrez (ESP)/Sebastien Loeb (FRA), X44 during the Desert X-Prix at AlUla on April 02, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Sam Bloxham / LAT Images)

Sébastien Loeb, X44-coureur, zei: “We zijn erg blij dat we de kwalificatie op de eerste plaats hebben afgerond. Het ging vandaag erg goed en het hele X44-team heeft geweldig werk geleverd met de auto in moeilijke omstandigheden. We waren de eerste coureurs die de baan op kwamen, dus het was moeilijk om te weten wat we konden verwachten in de eerste kwalificatieronde, maar onze strategie loonde duidelijk en we haalden de tijd die we nodig hadden. Morgen is een nieuwe dag en het niveau van de andere teams zal erg hoog zijn, dus we zullen gewoon blijven doen wat we doen en ons best doen om te winnen. “

Cristina Gutiérrez, X44-coureur, zei: “We hebben een ongelooflijke dag gehad, maar het was ook erg uitdagend! We hebben de afgelopen maanden geen tijd in de auto kunnen doorbrengen, dus het was moeilijk om er weer aan te wennen, maar we zijn erin geslaagd om te vechten en een leuke tijd neer te zetten. Het is geweldig om als eerste in de kwalificatie te zijn geëindigd en onze auto nog steeds in goede staat te hebben; we zijn erg blij, en we kunnen niet wachten om morgen weer te gaan. We weten dat het niet gemakkelijk zal zijn om tegen de andere teams te racen, maar we zijn zelfverzekerd en klaar om te gaan. “

Tweevoudig FIA-wereldkampioen rally Carlos Sainz is misschien wel de oudste coureur in het veld, maar aan de inzet van de 58-jarige was er geen gebrek aan zijn eerste representatieve run voor de ACCIONA | Sainz XE Team na een storing in de stuurbekrachtigingspomp tijdens de shakedown van gisteren. De Spanjaard zette Loeb op indrukwekkende wijze vast tijdens Q2, toen zijn teamgenoot Laia Sanz – een 13-voudig wereldkampioen in de Women’s Trial – demonstreerde haar snelle leervaardigheden op vier wielen om de tweede plaats voor de ploeg veilig te stellen.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 02: Extreme E qualifying group lottery draw. Laia Sanz/Carlos Sainz (ESP), Acciona | Sainz XE Team during the Desert X-Prix at AlUla on April 02, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Sam Bloxham / LAT Images)

Carlos Sainz, ACCIONA | De coureur van het Sainz XE Team zei: “Aangezien het pas de eerste racedag is, zijn we over het algemeen best tevreden. We hebben de op een na snelste tijd overall neergezet en we hebben goede punten gescoord. Morgen staan ​​we in de eerste halve finale, van waaruit slechts twee teams de finale bereiken. We zullen proberen om het goed te doen. Het doel voor zondag is om de Finale te halen. We weten dat het moeilijk zal zijn om te oordelen naar de rondetijden die we vandaag hebben gezien, maar het team is opgewekt. De start zal er veel toe doen. Het wordt de eerste race die we doen met alle auto’s die naast elkaar in het stof starten, dus het wordt interessant … “

Laia Sanz, ACCIONA | Sainz XE Team-coureur zei: “Vandaag was een positieve dag. Er waren veel onbekende dingen vóór de kwalificatie, maar we waren verder voor dan ik had verwacht en ik ben blij. Het was een drukke dag, maar we hebben het redelijk goed doorstaan. Misschien speelde ik het een beetje veilig in de eerste kwalificatie, maar we verbeterden de auto voor de tweede sessie en de tijden waren sneller. Extreme E is bijzonder lastig omdat je vanaf het begin competitief moet zijn en het moeilijk is om je zo snel aan te passen, maar mijn gevoel in de auto is verbeterd en we gaan de goede kant op. Het doel voor zondag is om een ​​goede halve finale te rijden om in de top twee te eindigen, want dat zou ons naar de finale brengen, wat een geweldig resultaat zou zijn voor dit eerste raceweekend. ”

Rosberg X Racing deed genoeg om de derde plek in het algemeen klassement vast te houden nadat de penalty was toegepast, en zag Kristoffersson en Taylor veilig doorgaan naar de belangrijkste halve finale van morgen.

Johan Kristoffersson, Rosberg X Racing-coureur, zei: “ Het is een intensieve start van het weekend geweest, maar het team heeft geweldig werk geleverd om ons te helpen P3 te komen in de kwalificatie, sterke punten te scoren en ons in de halve finales van morgen te plaatsen. Molly en ik leren allebei meer over de auto elke keer dat we de baan op gaan, en we hebben veel feedback om door te nemen met de ingenieurs om ervoor te zorgen dat we in een sterke positie verkeren om te gaan racen. ”

Molly Taylor, Rosberg X Racing-coureur, zei: “Het was een sterk begin van het weekend voor RXR en ik ben blij met onze prestaties. Het parcours verandert veel tijdens de sessies vanwege de sporen en nieuwe bandensporen die verschijnen, dus elke ronde voelt anders aan dan de vorige en is een nieuwe uitdaging. We hadden een aantal wilde momenten in Kwalificatie 1, maar we zijn erin geslaagd om het vast te houden om de snelste te gaan en een sterke run te hebben in Kwalificatie 2 om morgen door te gaan naar de Halve Finale. “

Andretti United had op dezelfde manier gelijk op het voorste lopende tempo, maar een lekke band in Q1 kostte het team tijd en veroorzaakte een heroïsche inspanning van Catie Munnings, die een groot deel van haar ronde afrondde met de auto krabbend terwijl de rechterachterband gevaarlijk aan de auto bungelde. rand. Dat beperkte de Brit en Zweedse teamgenoot Timmy Hansen tot de vierde plaats overall en betekent dat ze hun weg met succes door de ‘Crazy Race’ van morgen moeten navigeren als ze de finale willen bereiken.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 03: Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E during the Desert X-Prix at AlUla on April 03, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Colin McMaster / LAT Images)

Ze zullen in de Crazy Race worden vergezeld door Hispano Suiza XITE Energy Team (Oliver Bennett / Christine Giampaoli Zonca) en JBXE (Jenson Button / Mikaela Åhlin-Kottulinsky), die geen van beiden probleemloze dagen hadden. De eerste kreeg een straf van 75 seconden voor te hard rijden in de wisselzone van de coureur, terwijl de laatste tijd verloor met een korte onderbreking op de baan na een hobbel in Q1.

Een veelbelovende run voor Button en Åhlin-Kottulinsky in Q2 werd vervolgens ongedaan gemaakt door straffen van in totaal slechts drie minuten verlegen voor een overtreding van een switchzone en te hard rijden, hoewel het team van de 2009 F1 Wereldkampioen een kaart zonder gevangenisstraf kreeg. door nog grotere problemen voor drie van hun tegenstanders.

Na een moeilijke vrijdag gingen de ellende van Segi TV Chip Ganassi Racing vandaag door in Saoedi-Arabië, met een probleem met de stuurbekrachtiging waarbij Kyle LeDuc en Sara Price fysiek moesten worstelen met hun ODYSSEY 21 tot het einde van Q1 – een situatie die de eerste omschreef als ‘een vuistgevecht ‘in de cockpit. Verdere gremlins voorkwamen toen dat Price zelfs de startlijn bereikte in Q2, wat betekent dat zij en LeDuc morgen beperkt zullen zijn tot de ‘Shoot Out’.

Andere teams in de oorlogen waren ABT CUPRA XE – wiens vrouwelijke coureur Claudia Hürtgen gelukkig ongedeerd tevoorschijn kwam uit een flinke tonrol bijna in het zicht van de Q1-finishlijn – en Veloce Racing, met Stéphane Sarrazin’s rol genoeg om de Britse outfit uit de rest van het weekend.

Alejandro Agag: “Er waren vandaag hart-in-de-keel momenten, vooral voor ABT CUPRA XE en Claudia Hürtgen. Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat we allemaal blij zijn haar te zien weglopen van de crash – het is een bewijs van CBMM Niobium en hun robuuste en stevige chassis, dat vandaag aan de ultieme test is onderworpen en is afgeleverd. ”

De race van zondag begint om 09.00 uur lokale tijd, met de Shoot Out, Crazy Race, Halve Finale en Finale (13.00 uur lokale tijd) om te bepalen wie er zal weglopen met de eer gekroond te worden tot Extreme E’s allereerste X Prix-winnaar.

Combined Qualifying Results

  1. X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) 21m55.998s
  2. ACCIONA | Sainz XE Team (Carlos Sainz / Laia Sanz) +41.097s
  3. Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) +50.825s
  4. Andretti United (Timmy Hansen / Catie Munnings) +1m08.536s
  5. Hispano Suiza XITE Energy Team (Oliver Bennett / Christine Giampaoli Zonca) +3m14.734s
  6. JBXE (Jenson Button / Mikaela Åhlin-Kottulinsky) +4m54.880s
  7. Segi TV Chip Ganassi Racing (Kyle LeDuc / Sara Price) +2 laps
  8. ABT Cupra XE (Mattias Ekström / Claudia Hürtgen) +3 laps
  9. Veloce Racing (Stéphane Sarrazin / Jamie Chadwick) +4 laps

To learn more about Extreme E, visit – www.Extreme-E.com