Girolami en Michelisz zetten kansen om in winst FIA World Touring Car Cup race Tsjechië

2021 WTCR Most Tsjechië Nestor-Girolami

De WTCR − FIA World Touring Car Cup heeft een ongelooflijke 10 winnaars van 10 races nadat Néstor Girolami en Norbert Michelisz de nieuwste coureurs werden die bovenaan het podium stonden in de all-action-serie toen het dit weekend voor het eerst Autodrom Most in Tsjechië bezocht .

Met een met Goodyear uitgeruste Honda Civic Type R TCR voor ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, zegevierde Girolami in Race 1 voor teamgenoot Esteban Guerrieri voordat Michelisz een vastberaden Mikel Azcona afhield om Race 2 te winnen voor zijn eerste overwinning sinds WTCR Race uit Maleisië in 2019 met een Hyundai Elantra N TCR voor BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse.

Door als derde te eindigen in Race 1 en Guerrieri op de hielen te zitten op de vierde plaats in Race 2, blijft Yann Ehrlacher van Cyan Racing Lynk & Co de Goodyear #FollowTheLeader met een grotere marge van 20 punten op de nieuwe tweede geplaatste coureur Guerrieri op weg naar zijn thuisevenement, WTCR Race of France, op Circuit Pau-Arnos volgend weekend (15-17 oktober).

Er waren ook sterke prestaties van Yvan Muller, Thed Björk (Cyan Performance Lynk & Co) en Jean-Karl Vernay, die respectievelijk als vierde, vijfde en zesde eindigden in Race 1. Muller zat opnieuw in de top zes in Race 2 en behaalde de zesde plaats achter de leidende Comtoyou DHL Team Audi Sport-coureur Nathanaël Berthon, die als vijfde eindigde achter Ehrlacher.

Hoewel Mikel Azcona, de door CUPRA aangedreven race 2-polsitter Mikel Azcona, een eerste overwinning van 2021 behaalde nadat hij wijd gleed bij het verlaten van de eerste bocht, vormden de tweede plaats van de Spanjaard en het behalen van de TAG Best Lap Trophy een memorabel weekend voor de Zengő Motorsport-coureur. Azcona vloog terug naar zijn geboorteland Spanje na de WTCR-kwalificatie op vrijdag om zijn tweede TCR Europe-titel veilig te stellen door een comfortabele overwinning te behalen in de eerste race van gisteren voordat hij gisteravond laat terugvloog naar Tsjechië om deel te nemen aan de twee WTCR-tellers.

Luca Engstler eindigde als de beste FIA ​​WTCR Junior Driver titelkandidaat in beide races, aangezien Tom Coronel en Gilles Magnus de WTCR Trophy-overwinningen deelden.

Het Most World Weekend bevatte ook een epische finale van het FIM Endurance World Championship voor motorfietsen toen 70 milliseconden het BMW Motorrad World Endurance Team van het YART-Yamaha Official EWC Team scheidden in een spannende finish.

RACE 1

Néstor Girolami leidde Esteban Guerrieri voor een ALL-INKL.COM Münnich Motorsport 1-2 om zijn eerste overwinning van het jaar te behalen in Race 1 bij WTCR Race of Czech Republic, terwijl de FIA ​​WTCR − World Touring Car Cup een veelbewogen debuut maakte op Autodrom Most .

Girolami, de negende winnaar van negen WTCR-races, startte als tweede op de gedeeltelijk omgekeerde startgrid, overleefde problemen in bocht 1 en leidde toen helemaal toen Guerreri’s zus Honda Civic Type R TCR Goodyear afhield #FollowTheLeader Yann Ehrlacher gedurende de race van 15 ronden tweede te claimen.

Girolami sleepte langs pole position starter Petr Fulín van de lichten, waarbij de Wildcard-inzending voor de start problemen met de koppeling had gemeld. Vervolgens stootte Norbert Michelisz in bocht 1 de achterkant van Yvan Muller’s Lynk & Co aan, waardoor de als vijfde geplaatste starter Nathanaël Berthon in een spin kwam. Lokale held Fulín raakte ook verstrikt in het concertina-effect, zijn CUPRA Leon Competición voegde zich bij Berthons Comtoyou DHL Team Audi Sport-inzending in de grindbak. Dat veroorzaakte een onderbreking door de Honda Civic Type R Limited Edition Safety Car.

Het racen werd hervat in ronde vier toen Girolami, die na de start ook zijwaarts was geklopt in bocht 1, een schone ontsnapping maakte aan de voorkant. Zijn teamgenoot Guerreri had indrukwekkende winsten behaald vanaf de negende plaats op de grid, nam een ​​inside line in bocht 1 en ontweek de problemen − en sprong meteen naar de tweede plaats. Hij verdedigde nu goed en hield Ehrlacher − van de zevende op de grid naar de derde plaats gedurende een spannende race op afstand.

“Dat was zwaar”, zei een opgetogen Girolami. “Ik wist dat bocht 1 ingewikkeld zou worden. Ik werd geraakt en ging voluit om daarvan te herstellen. Ik wil het team, Honda en de sponsors bedanken. Nu in Race 2 hebben we een goede kans op meer punten.”

Achter Guerrieri was Ehrlacher blij om een ​​podium te scoren om zijn voorsprong op de top van het WTCR-klassement te consolideren. “Echt waardevolle punten, die neem ik zeker mee”, zei hij.

Ehrlacher leidde zijn oom Muller, die na zijn contact de ontsnappingsweg in bocht 1 nam en goed herstelde om als vierde te eindigen, mede-Lynk & Co-coureur Thed Björk liet hem in ronde vijf voorbij. Achter het trio van Cyan Lynk & Co 03 TCR’s voltooide Jean-Karl Vernay de top zes in zijn Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Elantra N TCR.

Michelisz eindigde als zevende, voor Mikel Azcona, de starter in de kwalificatie en de poleposition-starter in Race 2. De Spanjaard Zengő Motorsport-teamgenoot Rob Huff steeg van P12 op de grid om als negende te eindigen en passeerde Tom Coronel uit bocht 2 in de voorlaatste ronde. De Nederlander eindigde P10 in zijn Comtoyou DHL Team Audi Sport RS 3 LMS.

De andere puntenscoorders waren Gabriele Tarquini (Hyundai) op ​​P11, Santiago Urrutia (Lynk & Co), Luca Engstler (Hyundai), Frédéric Vervisch (Audi) en Bence Boldizs (CUPRA).

RACE 2
Norbert Michelisz maakte de 10 winnaars van 10 races in de FIA ​​WTCR − World Touring Car Cup 2021 toen hij poleposition-starter Mikel Azcona versloeg in Race 2 bij WTCR Race of Czech Republic na een onderbreking door een rode vlag op Autodrom Most.

BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse-coureur Michelisz nam de leiding nadat Azcona werd afgeremd door een grote glijbaan toen hij bocht 1 verliet, waardoor de Hongaar het momentum uit bocht 2 kon halen. Ondertussen was er genoeg actie achter hen.

Net als in Race 1 harmoniseerde het veld in de eerste bocht terwijl de coureurs hard op de rem trapten. Na meerdere contacten met Gabriele Tarquini, Santiago Urrutia – tweede in de WTCR-punten in de race – waren Rob Huff en Attila Tassi allemaal uitgeschakeld, met drie van de vier auto’s vast in de grindvallen. De race werd stilgelegd om de beschadigde auto’s veilig te kunnen bergen.

De race werd hervat achter de Honda Civic Type R Limited Edition Safety Car. Michelisz maakte een sterke herstart en hoewel Azcona hem hard achtervolgde en grote druk uitoefende in zijn Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición, had de Hyundai Elantra N TCR net genoeg overwinning. “Proficiat aan Mikel omdat hij mijn leven niet gemakkelijk heeft gemaakt”, zei Michelisz, wiens overwinning zijn eerste was sinds Maleisië in 2019. “Na de start wist ik dat ik ervoor moest gaan en ik reed 15 kwalificatieronden die op dit moment circuit is niet eenvoudig. Bedankt aan het team, want de auto werkte geweldig. Het is fantastisch om te winnen.”

Achter de top twee versloeg Esteban Guerrieri Yann Ehrlacher vanaf de tweede startrij, waarbij de eerste zijn tweede podiumplaats van het weekend claimde in zijn ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR. De Argentijn werd gedwongen onvermoeibaar te werken of zijn derde plaats terwijl Ehrlacher hard achtervolgde, maar dankzij de vierde plaats kon de Goodyear #FollowTheLeader zijn voorsprong aan de top van de WTCR-puntentabel consolideren. Hij leidt Guerrieri nu met 20 punten.

Nathanaël Berthon maakte zijn uitval in bocht 1 in Race 1 goed door als vijfde te eindigen in zijn Comtoyou DHL Team Audi Sport-inzending, voor Yvan Muller’s Cyan Racing Lynk & Co 03 TCR. Luca Engstler werd zevende in zijn Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Elantra N TCR, waarbij de Audi’s van Frédéric Vervisch, Gilles Magnus en Tom Coronel de top 10 vervolledigden.

Wildcard-inschrijving Petr Fulín eindigde P11 in zijn CUPRA Leon Competición, met Tiago Monteiro (Honda), Bence Boldizs (CUPRA), Jean-Karl Vernay (Hyundai) en Thed Björk (Lynk & Co) die ook punten scoorden. Maar voor Vernay was P14 een slechte terugkeer toen hij een potentiële zesde plaats verloor door een drive-through-penalty, opgelopen omdat zijn auto niet op zijn wielen rustte op het bord van drie minuten voor de herstart.