Nog 30 dagen tot Extreme E weer van start gaat in Lac Rose voor de Ocean X Prix

Extreme E 2021

Vandaag is het een maand tot het tweede evenement van Extreme E – de Ocean X Prix – die op 29 en 30 mei plaatsvindt in Lac Rose in Dakar, Senegal.

Extreme E markeert de terugkeer van off-road racen naar een van zijn oorspronkelijke wortels, beroemd om de slopende Parijs-Dakar Rally die debuteerde in 1978, maar die sinds 2007 niet meer is geëindigd in de Senegalese hoofdstad.

Alejandro Agag, CEO en oprichter van Extreme E, zei: “Dus hier zijn we, slechts een maand tot ons tweede evenement, de Ocean X Prix. We zijn allemaal erg opgewonden om naar Senegal te gaan, in het bijzonder Dakar en specifiek Lac Rose, dat ooit de finishlijn markeerde van een van de meest iconische rally’s ter wereld. We zijn verheugd om motorsport terug te brengen naar deze regio en we zijn er zeker van dat we een ongelooflijke show zullen neerzetten.

“Maar bovenal gebruikt Extreme E zijn platform om de klimaatrealiteit van het gebied onder de aandacht te brengen, van zeespiegelstijging tot plasticvervuiling. We zullen onze sport niet alleen gebruiken om een ​​licht te werpen op al deze problemen en de oplossingen waar we allemaal deel van kunnen uitmaken, maar we zullen ook een positief en blijvend verschil maken via onze verschillende Legacy-programma’s in het land, waaronder het planten van een miljoen mangroven en ondersteuning van lokale gemeenschappen. “

Extreme E heeft enkele van de grootste namen in de autosport aangetrokken, waaronder Formule 1-wereldkampioenen Lewis Hamilton en Nico Rosberg die respectievelijk de teams X44 en Rosberg X Racing hebben opgericht, plus Jenson Button die niet alleen de JBXE-coureur heeft opgericht, maar ook de helft daarvan vormt. koppelen. In een wereldprimeur in de motorsport moeten teams zowel een mannelijke als een vrouwelijke coureur inzetten in een poging voor gendergelijkheid en een gelijk speelveld, met de line-up voor 2021 met onder meer Sébastien Loeb, Carlos Sainz Snr., Johan Kristoffersson. , Molly Taylor, Jamie Chadwick en Laia Sanz.

Abdou Thiam, voorzitter van de Senegalese motorsportfederatie, zei: “Toen Alejandro mij zijn project voorstelde, was ik met veel enthousiasme ingenomen met het idee van een internationale wedstrijd aan de oevers van het Pink Lake.

“Dankzij een lange autosporttraditie in Senegal heeft deze site onze verschillende nationale kampioenschappen en de komst van vele internationale wedstrijden georganiseerd. De bekendste draagt ​​zelfs de naam van onze hoofdstad.

“De innovatieve benadering van Extreme E en de ecologische dimensie ervan projecteren ons naar de toekomst van offroad-motorracen. Ten slotte zijn we verheugd en vereerd om de grote namen van de motorsportfamilie te mogen verwelkomen. Als zodanig verwelkomen we alle acteurs van, naar ik hoop, de eerste editie van een lange serie in Senegal. “

Extreme E koos voor Lac Rose in Senegal om een ​​verscheidenheid aan problemen te benadrukken, zoals de stijging van de zeespiegel als gevolg van de opwarming van de aarde, waardoor de oceanen opwarmen en op hun beurt weer uitzetten. De zeespiegel stijgt elke 10 jaar met ongeveer 30 centimeter. Plasticvervuiling is een ander groot probleem dat het Afrikaanse land treft, met de berg plastic die voor eenmalig gebruik aan de kust aanspoelt en elke dag een bedreiging vormt voor de zeedieren en de menselijke gezondheid.

Het meer zelf is levendig roze vanwege de Dunaliella Salina-bacterie, die wordt aangetrokken door het zoutgehalte van het meer. De bacteriën maken een rood pigment aan om het zonlicht op te nemen, waardoor het meer zijn unieke kleur krijgt. De waterstanden zijn de afgelopen 40 jaar echter dramatisch gedaald als gevolg van overexploitatie van zoutwinning en waterpompen.

In het afgelopen jaar heeft Extreme E twee projecten ondersteund, die het ook na het raceweekend zal blijven doen, in samenwerking met zijn oude partner to.org. De eerste van deze legacy-projecten met to.org en lokale implementatiepartner Oceanium is het planten van een miljoen mangrovebomen. Mangroven halen kooldioxide uit de atmosfeer en het sediment onder hun wortels slaat een enorme hoeveelheid van deze koolstof op. Ze zijn ook belangrijk voor kustgemeenschappen die hen beschermen tegen de verwoestende gevolgen van stormen en de zeespiegel, en als kraamkamers voor vissen die voedsel leveren. Helaas is meer dan een derde van de mangroven verloren gegaan, waardoor ze kwetsbaar zijn voor voedseltekorten en stormschade.

Als onderdeel van haar Legacy Program-toezegging heeft Extreme E al geholpen bij het planten van een half miljoen mangroven op een oppervlakte van 65 hectare. Deze herbebossing omvatte negen uitstapjes en bijna 700 mensen die steunden bij het planten en ondersteunen van het laten groeien van bomen en het verwijderen van plastic afval om een ​​gezond mangrove-ecosysteem te garanderen.

Bovendien ondersteunt Extreme E de lokale gemeenschap via het EcoZone-project in samenwerking met to.org en GroupeSenghor (GS). Dit project is gevestigd in Lac Rose, dicht bij de racelocatie van Extreme E, en heeft tot doel het bewustzijn van klimaatkwesties en strategieën voor locatiebeperking te vergroten door lokale mensen te betrekken bij het creëren van een gezonde omgeving. Het uiteindelijke doel is hier om een ​​duurzame gemeenschap op te bouwen door middel van begeleiding, informatie en middelen, waardoor zelfredzaamheid en economische autonomie worden versterkt.

Nachson Mimran, CEO en mede-oprichter van to.org zei: “Het to.org-team is vereerd om onze liefde voor Senegal en onze passie voor duurzaamheid te integreren in onze samenwerking met Extreme E. effectieve oplossingen voor koolstofafvang – beschermen tegen kusterosie, bieden leefgebieden voor viskwekerijen en mariene organismen, en verbeteren de waterkwaliteit voor lokale gemeenschappen door vervuild water te filteren. We zijn verheugd om ons mangroveherbebossingsprogramma voort te zetten en door te gaan naar de missie van.org om de meest urgente sociale en ecologische uitdagingen van de aarde aan te pakken. “

Het drijvende middelpunt van Extreme E, de St.Helena, is momenteel op weg naar Senegal met de vracht van het kampioenschap, inclusief de vloot van uiterst belangrijke elektrische SUV’s – de ODYSSEY 21 – die teams over een maand zullen racen om te zien wie de overwinning zal behalen bij de Oceaan X Prix. Rosberg X Racing staat momenteel bovenaan het klassement, maar met nog vier X Prix’s te gaan, is het nog steeds allemaal om voor te spelen.

Om de lokale impact te minimaliseren, zullen Extreme E-races niet openstaan ​​voor toeschouwers, met fans die in plaats daarvan worden uitgenodigd om de race te volgen via live tv-uitzendingen, waaronder RTS, ESPN, Fox Africa, StarTimes in Senegal en op sociale media.