Rosberg X Racing schrijft geschiedenis als eerste Extreme E-winnaar na dramatische woestijnrace

2021 Extreme E

Rosberg X Racing-duo Johan Kristoffersson en Molly Taylor waren vanaf het begin de tempomakers in het eerste raceweekend van Extreme E in AlUla, Saoedi-Arabië (3/4 april), maar het paar moest nog diep in de woestijn graven om zich een weg te banen. naar de overwinning en een stukje autosportgeschiedenis uithakken.

Er is koortsachtig uitgekeken in de aanloop naar de Desert X Prix van dit weekend, en het evenement is in alle opzichten gerealiseerd. Na de kwalificatietijdritten van gisteren gingen de coureurs vandaag voor het eerst wiel-aan-wiel, wat een aantal van de meest spectaculaire beelden ooit in de sport genereerde en veel bijval kreeg van zowel deelnemers als fans.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 04: Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E, 2nd position, Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing, 1st position, Nico Rosberg, founder and CEO, Rosberg X Racing, and Cristina Gutierrez (ESP)/Sebastien Loeb (FRA), X44, 3rd position, on the podium during the Desert X-Prix at AlUla on April 04, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Sam Bloxham / LAT Images)

Alejandro Agag, oprichter en CEO van Extreme E, zei: “We hebben hier jarenlang zo hard aan gewerkt en eindelijk is alles samengekomen dit weekend. Het ging echt mijn stoutste verwachtingen te boven. Als ik een script had geschreven voor het perfecte weekend, had ik niets beters kunnen bedenken dan wat we de afgelopen twee dagen hebben gezien – ik heb nog nooit in mijn leven zulke extreme races gezien.

“Dit eerste raceweekend zal een enorme invloed hebben op hoe Extreme E evolueert, en een van de redenen waarom ik zo trots ben, is dat we dit platform hebben gebouwd waar vrouwelijke coureurs kunnen schitteren zoals ze verdienen. Wat we hier van hen hebben gezien, is buitengewoon – ongelooflijk talent en moed – en over het algemeen denk ik dat het eerlijk is om te zeggen dat we echt onze stempel hebben gedrukt. Ik ben over de maan.”

Uiteindelijk kon niets Kristoffersson en Taylor ervan weerhouden naar de bovenste trede van het podium te stormen – geen straf van 60 seconden voor het overschrijden van de limiet van 30 km / u in de wisselzone gisteren, noch minder gunstige startplaatsen in zowel de halve finale als Finale vandaag. Het was een virtuoos vertoon van snelheid, vaardigheid en bovenmenselijke controle over de auto in de meest uitdagende omstandigheden.

Nico Rosberg, oprichter en CEO van Rosberg X Racing, zei: “Dit is krankzinnig. Ik ben het hele team zo dankbaar voor de moeite die dit weekend is gestoken, dat intens en echt on-the-edge was. Alles is zo goed samengekomen en iedereen heeft zo goed samengewerkt.

“We hebben een fantastisch team van ingenieurs en monteurs, die zich perfect hebben voorbereid op dit eerste weekend met zoveel onbekenden, en Molly en Johan hebben fenomenaal gereden. Geen van beiden zette een voet verkeerd in echt zware omstandigheden, en ze toonden allebei een ongelooflijke snelheid daarbuiten – hun prestatie was echt inspirerend en ik voelde me echt trots om ze te zien. Om terug te komen om de overwinning te claimen na een straf van 60 seconden veroorzaakt door een technisch probleem, is gewoon geweldig, en ze verdienen absoluut de winnaars. Voor het kampioenschap als geheel is het echt een goed begin geweest. “

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 03: Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing during the Desert X-Prix at AlUla on April 03, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Steven Tee / LAT Images)

Het duel om de zevende plaats in het algemeen klassement werd uitgevochten tussen Segi TV Chip Ganassi Racing (Kyle LeDuc / Sara Price) en ABT CUPRA XE (Mattias Ekström / Claudia Hürtgen), die beiden moeilijke kwalificatieruns doormaakten. Price trok aanvankelijk vooruit door haar Hyperdrive-powerboost te gebruiken, voordat Ekström de gunst terugbetaalde bij het verlaten van Turn One om de leiding te pakken.

Toen de rijderswissel voltooid was, ging LeDuc op jacht naar Hürtgen, maar bijna in het zicht van de finishlijn maakte de Amerikaan – onzichtbaar door het stof – contact met zijn Duitse rivaal en het paar eindigde hun weekend op het strand in de woestijn.

Met slechts één plek voor het grijpen in de finale, was de inzet hoog voor de drie Crazy Race-deelnemers – Andretti United’s Timmy Hansen / Catie Munnings, Hispano Suiza XITE Energy Team, Oliver Bennett / Christine Giampaoli Zonca en JBXE-duo Jenson Button / Mikaela Åhlin -Kottulinsky.

Een demonische start door FIA World Rallycross-kampioen 2019 Hansen zag de Zweed al uit de buurt van zijn tegenstanders voordat het trio bij de eerste gate arriveerde, waarbij Bennett ternauwernood voor voormalig Formule 1-wereldkampioen Button sluipt om de tweede plaats te pakken.

Hansen opende een marge van 30 seconden voordat Munnings het overnam, waarna de winnaar van de European Rally Championship Ladies ‘Trophy 2016 op kunstzinnige wijze het gat wist te dichten om de auto van Andretti United veilig naar huis te brengen. Giampaoli Zonca deed het goed om haar Britse rivaal overal vast te houden, waarbij Åhlin-Kottulinsky op dezelfde manier een sterke snelheid liet zien op weg naar de finish als derde.

Halve finale: Als topkwalificaties gisteren koos de X44-ploeg van Sébastien Loeb en Cristina Gutiérrez ervoor om vanaf de rechterkant van de grid te starten voor de halve finale, waardoor ze de theoretische binnenkant van ‘Turn One’ kregen. ACCIONA | Sainz XE Team-duo Carlos Sainz en Laia Sanz kozen voor het middelste slot, met Rosberg X Racing (Kristoffersson / Taylor) aan de linkerkant.

Toen de actie van start ging, kreeg Sainz de beste lancering om mede-meervoudig FIA Wereld Rallykampioen Loeb van de lijn af te duwen, waarbij de pole-sitter even terugschoof naar de derde plaats. Loeb herwon toen het voordeel toen de strijdende Sainz en Kristoffersson beiden wijd dreef, maar de Zweed was nog niet klaar en ondergraaf netjes zijn beide tegenstanders bij de uitgang van de eerste poort om het initiatief te grijpen.

Kristoffersson ontketende een zandstorm in zijn kielzog en ontsnapte snel toen zijn achtervolgers blindelings door het stof reden – en tegen de tijd dat hij bij de wisselzone aankwam om het aan teamgenoot Taylor over te dragen, was de Rosberg X Racing-auto bijna 13 seconden tot het goede.

Daarna bleef de voormalige Australische rallykampioen het gat dichten en passeerde hij de finishlijn iets minder dan een halve minuut voor Gutiérrez, aangezien beide teams met succes hun plaatsen in de uiterst belangrijke finale boekten. Nog eens 38 seconden achterstand, ACCIONA | Sainz XE Team eindigde als derde en viel uit de strijd.

Finale: Als winnaars van de door fans geleide GridPlay-stemming had Andretti United de luxe om hun startplaats voor de finale te kiezen. Hansen plunderde naar behoren voor pole position aan de rechterkant, met Kristoffersson in het midden voor Rosberg X Racing en X44’s Loeb nam de derde plaats aan de linkerkant in.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 04: Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E during the Desert X-Prix at AlUla on April 04, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Charly Lopez / LAT Images)

Hansen repliceerde zijn bliksemsnelle lancering van de Crazy Race terwijl Kristoffersson zijn inspanningen concentreerde op het afweren van Loeb voor de tweede plaats, voordat hij dezelfde tactiek toepaste die hem zo goed had gediend in de halve finale om wijd te gaan naar bocht één en landgenoot Hansen op de exit in een sensationele switchback-beweging.

De drievoudig FIA World Rallycross-kampioen verspilde vervolgens geen tijd met het strekken van zijn benen, toen Hansen zich op de tweede plaats vestigde en Loeb – worstelde met stuurbekrachtigingsproblemen – achter het paar achterliep op de derde plaats. Kristoffersson overhandigde de auto aan Taylor met een halve minuut voorsprong, en terwijl Munnings in de loop van de tweede ronde de achterstand iets zou verkleinen, had de Australiër de situatie altijd onder controle en kwam hij net iets meer dan 23 seconden vrij op het einde.

Molly Taylor, coureur van Rosberg X Racing, zei: “Wat een geweldige start van het seizoen! Het voelt een beetje onwerkelijk, met zoveel anticipatie en voorbereiding in het weekend en we kwamen hier allemaal niet echt wetend wat we konden verwachten. Het was absoluut extreem. Het was de eerste keer dat we zo terrein hadden meegemaakt, en elke ronde veranderde de koers – er waren zoveel verschillende variabelen om mee om te gaan. We wilden gewoon het beste halen uit de weinige tijd die we in de auto hadden – elke kilometer.

“We hadden een klein probleempje in de pitlane tijdens de kwalificatie, maar afgezien daarvan waren we de snelste in elke sessie. Je moet snel zijn als het telt, slim zijn als het telt en de grote zetten nemen als het telt, en dat het allemaal samenkwam als het er toe deed, was echt speciaal. Grote dank aan Johan – zijn openingsronden waren gewoon krankzinnig – en het team heeft zo ongelooflijk veel werk achter de schermen verzet.

“Het is best gaaf om deel uit te maken van deze reis aan het begin van iets waarvan ik denk dat het een geweldige toekomst heeft. Deze serie gooit echt het traditionele regelboek uit het raam en begint opnieuw, en ik denk dat iedereen het erover eens zal zijn dat het spectaculair was om te zien. De mannelijke coureurs die we hier hebben, zijn de beste in elke autosportcategorie ter wereld, dus het is een geweldige kans voor vrouwelijke coureurs en een echte investering in de ontwikkeling van vrouwelijk racetalent. Dit is gewoon een allround droom die uitkomt. “

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 04: Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing Catie Munnings (GBR)/Timmy Hansen (SWE), Andretti United Extreme E Cristina Gutierrez (ESP)/Sebastien Loeb (FRA), X44 during the Desert X-Prix at AlUla on April 04, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Colin McMaster / LAT Images)

Johan Kristoffersson, coureur van Rosberg X Racing, zei: “Allereerst, grote felicitaties aan het team. We hadden wat kleine problemen, maar we kwamen hier heel goed voorbereid aan, wat ons leven op het circuit zoveel gemakkelijker maakte. Bij deze sport gaat het niet alleen om de coureurs; het gaat erom dat het team ons de tools geeft om de klus te klaren. Met zo’n beperkte tijd op het circuit, moet je erop kunnen vertrouwen dat de auto zal doen wat je ervan vraagt ​​- en de jongens van Rosberg X Racing hebben geweldig werk geleverd om Molly en ikzelf zo’n geweldige auto te bezorgen.

“Molly deed het fantastisch; zij was het die het verschil maakte in de eerste kwalificatiesessie. Als je voorop loopt, moet je de juiste balans vinden tussen te veel terugdeinzen en te veel riskeren, wat in deze situatie een nieuwe leerervaring is.

“In de Halve Finale en vooral de Finale, wilde ik echt niet in het stof zitten na het zien van enkele van de on-boards! Die eerste 30 seconden van de race zijn waar je echt voor werkt, wanneer de adrenaline het snelst pompt – we zijn allemaal adrenalineverslaafden hier, en dat is het gevoel dat je echt wilt. Het is in het algemeen zo’n geweldige teaminspanning geweest, en ik ben gewoon super blij en kijk nu al uit naar het volgende evenement in Senegal – na een paar weken vrij eerst! “

Hansen en Munnings voltooiden een opmerkelijk herstel voor Andretti United na de worstelingen van het team op zaterdag, toen een lekke band in de kwalificatie hun weekend helemaal had doen ontsporen.

Catie Munnings, Andretti United-coureur, zei: “Ik heb de woorden gewoon niet – ik lach zo veel! Timmy [Hansen] is mijn absolute held, gewoon een legende. Zijn start vandaag was ongelooflijk, wat mijn werk gemakkelijk heeft gemaakt en alles over het thuisbrengen ervan heeft gemaakt. Met de lekke band aan het begin van de kwalificatie, wie had gedacht dat we hier nu op de tweede plaats zouden staan? Het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen en we zijn erin geslaagd ons weekend om te buigen.

“Extreme E biedt een geweldig platform voor vrouwelijke coureurs, en het is super gaaf om tegen zulke snelle meiden te racen. Het was erg leuk om te zien dat iedereen bij elkaar kwam, elkaar aanmoedigde en een competitieve omgeving creëerde, en wij allemaal – zowel mannen als vrouwen – hebben geleerd op het werk en hebben er een geweldige tijd mee gehad.

“Ik ben superblij met de start van het seizoen. Dit is een enorm moment voor mijn carrière en een moment dat ik voor altijd zal onthouden. Het is zo’n reis geweest om op dit punt te komen met een grote opbouw en niemand weet echt wat hij kan verwachten, dus om te eindigen met een geweldig resultaat maakt het nog specialer. We weten dat we ook sneller kunnen zijn, dus we zullen nu onze hoofden buigen en sterker terugkomen in Senegal! “

Timmy Hansen, Andretti United-coureur, zei: “Dit voelt geweldig. Na Q1 voelde dit soort resultaat echt ver weg. Wat een prestatie van Catie in de kwalificatie om de auto op het goede spoor te houden met de lekke band; ze bracht onze ODYSSEY 21 naar huis en ook met plezier. Dat was voor ons een sleutelmoment dit weekend. We waren nog steeds de underdogs, maar het voelde alsof alles samenkwam in de Crazy Race, wat een ‘must-win’ was.

“Ik denk dat GridPlay erg belangrijk voor ons was in de finale. Daardoor konden we onze startpositie kiezen en van daaruit kreeg ik veel meer grip dan de anderen en kon ik meteen een gat dichten. Natuurlijk ben ik een beetje teleurgesteld dat we de leiding niet konden behouden, maar Johan [Kristoffersson] trok een mega-beweging naar de chicane, dus felicitaties aan Rosberg X Racing. Ik ben nog steeds erg blij om als tweede te eindigen in het allereerste Extreme E-evenement. Catie en het hele team hebben de hele tijd fantastisch werk geleverd.

ALULA, SAUDI ARABIA – APRIL 03: Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing during the Desert X-Prix at AlUla on April 03, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Colin McMaster / LAT Images)

“Senegal zal de volgende keer een heel ander voorstel zijn, en bijna alsof je weer bij nul begint. Met zoveel spraakmakende teams en coureurs zullen we scherp moeten zijn en nog harder moeten werken. Enorme felicitaties aan Alejandro Agag en de hele Extreme E-organisatie; om dit idee op zo’n hoog niveau tot stand te brengen, is verbazingwekkend. Het heeft alle verwachtingen die ik had overtroffen en ik ben benieuwd waar dit kampioenschap naartoe gaat. Ik denk dat Extreme E een ongelooflijk mooie toekomst heeft. “

Nadat ze aan het einde van de kwalificatie bovenaan de tijdschema’s stonden, voltooiden Loeb en Gutiérrez uiteindelijk het podium als derde voor X44, waarbij ze consequent tijd verloren door een storing in de stuurbekrachtiging in de finale.

Cristina Gutiérrez, X44-coureur, zei: “Het hele weekend was echt goed, en het kwam allemaal neer op wat pech in de finale met het breken van de stuurbekrachtiging. Daar konden we niets aan doen, dus we moeten blij zijn als we derde worden.

“Ik ben erg blij dat ik in zo’n geweldig team zit. Ik sprak tijdens het weekend met Lewis [Hamilton – X44 Founder] en hij gaf me veel advies en tips, en nu kijk ik ernaar uit om naar Senegal te gaan om te proberen te winnen. Extreme E biedt zo’n geweldige kans voor vrouwelijke coureurs om rechtstreeks tegen zoveel legendes van de sport te racen, en ik ben zo trots om er deel van uit te maken. ”

Sébastien Loeb, X44-coureur, zei: “Het was over het algemeen een goed weekend, scoorde een aantal goede punten, eindigde op het podium in het eerste evenement van het seizoen en eindigde als tweede in het kampioenschap. We hadden zeker verwacht dat we het beter zouden doen in de finale, maar bij het ingaan van de eerste bocht verloren we de stuurbekrachtiging – en zonder dat is een auto die zo groot en zwaar is gewoon zo moeilijk te besturen en werd het een zware strijd om hem vol te houden. het spoor.

“Dat viel een beetje tegen, maar voor de rest ben ik blij met het weekend en heeft het team het uitstekend gedaan. Het belangrijkste is dat we hebben laten zien dat we samen kunnen vechten voor de overwinning. Zowel Cristina als ik waren erg snel, dus ik denk dat we een goede kans maken voor de rest van het seizoen. ”

Nu de Desert X Prix voorbij is, worden de auto’s weer op de St.Helena – het drijvende middelpunt van Extreme E – geladen om koers te zetten naar Lac Rose in Senegal, het decor voor de Ocean X Prix op 29/30 mei. .

Eindresultaat

Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) 2 ronden
Andretti United (Timmy Hansen / Catie Munnings) + 23,73s
X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) + 1m38.09s

Kampioenschapsstand

Rosberg X Racing (Johan Kristoffersson / Molly Taylor) 35 punten
X44 (Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez) 30 punten
Andretti United (Timmy Hansen / Catie Munnings) 28 punten
ACCIONA | Sainz XE Team (Carlos Sainz / Laia Sanz) 26 punten
Hispano Suiza XITE Energy Team (Oliver Bennett / Christine Giampaoli Zonca) 20 punten
JBXE (Jenson Button / Mikaela Åhlin-Kottulinsky) 17 punten
ABT Cupra XE (Mattias Ekström / Claudia Hürtgen) 13 punten
Segi TV Chip Ganassi Racing (Kyle LeDuc / Sara Price) 12 punten
Veloce Racing (Stéphane Sarrazin / Jamie Chadwick) 8 punten