Aston Martin kijkt reikhalzend uit naar Grand Prix races in Oostenrijk op Red Bull Ring

F1 2021 Aston Martin

Nu de Formula 1 BWT Grosser Preis Der Steiermark 2021 voor aanstaand weekend op de kalender staat is men bij het team van Aston Martin F1 opgetogen na de punten in Frankrijk. De afgelopen twee Grands Prix op de Red Bull Ring werden gekenmerkt door de vele inhaal acties. in 2020 zagen de coureurs 29 maal de kans een tegenstander in te halen. De race daarop gebeurde dit maar liefst 39 keer waarvan in totaal 79% met behulp van het DRS systeem.

Inhalen is vergelijkbaar met Bakoe. De beste mogelijkheden om in te halen in Oostenrijk komen in bochten drie en vier vanwege het zware rempunt bij het ingaan van bocht drie, dat laatremmers kan belonen en verschillende aanvalshoeken biedt. Met een DRS-zone direct daarop, biedt de afdaling naar bocht vier een kans om terug te vechten of voorbij te trekken voor positie.

Pirelli splitst zijn bandenopties in Oostenrijk. De openingsrace zal gebruik maken van de C2, C3 en C4 uit het middensegment, die de laatste keer in Frankrijk werden gebruikt, voordat hij een stap zachter ging voor de Oostenrijkse finale met de C3, C4 en C5. De locatie is traditioneel laag op degradatie, dus verwacht dat een one-stopper de standaardstrategie is.

In 2020 waren er vier Safety Cars over de twee races in Oostenrijk (drie in de opening en één in het tweede evenement), maar historisch gezien is er een kans van 50% op een Safety Car in droge Oostenrijkse races, en er is alleen ooit één Virtual Safety Car, in 2018. Een onderbreking halverwege de race kan de race mogelijk tot een dubbele stop maken.

“Het doel is om onze puntenscore in Oostenrijk voort te zetten en onze consistentie te behouden,” liet Sebastan Vettel weten via de team webstite.” Het is een geweldig circuit om op te racen, omdat het zo’n snelle ronde is, maar met veel snelle en moeilijke bochten. Het voelt geweldig als je de auto kunt vasthaken voor een rondje. Het is altijd een uitdaging om back-to-back op hetzelfde circuit te racen, omdat de marges steeds kleiner worden naarmate we meer ronden rijden, maar dat maakt het spannend.”

Lance Stroll: “Over het algemeen was Paul Ricard een positief weekend voor het team. De auto liet een geweldig racetempo zien, waardoor ik kon terugveren van een zware kwalificatiesessie. We gaan met een sterk momentum naar Oostenrijk en we hebben honger naar meer.”