Pech en Safety Cars brachten strategie van Williams in de war tijdens Grand Prix van Azerbeidzjan

1 2021 Williams Racig GP Azerbeidzjan

Het team van Williams Racing verliet zondag het Baku City Circuit met een wrang gevoel. Tot tweemaal toe werd er een rode vlag gezwaaid waardoor het team de strategie moest omgooien. Nicholas Latifi sloot de race af op P16, teamgenoot George Russell moest de wedstrijd voortijdig verlaten wegens technische problemen.

Dave Robson, Head of Vehicle Performance: Vandaag was een drukke race en we hebben de komende week veel te doen. Baku levert meestal een drukke race af en vandaag was daar zeker een van. Uiteindelijk kon George de race niet herstarten vanwege een vermoedelijk probleem met de versnellingsbak en een eerdere communicatiefout met Nicholas betekende dat hij een tijdstraf na de race kreeg.

We probeerden een andere strategie met George om hem wat vrije lucht te geven en een kans om de auto’s voor hem onder druk te zetten. Helaas kon hij niet genoeg tempo vinden op de Prime-band om veel vooruitgang te boeken, hoewel de auto redelijk goed werkte. Nadat hij echter bij de eerste Safety Car was gestopt voor nieuwe banden, bevond hij zich in een goede positie toen de voorliggers het moeilijk kregen met hun oudere banden. Helaas gaven de tweede Safety Car en de daaropvolgende raceophanging alle auto’s de kans om nieuwe banden te monteren voor de laatste sprint van twee ronden naar de geblokte vlag.

George Russell: Helaas hadden we een probleem met de versnellingsbak waardoor ik moest stoppen voordat de race herstart. Ik kwam net naar de lijn en toen had ik geen vermogen, wat vooral frustrerend is na zoveel anticipatie voor die laatste twee ronden. Het was niet de bedoeling, en dat is soms racen. We gaan weg en analyseren wat er is gebeurd.

Ik had daarvoor een goede race, de auto voelde snel aan en ik had er veel vertrouwen in, dus er zijn zeker positieve punten om mee te nemen van het weekend.

Nicholas Latifi: Het was een vrij eenzame race voor mij vandaag. Voor de rode vlag hadden we ons gecommitteerd aan de one-stop-strategie en ik deed wat ik moest doen om de banden te beheren. Het resultaat mocht er uiteindelijk niet zijn, wat jammer is, want ik voelde dat ik dit weekend heel goed reed. Aan de operationele kant waren er een paar dingen waar we scherper moesten zijn, dus dat is jammer.