Bent Viscaal ziet lichtpunten na lastig F2 debuut in Bahrein

F2 Bent Viscaal Trident

Bent Viscaal heeft zijn Formule 2-debuutweekend met gemengde gevoelens afgesloten. Enerzijds waren de drie optredens in Bahrein hoopgevend, anderzijds bleef de gehoopte puntenfinish uit. Op het Bahrain International Circuit reikte de 21-jarige Viscaal in drie wedstrijden tot een twaalfde, een dertiende en een zeventiende finishpositie. Voor de coureur van het Trident-team licht teleurstellend, nadat eerdere testsessies op hetzelfde circuit zeer voorspoedig waren verlopen.

Het raceweekend in Bahrein bestond uit vijf sessies: één vrije training, een kwalificatie en drie wedstrijden. Tijdens de training schoot Viscaal uit de startblokken. De inwoner van het Twentse Albergen reed een keurige negende tijd. Tijdens de allesbepalende kwalificatie werd er met de rode vlag gezwaaid ter indicatie van een tijdelijke stopzetting van de sessie, terwijl Viscaal juist met een snelle ronde was begonnen. Mede hierdoor moest hij genoegen nemen met een vijftiende positie.

Gedurende zijn Formule 2-vuurdoop ontdekte Viscaal, een racewinnaar in de Formule 3, dat het kleinste detail het grootste gevolg kan hebben. In de eerste race knokte de Alberger zich van de vijftiende plaats kranig naar voren, om te eindigen op plek elf. Was hij echter één plekje hoger geëindigd, had Viscaal in race twee vanaf de eerste startplaats aangevangen. De startopstelling van de tweede F2-race wordt namelijk gebaseerd op het resultaat van race één, waarbij de complete top tien omgekeerd wordt gerangschikt. De tiende finisher van race één komt op startplaats één voor race twee. Aangezien Viscaal als elfde eindigde in de eerste race, mocht hij niet profiteren van de ‘omgekeerde grid’-regel.

Enkele uren na de eerste race stond het tweede bedrijf op het programma. Viscaal moest, door het hierboven uitgelegde systeem, als elfde starten. Wederom leek hij zich een weg naar de punten te vechten, tot er een Safety Car-fase werd uitgeroepen naar aanleiding van een ongeluk op het circuit. Viscaal, rijdend op een vierde plaats, werd door het team gesommeerd om ‘buiten te blijven’ en zodoende geen bandenstop te maken voor vers rubber. Dat bleek een gemiste kans – coureurs die hun banden wel wisselden, boekten in de slotronden van de race gigantische tijdswinst ten opzichte van hun concurrenten. Zodoende zakte Viscaal, die zich na de herstart naar de tweede plaats had geknokt, terug tot buiten de puntenplaatsen.

Na twee gemiste kansen hield Viscaal hoop voor de derde wedstrijd van het weekend. Vanwege de F2-reglementen moest hij wederom vanaf plaats zestien aanvangen, voor de derde achtereenvolgende race baande de Nederlander zich een weg voorwaarts. Kort voor zijn verplichte pitstop streed Viscaal met coureurs die uiteindelijk op het podium eindigden.

Kort nadat de Trident-coureur gesommeerd was binnen te komen voor een onderhoudsbeurt, werd er een Safety Car-fase uitgeroepen vanwege een ongeluk op de baan. Aangezien de wagens hun snelheid tijdens een neutralisatie drastisch moeten verminderen, kregen coureurs die hun pitstop nog moesten maken de posities vooraan cadeau. Voor Viscaal zat er niets anders op dan de wedstrijd uit te rijden, iets wat hij uiteindelijk op de zeventiende plaats deed.

“Als ik zo naar het weekend kijk ben ik tevreden met de snelheid, die was, zeker voor een debutant, gewoon goed”, vertelt Viscaal. “Maar wat moet ik zeggen – in de kwalificatie was ik ongelukkig met de rode vlag, anders zat er zeker een toptienklassering in. Gedurende de eerste wedstrijd kwamen we door een technisch probleem snelheid tekort op het rechte stuk, waardoor ik nipt naast die belangrijke tiende plaats greep.”

“Tijdens de tweede race zat het snor wat betreft de snelheid en deed de motor ook weer op vol vermogen mee. We leken op weg naar een goed resultaat, ik lag eventjes tweede, maar de Safety Car kwam voor ons op een heel ongelukkig moment. We maakten de verkeerde beslissing door buiten te blijven. Zodoende bleek de gemaakte progressie voor niets, want ik verloor alle plekken die ik had goedgemaakt aan concurrenten die wél voor nieuwe banden binnen waren geweest.”

“De derde wedstrijd is haast een kopie van de tweede race – weer kwam ik naar voren en weer kregen we met een Safety Car-situatie te maken, die voor ons verkeerd uitpakte. Ik baal best wel van de resultaten, maar ik ben heel tevreden met de snelheid. Trident zag er afgelopen weekend goed uit en we konden wat betreft het tempo heel goed meekomen. Het geeft hoop voor volgende races – ik weet in ieder geval dat het erin zit!”