Het Spaanse Formule 4-kampioenschap 2022 met de nieuwe TATUUS F4 T-021

F4 2021 TATUUS F4 T-021

De Real Federación Española de Automovilismo (RFEDA) en TATUUS hebben een meerjarige overeenkomst bereikt waarbij het Spaanse Formule 4-kampioenschap vanaf 2022 de tweede generatie van de succesvolle Italiaanse eenzitter genaamd TATUUS F4 T-021 zal besturen.

Het Spaanse Formule 4-kampioenschap heeft zich gedurende zijn zes levensjaren gevestigd als een van de beste F4-competities ter wereld dankzij de exponentiële groei in elk seizoen.

Sinds de oprichting is het de stelregel geweest om teams en coureurs een aantrekkelijk pakket aan te bieden op het gebied van auto, circuits en weekendformat, waarvan de prijs-kwaliteitverhouding aantrekkelijk zou zijn voor jonge talenten uit de karting.

Dus, na de ratificatie van de nieuwe FIA-reglementen voor de Formule 4-kampioenschappen, bevestigt de RFEDA het Spaanse kampioenschap als een van de benchmarks in de categorie door de relatie die in 2016 begon met TATUUS en die vanaf volgend seizoen zal worden versterkt met de introductie van de nieuwe TATUUS F4 T-021 als de enige officiële eenzitter van het Spaanse Formule 4-kampioenschap.

Dit chassis vervangt de huidige T-014 (behoudt FIA-homologatie tot 2023) en zal voor het eerst een halo bevatten, het belangrijkste veiligheidselement dat sinds 2018 door de FIA ​​in eenzittercategorieën op internationaal niveau is geïntroduceerd.

Naast meerdere veiligheidsverbeteringen in de monocoque-structuur of de bestuurdersstoel, introduceert de TATUUS F4 T-021 ook andere nieuwe functies, zoals een verbeterd remsysteem, een lichtere versnellingsbak op maat gemaakt voor dit chassis of een nieuw stuur.

Dit alles, samen met een vernieuwde data-acquisitie en Marelli-software en de tot nu toe niet-gepubliceerde ruimte voor energieopslag, zal de T-021 geschikt maken voor de hybridisatie van zijn 1.4L-motor, voorbereid door Abarth en Autotecnica.

Daarom zullen de bovengenoemde updates de tweede generatie van de TATUUS F4 opnieuw maken, niet alleen de benchmark voor Formule 4-kampioenschappen over de hele wereld, maar ook de basis voor toekomstige eenzitters in andere competities, zoals het geval was met de eerste generatie.

Manuel Aviño, voorzitter van de RFEDA, viert de bereikte overeenkomst door te wijzen op de waarde die de wedstrijd heeft verworven op basis van zijn uitstekende reputatie door de jaren heen. “Na het consolideren van zijn positie als leidende F4-serie, blijft het Spaanse Formule 4-kampioenschap evolueren op het gebied van veiligheid en organisatie, met nieuws zoals dat wat we vandaag vieren. Dankzij de opzet die het evenement in 2018 heeft aangenomen, waarbij de teams en de Spaanse Federatie werken aan hetzelfde doel, hebben we nu een krachtig kampioenschap dat ernaar streeft de wereldranglijst van de Formule 4 te leiden. Ik heb alleen woorden van dank voor Tatuus en het hele team van de Agrupación Deportiva F4 Spain voor hun inzet voor dit project”.

Van het Italiaanse bedrijf zijn ze trots op deze overeenkomst, zoals blijkt uit de woorden van CEO Giovanni Delfino: “Tatuus Racing en Autotecnica Motori zijn trots en vereerd dat ze door de Spaanse Federatie zijn gekozen als chassis- en motorpartners voor de nieuwe generatie van Formule4-auto’s en voor het begin van dit nieuwe tijdperk.

We hebben deelgenomen aan de groei van een kampioenschap dat in de loop der jaren in aantal en populariteit is toegenomen en een referentie is geworden in de F4 National Series, tot aan deze aankondiging die als eerste in Europa komt.”

Ze benadrukken dat ze er volgens de FIA-richtlijnen in zijn geslaagd een auto te bouwen waarvan de prestaties en veiligheid voldoen aan de nieuwste richtlijnen van de Internationale Federatie: “Volgens de FIA-vereisten zullen het ontwerp en de lay-out van de Tatuus F4-T021 de veiligheid en prestaties verhogen. Het geeft coureurs de kans om uit het karten te stappen en de wereld van het Formule-racen te betreden in een auto die de perfecte start zal zijn van een pad dat hen naar de top Series zal leiden”.