Nat Thruxton tijdens openingsweekend F4 British Championship 2021 zorgt voor thriller

2021 F4 British Championship Thruxton

James Hedley behaalde een sublieme dubbele overwinning voordat Joseph Loake zich staande hield in een natweer-thriller tijdens een bewogen openingsweekend (8-9 mei) voor het F4 British Championship 2021, gecertificeerd door FIA – aangedreven door Ford EcoBoost op Thruxton.

De rijzende sterren van Ford werden begroet door regen tijdens de eerste kwalificatiesessie, en Matthew Rees leidde een JHR-kwartet voor beide ronden 1 en 3, met Thomas Ikin van Arden op pole position in de reverse-grid voor de middenwedstrijd. Het circuit bleef in de loop van de dag droog, wat teams en coureurs hoofdpijn bezorgde. Tien kozen ervoor om bij de natte banden te blijven, de rest maakte een late call om slicks aan te trekken, wat goed loonde.

Hoewel Abbi Pulling al vroeg voorop liep nadat ze bij Allard langs de buitenkant van Rees had gevlogen, kwamen de gladde auto’s al snel tot hun recht. Hedley – die in de openingswissel zeven auto’s in één ronde stuurde – promoveerde snel naar de leiding van de race en begon zijn voorsprong te vestigen. Het gat terug naar de tweede geplaatste Joel Granfors (Fortec), ook op slicks, piekte op ongeveer 10 seconden, maar de Zweed was in staat om Hedley binnen te halen tijdens de laatste ronden, terwijl hij ook Matias Zagazeta (Phinsys van Argenti) op ​​afstand hield. ondanks verschillende zij-aan-zij momenten in de Club chicane.

Eduardo Coseteng (Phinsys v. Argenti) en Arden’s Zak Taylor voltooiden hun respectievelijke stijgingen door de order om vierde en vijfde te worden, met Oliver Gray de snelste van de natte beslagen auto’s op de zesde plaats.

Zondag zorgde voor een duidelijker luchtruim en voor het eerst een volledig droog baanoppervlak voorafgaand aan de eerste volledige reverse grid-race van de serie. Ikin was in staat om een ​​snelstartende Taylor op afstand te houden tijdens de openingstour, maar Hedley – terug op de vierde startrij – deed het weer.

Na opvallende bewegingen aan de binnenkant bij Allard voorbij Marcos Flack (Phinsys van Argenti) en langs de buitenkant van Carlin’s Roman Bilinski in Goodwood, bevond de in Dorset gevestigde racer zich op de staart van beide Red Arrows op de derde plaats. Hij wist zich voor Taylor in Club te persen en passeerde Ikin voor de leiding net voor een kwart afstand, voordat hij het sleeptouw brak en de 7,3 seconden voorsprong opbouwde die hij bij de vlag had. Omgekeerd kon de strijd om de tweede plaats nauwelijks hechter zijn.

Taylor was in staat om Ikin te passeren bij de tweede keer dat hij vroeg, met zijn teamgenoot over om te verdedigen tegen de ruziënde Granfors en Carlin-racer Tasanapol Inthraphuvasak. Door de slipstream op Woodham Hill konden beiden Ikin naderen; ze kozen elk één kant, met Granfors aan de binnenkant in staat om door te glippen naar de derde, terwijl Inthraphuvasak hem langs de pool-sitter volgde. Taylor verdedigde dapper, maar na verschillende mislukte pogingen slaagde Granfors er in de laatste ronden eindelijk in om als tweede te annexeren.

Ikin leek op koers om als vijfde te eindigen, maar viel achter een oplevende Pulling op de laatste tour, de laatste schoof een indrukwekkende tien plaatsen op vanaf haar startpositie op de achterste rij. Hedley’s dubbel versterkte zijn vroege positie bovenop het klassement van Granfors na een brace van 1-2 finishes voor de Fortec-ploeg, maar weinigen konden het drama voorspellen dat zou komen in de laatste race later die middag. Wat de eerste poging tot start van de race zou worden, verliep voorspoedig, met Joseph Loake die de leiding overnam van pole-sitter Rees aan de buitenkant bij Allard.

McKenzy Cresswell (JHR) volgde hem door naar de tweede plaats, maar het werd allemaal academisch nadat een shunt met vier wagens bij Club de rode vlaggen veroorzaakte. Het incident ontstond nadat Hedley zij aan zij door de chicane rende met Carlin’s Kai Askey. Geen van beiden gaf een centimeter toe en het eindresultaat was contact nadat Hedley extra stoeprand moest nemen op de eerste top en Askey’s # 15 uitdager in een spin had getikt. Het paar verzamelde Zagazeta en liet Inthraphuvasak nergens heen, beide onschuldige slachtoffers.

Met nog één race te gaan voor de headliner British Touring Car Championship en vertragingen eerder op de dag die het schema onder druk zetten, werd besloten om de laatste F4-race naar het einde van het tijdschema te verplaatsen. Dat, cruciaal, gaf teams een uur om te werken aan het repareren van de beschadigde auto’s en aangezien de race rood werd gemarkeerd voordat een ronde was afgelopen, konden degenen die de tweede start maakten, terugkeren naar hun oorspronkelijke startpositie.

Wat volgde bleek een opmerkelijk schouwspel te zijn; elk van de getroffen auto’s was op tijd weer werkend om de herziene start te maken, maar een stortbui tijdens de tussenliggende periode betekende een overschakeling op natte banden en gooide een andere dynamiek in de mix. Loake zette aan het begin een herhalingsdisplay in om de leiding te nemen, en opnieuw volgde Cresswell hem erdoorheen. Hoewel de twee onafscheidelijk waren voor de race-afstand, deed Cresswell zich nooit een duidelijke kans om te passen, hoewel hij Loake eerlijk hield tegenover de geblokte vlag, de winnende marge slechts 0,9 seconden.

Hedley was ook weer in beweging, dit keer om een ​​podiumplaats te redden van wat een niet-finish leek te zijn. Zijn klim door het veld was veel stabieler dan in de eerste en tweede race, maar een laatste ronde op Rees in Campbell promoveerde hem naar de derde plaats en stelde hem in staat zijn punten voorsprong op Granfors opnieuw uit te breiden.

Loake’s overwinning bevordert hem naar de derde plaats, drie markers voor Cresswell, terwijl Taylors solide debuut hem op de vijfde plaats plaatst. De vorm van het vroege seizoen van Fortec heeft hen een gezonde voorsprong gegeven in de Teams Cup, met 49 punten terug naar Carlin op de tweede plaats.

De volgende drie ronden van het F4 British Championship 2021 vinden plaats op het circuit van Snetterton 300 in Norfolk op 12 en 13 juni.

James Hedley (# 67) zei:
“Ik ben absoluut in de wolken met hoe het weekend is verlopen. Wat Thruxton ook naar ons gooide, we stuiterden terug naar de top. Een enorme dank aan de jongens en meisjes bij Fortec voor een megawagen en hun enorme inspanning om het te repareren voor Race 3. Ik kan hen of mijn sponsors niet genoeg bedanken – zonder hen zou ik helemaal niet racen. “

Joseph Loake (# 84) zei:
“Race drie was een wonder! Ik had het niet verwacht, vooral niet na gisteren. Toen ik als tweede begon, wist ik dat mijn starts erg sterk waren, dus ik concentreerde me op het goed doen en probeerde een voorsprong te behouden. druk in de eerste paar ronden, maar ik slaagde erin hem op afstand te houden en een klein gaatje te bouwen, zodat ik niet hoefde te verdedigen. Ik moet het hele team bedanken, Maciek, Paul, mijn mama en papa, en iedereen. Zij ‘ zijn allemaal geweldig voor me geweest. “

Race Results
Rounds 1, 2 & 3 – Thruxton

Round 01
16 laps / 37.69 mi

1 James Hedley / GBR / Fortec Motorsport / 21m18.821s / 106.11mph
2 Joel Granfors / SWE / Fortec Motorsport / +1.452s
3 Matias Zagazeta / PER / Phinsys by Argenti / +2.818s
4 Eduardo Coseteng / PHI / Phinsys by Argenti / +6.204s
5 Zak Taylor / GBR / Arden Motorsport / +7.217s
6 Oliver Gray / GBR / Fortec Motorsport / +1:11.216s
7 Roman Bilinski / POL / Carlin / +1:17.163s
8 Dougie Bolger / JPN / Carlin / +1:19.647s
9 McKenzy Cresswell / GBR / JHR Developments / +1 lap
10 Kai Askey / GBR / Carlin / +1 lap
etc.

Rookie Cup: 1 Coseteng; 2 Gray; 3 Bolger; 4 Cresswell; 5 Askey etc.
Motul Fastest Lap: Zagazeta, 1m16.771s (110.47mph)

Round 02
16 laps / 37.69 mi

1 Hedley / 20m09.011s / 112.24mph
2 Granfors / +7.323s
3 Taylor / +8.114s
4 Tasanapol Inthraphuvasak / THA / Carlin / +8.917s
5 Abbi Pulling / GBR / JHR Developments / +10.314s
6 Thomas Ikin / GBR / Arden Motorsport / +10.475s
7 Cresswell / +10.651s
8 Bilinski / +13.485s
9 Zagazeta / +14.651s
10 Joseph Loake / GBR / JHR Developments / +17.035s
etc.

Rookie Cup: 1 Ikin; 2 Cresswell; 3 Gray; 4 Flack; 5 Rees etc.
Motul Fastest Lap: Coseteng, 1m14.186s (114.32mph)

Round 03
11 laps / 25.91 mi

1 Loake / 15m12.204s / 102.27mph
2 Cresswell / +0.903s
3 Hedley / +6.514s
4 Gray / +7.555s
5 Matthew Rees / GBR / JHR Developments / +8.233s
6 Bolger / +9.372s
7 Bilinski / +9.566s
8 Granfors / +12.489s
9 Askey / +13.041s
10 Marcos Flack / AUS / Phinsys by Argenti / +15.796s
etc.

Rookie Cup: 1 Cresswell; 2 Gray; 3 Rees; 4 Bolger; 5 Askey. etc.
Motul Fastest Lap: Coseteng, 1m21.498s (104.07mph)

Championship Standings:

1 Hedley 55; 2 Granfors 34; 3 Loake 25; 4 Cresswell 22; 5 Taylor 20; 6 Gray 20; 7 Zagazeta 16; 8 Coseteng 14; 9 Bilinski 13; 10 Bolger 12 etc.

Rookie Cup Standings:

1 Cresswell 49; 2 Gray 46; 3 Coseteng 33; 4 Bolger 31; 5 Ikin 27; 6 Rees 27; 7 Askey 20; 8 Flack 16.

Teams Cup Standings:

1 Fortec 94; 2 Carlin 45; 3 Arden 42; 4 Argenti 39; 5 JHR 35.