Audi begint het eerste Formule E WK-seizoen 2021 met grote doelen

Formula E 2021 Audi e-tron FE07

Audi Sport ABT Schaeffler begint zijn laatste seizoen als fabrieksteam in de Formule E met grote doelen: Lucas di Grassi en zijn nieuwe teamgenoot René Rast willen overwinningen behalen en vechten voor de titel in het eerste jaar van de serie als wereldkampioenschap. Het seizoen gaat van start met twee nachtraces in Diriyah (Saoedi-Arabië).


Met zijn nieuwe status als officieel FIA-wereldkampioenschap neemt het belang van de Formule E opnieuw toe in het zevende seizoen, dat komend weekend begint. De motivatie van de twaalf teams en 24 coureurs is hoog om hun stempel te drukken op de autosportgeschiedenisboeken door de titel te winnen. Audi Sport ABT Schaeffler is tot nu toe het meest succesvolle team in de reeks met 43 podiumplaatsen in zes seizoenen. Met Lucas di Grassi en René Rast wil het team zijn leidende positie verdedigen.

“We gaan elk seizoen in met het duidelijke doel om races te winnen”, zegt Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor Audi Motorsport. “En deze keer was de voorbereiding nog intensiever dan voorheen: we ontwikkelden een volledig nieuwe in-house aandrijflijn en verfijnden bovendien onze hele teamstructuur en alle details nogmaals.” Voor Audi Sport ABT Schaeffler is dit het laatste seizoen voordat de Dakar Rally de fabrieksbetrokkenheid van Audi in de Formule E vervangt. “Iedereen in het team zit vol energie en passie om van dit seizoen een succesvol seizoen te maken. We hebben grote ambities, maar ook respect: het veld is dit jaar sterker dan ooit tevoren ”, zegt teambaas Allan McNish.

De Formule E begint het nieuwe seizoen opnieuw met twee races op vrijdag en zaterdag, een double-header. Een nieuwigheid: deze keer beginnen de twee races in de buitenwijk Diriyah in Riyad pas om 20.00 uur. lokale tijd en zal daarom in het donker worden gehouden. Het formaat blijft hetzelfde: een race duurt 45 minuten plus een ronde, Attack Mode en FanBoost geven coureurs en teams extra strategische opties.

De twee dagen in Diriyah zijn het moment van de waarheid voor Lucas di Grassi. “Natuurlijk hebben we allemaal de indrukken van de enige gezamenlijke pre-season test in Valencia in ons hoofd”, zegt de meest succesvolle Formule E-coureur met 32 ​​podiumplaatsen en 796 punten. “Maar we zullen dit jaar de ware krachtsverhoudingen pas weten als we zaterdagavond de paddock verlaten. Die nerveuze anticipatie maakt een seizoensopener altijd bijzonder spannend. “

Aan de zijde van Di Grassi zal René Rast zijn eerste volledige seizoen in de Formule E uitkomen. De drievoudig DTM-kampioen nam vorig jaar deel aan de laatste zes races in Berlijn en maakte een succesvolle debuut-indruk met een derde plaats. “We hebben de afgelopen maanden aan en uit getest en hebben vele uren in de simulator doorgebracht, nu is het tijd om het echte circuit op te gaan tegen de concurrentie”, zegt Rast, die zich in 2021 exclusief op de Formule E zal concentreren. Allan McNish weet het zeker: “Ook al is René nog steeds een rookie in de Formule E, de ervaring die hij heeft opgedaan in Berlijn zal hem zeker helpen.”

De races in Diriyah markeren de 70e en 71e ronde in de geschiedenis van de Formule E. Vanwege de onzekerheden van de pandemie kondigt de Formule E haar racekalender in etappes aan. Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er tot begin juni evenementen in Rome, Valencia, Monaco, Marrakesh en Santiago gepland. Tot die tijd moet een beslissing worden genomen over de rest van het seizoen, waarvoor nog evenementen in onder meer Berlijn, Londen en New York gepland staan. Alle internationale omroepen, inclusief uitzendtijden, zijn online te vinden op www.fiaformulae.com.

Naast het fabrieksteam van Audi Sport ABT Schaeffler zal ook het klantenteam van Envision Virgin Racing op jacht gaan met de door Audi ontwikkelde e-tron FE07. Dit seizoen zullen Nick Cassidy en Robin Frijns strijden voor de Britse ploeg die, net als Audi Sport ABT Schaeffler, sinds de eerste race in 2014 deel uitmaakt van de Formule E-familie.