Het TAG Heuer Porsche Formule E-team gaat vol vertrouwen naar de seizoensopener 2021

2021 TAG Heuer Porsche Formula E Team

Het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap kent een nieuwe start van het nieuwe seizoen: in Diriyah (Saoedi-Arabië) worden voor het eerst in de geschiedenis van de innovatieve elektrische raceserie op 26/27 februari twee nachtraces verreden.

Het TAG Heuer Porsche Formula E Team reist met goede herinneringen af ​​naar het seizoensopenende doubleheader-evenement. In november 2019 vierde het team een ​​succesvol Formule E-debuut op het stratencircuit, niet ver van Riyad, met André Lotterer als tweede met de Porsche 99X Electric. Zijn nieuwe teamgenoot, Pascal Wehrlein, betwist zijn eerste race als Porsche-fabrieksrijder in Diriyah.

Het Formule E-seizoen zou oorspronkelijk in januari van start gaan in Santiago de Chile, maar het werd uitgesteld vanwege de pandemie van het coronavirus en verplaatst naar Saoedi-Arabië.

Porsche gaat zijn tweede seizoen tegemoet met een zeer duidelijke toewijding aan de Formule E. De sportwagenfabrikant gebruikt de volledig elektrische eenzitsport voor systematisch ontwikkelingswerk en om zijn expertise op het gebied van batterij-elektrische aandrijvingen uit te breiden. Na het succesvolle debuutseizoen van de Porsche 99X Electric hebben de ingenieurs van Weissach de aandrijflijn ingrijpend verbeterd. Het team is ook geherstructureerd: Martin Füchtner neemt de rol over van technisch projectleider Formula E.Malte Huneke, die deze functie bekleedde sinds de lancering van het Porsche Formule E-programma, is nu verantwoordelijk voor de algemene voertuigontwikkeling van alle Porsche Motorsport-races. voertuigen.

Met twaalf teams en 24 coureurs heeft het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap wederom een ​​sterke line-up in seizoen 7. Tien autofabrikanten zijn vertegenwoordigd – meer dan in enige andere internationale autosportserie.

Valencia: Motorsport, Porsche 99X Electric 2020 Test on November, 29, 2020, (Photo by Hoch Zwei)

Q&A voor de Diriyah E-Prix

Amiel Lindesay, Hoofd Operaties Formule E
Wachten tot het seizoen begon, was een echte geduld op de proef. Zijn jij en je team enthousiast om in Diriyah te beginnen?
“We kunnen bijna niet wachten om na de lange pauze eindelijk weer aan de race te beginnen. De start van een nieuw seizoen is altijd spannend, zeker voor ons. Deze keer zijn we veel beter voorbereid en beginnen we ook met hogere verwachtingen dan vorig seizoen. Door de pandemie was het seizoen erg kort. Voor ons als rookie-team bleek dat een grote handicap te zijn, omdat we niet de kritieke baanervaring opdeden vanwege de afgelaste races. Nu hopen we allemaal op een vol en voor ons succesvol seizoen 2021. “

Hoe moeilijk was het om de motivatie binnen het team de afgelopen maanden te behouden – en hoe belangrijk is een succesvolle start van het seizoen?
“Dat was een behoorlijke uitdaging. We zijn een raceteam en we willen racen. De lockdown had een grote impact – ondanks alle virtuele kansen die we konden gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de Porsche 99X Electric. Toen kwam de afgelasting van de seizoensopeningsronde in Chili. We zijn echter gewend snel te reageren op nieuwe ontwikkelingen. Flexibiliteit maakt deel uit van ons dagelijks leven. We hebben altijd de teamgeest en solidariteit gehad, dus we gaan het jaar 2021 met een zeer gemotiveerd gevoel tegemoet. Een succesvolle start van het seizoen zou natuurlijk helpen. Het is echter veel belangrijker om met een perfect geprepareerde auto te beginnen en altijd 100 procent te geven. We hebben hier de afgelopen maanden aan gewerkt. Al het andere valt dan op zijn plaats. “

Wat is er nu anders dan toen je een jaar geleden met de Formule E begon, en wat zijn je doelen voor het tweede seizoen?
“Ons rookieseizoen was een achtbaan. Het ontbrak ons ​​simpelweg aan de consistentie die je nodig hebt om uiteindelijk tot de koplopers te behoren. Maar dat is vrij normaal in het eerste jaar. Nu moeten we de volgende stap zetten. Op basis van de ervaringen van ons debuutseizoen kunnen we ons nu concentreren op onze baanprestaties en op het sneller maken van onze auto. Als we dit kunnen bereiken, zullen we ook onze doelen bereiken: we willen races winnen en wereldkampioen worden. “

Groß Dölln: Motorsport: Germany, FormelE, Test, formula e, on August, 20, 2020, (Photo by Hoch Zwei)

André Lotterer, Porsche fabrieksrijder (# 36)
Je begon je eerste Formule E-seizoen bij Porsche met de tweede plaats in Diriyah. Wat is deze keer de grote uitdaging voor jou?
“Formule E is een heel moeilijk kampioenschap. Om succesvol te zijn, moet alles samenkomen. Je moet je zo ver mogelijk kwalificeren, de race probleemloos doorkomen en een goede strategie hebben als het gaat om energiebeheer. En je hebt ook een uitgebalanceerde auto nodig. De grote uitdaging voor ons zal zijn om goed voorbereid te zijn op elke eventualiteit, zodat we snel kunnen reageren als iets niet volgens plan verloopt. Dat is de sleutel tot succes. Met deze uitdagingen zijn we als team samen gegroeid en hebben we grote ontwikkelingsstappen gezet in vergelijking met vorig seizoen. Maar nu moeten we ze implementeren, vooral in kritieke situaties. “

Heeft dit ook de doelen voor het seizoen veranderd?
“Van alle teams hebben we te maken met de steilste leercurve. Verwacht een goede prestatie. We hebben veel geleerd tijdens ons debuutseizoen. Ook tijdens onze testritten zagen we dat onze ingenieurs uitstekend werk verrichtten bij de ontwikkeling van de Porsche 99X Electric. Dus ja, dit heeft onze doelstellingen veranderd. In ons eerste seizoen was ons doel om op het podium te eindigen, en dat hebben we bereikt. Nu willen we winnen. Dit verhoogt uiteraard de druk, maar ik weet zeker dat we het aankunnen. “

Na de afgelasting van de seizoensopener in Santiago de Chile had je ineens veel vrije tijd. Hoe heb je het gebruikt?
“Dat was een onverwachte planwijziging, maar ik paste me snel aan de nieuwe situatie aan. Ik heb mijn sportprogramma verbeterd en andere disciplines toegevoegd: ik ben bijvoorbeeld begonnen met kickboksen. En ik heb ook tijd doorgebracht in de simulator. “

Pascal Wehrlein, Porsche fabrieksrijder (# 99)
Voor jou was de onderbreking van het racen bijzonder lang. Kijk je uit naar de start van het seizoen?
“Ik kan niet wachten. De pauze was extreem lang voor mij. Mijn laatste race was bijna een jaar geleden in Marrakesh. Natuurlijk hebben we tussendoor getest en goede vooruitgang geboekt, maar dat vervangt het racen niet. Iedereen in het team wil graag gebruiken wat we hebben geleerd van de tests in de race. Ik hoop op een succesvolle start van het seizoen in Diriyah en dat de rest van het seizoen zal verlopen zoals gepland. “

Je betwist je eerste race voor Porsche in Diriyah. Is dat iets speciaals voor jou, en wat is er mogelijk dit seizoen?
“Het is absoluut iets speciaals. Porsche is tenslotte een van de meest succesvolle autofabrikanten in de autosport. Voor mij is het een grote eer en een grote motivatie om deel uit te maken van de Porsche Motorsport-familie. Ik ben redelijk bekend met de Formule E en ik weet wat belangrijk is in deze raceserie. We hebben uitgebreid getest om ons voor te bereiden op het nieuwe seizoen en we zijn goed uitgerust voor de uitdagingen die voor ons liggen. We hebben alles in huis om races te winnen – en dat is precies ons doel. “

Zijn nachtraces bijzonder uitdagend?
“Ik geniet er echt van om ‘s nachts te rijden. De sfeer is heel bijzonder. Alles lijkt veel sneller. De track wordt helder verlicht. Toch moet je je als bestuurder echt concentreren, omdat je een kleiner gezichtsveld hebt en het moeilijker is om de referentiepunten te vinden. We worden tenminste niet verblind door de zon. “

Het racecircuit
De Diriyah E-Prix wordt verreden op een stratencircuit van 2,494 kilometer met 21 bochten, dat langs oude vestingwerken en traditionele huizen van klei loopt. “Het is een circuit voor echte coureurs, erg veeleisend”, zegt André Lotterer, die bijzonder verheugd is dat er niet zoveel bochten en haarspeldbochten van 90 graden zijn als op de meeste andere Formule E-circuits. “In de eerste 14 bochten ga je alleen links, rechts, bergop, bergaf, snel, langzaam. Als chauffeur heb je geen tijd om je energieverbruik te controleren. Pas na bocht 14 kun je naar het stuur kijken. ” En de belangrijkste problemen? “De moeilijkheid is om je auto zo in te stellen dat hij in verschillende situaties goed rijdt. Het is ook lastig om een ​​goed ritme te vinden. En de wind blaast zand uit de woestijn op de baan, waardoor het erg glad kan worden. “

2021 races*
Eight races make up the provisional calendar of the ABB FIA Formula E World Championship for the first half of 2021. 

Race 1 – 26th February: Diriyah (Saudi Arabia)
Race 2 – 27th February: Diriyah (Saudi Arabia)
Race 3 – 10th April: Rome (Italy)
Race 4 – 24th April: Valencia (Spain)
Race 5 – 8th May: Monaco (Monaco)
Race 6 – 22nd May: Marrakesh (Morocco)
Race 7 – 5th June: Santiago de Chile (Chile)
Race 8 – 6th June: Santiago de Chile (Chile)