Hoogtepunt van de Formule E voor de deur van Lucas di Grassi

2021 Audi Sport ABT Schaeffler-team Formula E

Sainte Dévote, Mirabeau, La Rascasse – Monaco brengt zowel fans als coureurs in vervoering. Het stratencircuit in het Prinsdom is de uitgeroepen favoriet van Lucas di Grassi en René Rast van het Audi Sport ABT Schaeffler-team. Aanstaande zaterdag (8 mei) vindt voor de eerste keer in zijn geschiedenis de Formule E plaats op de beroemde langere versie van het circuit, langs alle iconische bezienswaardigheden van de mediterrane metropool.


“Monaco is gemaakt voor de Formule E. Voor mij is het de race waar ik het meest naar uitkijk”, zegt Lucas di Grassi, die al jaren in het Prinsdom woont met zijn vrouw en twee kinderen. “Met de lange versie van het circuit rijden we nu langs alle iconische plekken. Het wordt een geweldige ervaring voor ons als coureurs en de scènes zullen ook fantastisch zijn voor alle toeschouwers die op tv kijken. Racen in de buurt van mijn huis, waar ik elke dag ga joggen of winkelen, is heel bijzonder. “

Race Facts

Door de eerste bocht bij de Sainte Dévote-kapel, omhoog naar het casino, door de smalle haarspeldbocht bij het Fairmont Hotel, de beroemde tunnel in, langs het zwembad, door de Rascasse en terug naar het rechte start-finish: het circuit, dat is onlangs gehomologeerd door de FIA ​​(Fédération Internationale de l’Automobile) voor de Formule E en heeft een lengte van 3.320 kilometer, verschilt van de Formule 1-versie vanwege de stoeprand in de eerste bocht.

Terwijl Lucas di Grassi tot dusver twee keer de tweede plaats behaalde in de drie Formule E-optredens in Monaco, op de verkorte versie van het circuit, is dit het elektrische debuut in het Prinsdom voor zijn teamgenoot René Rast. Desalniettemin heeft hij een aantal zeer goede herinneringen aan de locatie. “De sfeer in Monaco is onvergelijkbaar. Ik reed daar vijf keer in de Porsche Supercup tijdens Formule 1-weekenden en won twee keer ”, zegt de Duitser, die momenteel zesde staat in het rijdersklassement van het Formule E-wereldkampioenschap. Hij deelt het enthousiasme van zijn collega-coureurs volledig: “Zelfs als kind voor de tv was Monaco voor mij het hoogtepunt van het jaar. Nu is het een van mijn favoriete racecircuits. “

Na het gastoptreden op een permanent racecircuit in Valencia keert de Formule E terug naar een stratencircuit. “Racen in het hart van de stad, zoals de vorige keer in Rome of dit weekend in Monaco, dat maakt de Formule E zo bijzonder”, zegt teambaas Allan McNish, die ook met zijn gezin in het Prinsdom woont. De weg naar de paddock is slechts een korte wandeling voor hem en Lucas di Grassi, en het ontbijt wordt nog steeds aan hun eigen keukentafels geserveerd. Maar er is ook respect. “Monaco is Monaco: het wordt spannend om te zien of, waar en hoe goed de Formule E hier zal inhalen. Kwalificatie zal zeker een belangrijke rol spelen. ” Terwijl René zal starten in de vermoedelijk moeilijke eerste kwalificatiegroep, zou Lucas in de laatste groep betere baancondities moeten vinden.

In tegenstelling tot de eerste drie raceweekenden van het seizoen, wordt er op zaterdag om 16.00 uur (CEST) slechts één race in Monaco gehouden. Na een korte adempauze volgen vier double-headers, elk met twee races in één weekend. Formule E-optredens zijn gepland in Puebla (Mexico), New York (VS) en Londen (Groot-Brittannië), evenals de finale van het eerste wereldkampioenschapsseizoen met twee races in Berlijn op 14 en 15 augustus.

Alle internationale omroepen, inclusief uitzendschema’s, zijn online te vinden op www.fiaformulae.com.

Naast het fabrieksteam van Audi Sport ABT Schaeffler zal ook het klantenteam Envision Virgin Racing voor punten racen met de door Audi ontwikkelde e-tron FE07. Dit seizoen strijden Nick Cassidy en Robin Frijns voor de Britse ploeg die, net als Audi Sport ABT Schaeffler, sinds de eerste race in 2014 deel uitmaakt van de Formule E-familie.