Sterke Porsche prestaties in Mexico worden niet beloond

2021 TAG Heuer Porsche Formula E ABB FIA Formula E World Championship Puebla E-Prix

Eerst een overwinning, gevolgd door diskwalificatie, daarna een tweede plaats en een tijdstraf: het TAG Heuer Porsche Formula E Team beleefde een veelbewogen Puebla E-Prix in Mexico, met overtuigende prestaties in zowel de kwalificatie als de race. Ondanks een teleurstellend resultaat was de Puebla E-Prix echter een veelbelovende start in de tweede helft van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Bij de première van de innovatieve elektrische raceserie op het Autódromo Miguel E. Abed-circuit, kwam Pascal Wehrlein (GER) als eerste over de streep met de Porsche 99X Electric na een uitstekende prestatie in race acht van het seizoen – alleen gediskwalificeerd door de wedstrijdleiding vanwege een onregelmatigheid in de bandenregistratie. Uiteraard onaangetast, herstelde Wehrlein zich voor de tweede race op zondag om als tweede te eindigen na een zwaar gevecht. In de slotfase van de race werd het extra vermogen van de Fan Boost niet gebruikt en kreeg Wehrlein een tijdstraf van vijf seconden, waardoor de Duitser terug naar de vierde plaats zakte.

Voor het eerst in het huidige Formule E-seizoen mochten er toeschouwers op het circuit. Er werden 10.000 tickets weggegeven aan medewerkers van het Mexicaanse gezondheidssysteem.

Race 9
Ondanks de enorme teleurstelling na zijn diskwalificatie, herstelde Pascal Wehrlein zich opmerkelijk. Na zijn pole-position de vorige dag en de op één na snelste tijd in de Super Pole Qualifying, begon hij race 9 vanaf de eerste startrij. In de zevende ronde pakte hij de leiding in de Porsche 99X Electric met nummer 99, om kort daarna de eerste plaats te verliezen toen hij de aanvalsmodus voor het eerst activeerde.

Na twaalf ronden pakte Wehrlein opnieuw de 35 kW extra vermogen gedurende vier minuten en ging vanaf de vierde plaats op jacht naar de top drie. Dankzij een sterke drive en efficiënt energiebeheer klom de Porsche-coureur tegen de rust naar de tweede plaats en hield hij zijn hoofd koel tijdens de slotfase in de zomerhitte van Puebla. Nadat hij de voorbanden tijdens zijn aanval op het schurende asfalt van het 2,982 kilometer lange Formule E-circuit in Puebla enigszins overbelast had, bleek het voor Wehrlein onmogelijk om de leider te achtervolgen. Na 45 minuten vol actie plus één ronde kwam de Duitser als tweede over de finish. Door een daaropvolgende tijdstraf werd hij als vierde geklasseerd.

Zijn teamgenoot André Lotterer (GER), die ook zaterdag was gediskwalificeerd, reed zondag in de openingsetappe een solide race. Hij begon de race vanaf de vijfde startrij nadat hij zich op de tiende plaats had gekwalificeerd en lag op koers om punten te scoren met de nummer 36 Porsche 99X Electric. Nadat hij echter in de tweede helft van de race contact had gemaakt met een concurrent, viel hij terug en eindigde als 17e.

Pascal Wehrlein, Porsche fabrieksrijder (#99): “We waren het hele weekend erg sterk. In vergelijking met de vorige race hebben we een enorme stap voorwaarts gemaakt. Ik ben daar erg blij mee. Mijn relatie met het team wordt van race tot race beter. Ik begrijp hoe ik nog sneller kan worden met de Porsche 99X Electric, en het team begrijpt hoe ik zou willen dat de auto zou zijn. We kunnen trots zijn op de vooruitgang die we samen hebben geboekt. Eerste en tweede in de kwalificatie, eerste en tweede in de race – zonder de diskwalificatie en de tijdstraf zouden we nu bovenaan het kampioenschap staan. Ik kijk uit naar de races in New York City.”

André Lotterer, Porsche fabrieksrijder (#36): “Ik had een goede start en was erg blij met de auto. Maar toen pakte ik een heleboel plastic lint van een reclamebord aan de kant van de baan, wat het rijgedrag van de Porsche 99X Electric veranderde, vooral in de snelle bochten. Helaas kwam mijn race daarna in gevaar.”

Volgende
Het volgende evenement voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team is de New York City E-Prix op 10/11 juli met races 10 en 11 van het ABB FIA Formula E World Championship.