Aanpassen in natte omstandigheden is het zwaarste in PURE ETCR volgens Mikel Azcona

2021 PURE ETCR Mikel Azcona

Mikel Azcona schreef geschiedenis in Vallelunga door het inaugurele PURE ETCR-evenement te winnen en is de enige tweevoudige King of the Weekend tot nu toe in ’s werelds eerste volledig elektrische toerwagenserie.

Als derde in het rijdersklassement, 35 punten achter CUPRA X Zengo Motorsport-teamgenoot Mattias Ekström met 77 voor het grijpen, is de Spanjaard de enige coureur in het veld die vanwege PURE niet wiel-aan-wiel kan rijden met de Zweed Het autodeelformaat van ETCR.

Desondanks is hij vastbesloten om zo hard mogelijk te vechten om ervoor te zorgen dat de coureurs- en fabrikantentitels naar Spanje komen, Echter Azcona was niet altijd optimistisch over de volledig elecktrische bolides zo liet hij weten in een vraaggesprek.

Heeft 2021 de verwachtingen waargemaakt?

Mikel Azcona: “In het begin was ik niet optimistisch omdat ik nieuw was in deze auto’s; achterwielaandrijving, veel vermogen via de achteras… Het was even schrikken. Maar vanaf de eerste keer dat ik in de CUPRA e-Racer sprong, vergeleek ik de rondetijden met de andere coureurs en eigenlijk waren ze vrij gelijkaardig. Plotseling merkte ik dat ik me snel kon aanpassen en dit betekende dat ik veel vertrouwen had in mijn eigen kunnen. Vanaf het winnen van King of the Weekend in Vallelunga kon ik zien dat ik een van de allersnelste coureurs was, en sindsdien heb ik daar nooit meer aan getwijfeld.”

Wat was tot nu toe het hoogtepunt van het seizoen?

MA: “De eerste ontmoeting in Vallelunga; vooral starten op de laatste positie in mijn SuperFinal na de lekke band in de tijdrit en daarna koning van het weekend winnen. Het was geweldig om zo te beginnen, want ik dacht: ‘Ik wist dat we een groot potentieel hadden, maar nu kunnen we zien dat we ook snel zijn!’ Hongarije was ook geweldig en ik voelde me erg sterk in de strijd met [Jean-Karl] Vernay in de SuperFinale. Zelfs in Aragon ging het geweldig in de rondes tot het contact van [Augusto] Farfus in de SuperFinal. Als je thuis zit en naar de uitsplitsing van de resultaten kijkt, denk je ‘wauw, ik heb bijna elke strijd gewonnen waar ik in ben geweest’!

…en het dieptepunt?

MA: “Je zou denken dat ik Aragon zou zeggen; en het is waar dat ik deze titel zou kunnen verliezen vanwege wat daar met Farfus is gebeurd, maar daar denk je niet aan in het heetst van de strijd. Dat kan niet. Soms zullen dit soort dingen gebeuren. Het dieptepunt was dus Kopenhagen. Ik had gewoon niet het gevoel dat ik op hetzelfde niveau zat als bij de eerste coupé van vergaderingen. Ik dacht niet dat ik het was; het was meer dat we probeerden de auto te verbeteren en een heel specifieke weg gingen met de set-up. Het werkte gewoon niet, want normaal rijd ik de auto op een bepaalde manier, dus verloor ik dat weekend een beetje vertrouwen en natuurlijk wilde ik niet crashen want dat kan niet alleen mij, maar ook Mattias in het kampioenschap omdat we de auto delen. Maar voor het volgende evenement in Hongarije hadden we de auto weer normaal met een goede set-up en kwam het vertrouwen terug, wat erg belangrijk was om dat weekend te winnen.”

Wat was dit jaar de grootste uitdaging voor je?

MA: “Aanpassen aan de auto in natte omstandigheden. Hij is zwaarder dan een TCR en de Goodyear-banden die we gebruiken zijn geschikt voor alle weersomstandigheden, dus ze zijn meer ontworpen als een compromis dan een specifieke natte band. Het kan daar behoorlijk glad worden, en er is geen differentieel, zodat je de wielen gemakkelijker kunt vergrendelen. Het is de meest uitdagende auto die ik ooit heb gereden. Het hebben van de double-headers was ook behoorlijk zwaar. Oorspronkelijk waren het er volgens mij twee, maar dat aantal ging omhoog toen de kalender veranderde. Je wilt genoeg tijd hebben om de gegevens en de video’s met je monteur te analyseren, maar als je de baan op moet in de PURE ETCR-auto en dan de WTCR-auto en dan weer de PURE ETCR-auto, dan is het best zwaar – vooral aangezien de auto’s totaal verschillend zijn in termen van rempunten, power management, stuurinput… Het is niet zo slecht met de WTCR auto want ik ben erg bekend met dat type voertuig, maar de PURE ETCR auto is er een die ik zou willen meer tijd hebben om met het team te studeren.”

Hoeveel weet je over Pau-Arnos E-Circuit, de locatie waar de titel zal worden beslist?

MA: “Ik ben er nog nooit geweest, dus ik weet niets. Ik bereidde me voor door video’s op YouTube te bekijken; races en aan boord. Het enige wat ik weet is dat het twee uur rijden is van mijn huis en dat ik veel vrienden heb die daar trackdays hebben gedaan, maar ik ben nog nooit met hen meegegaan.”

Wie zal het winnen van de vijfvoudige titelstrijd om de winnende PURE ETCR-coureur van 2021 te worden?

MA: “Zeker een CUPRA-coureur. Ik hoop dat ik het ben, maar tegelijkertijd is Mattias erg sterk en leidt hij de punten, dus als ik niet kan winnen, hoop ik dat hij het is. Het is best vreemd om te strijden tegen een coureur waar ik dit jaar nog nooit tegen heb geracet. We delen een auto, dus het is niet mogelijk om in dezelfde poule geloot te worden. Als ik tegen hem zou kunnen racen, zou ik zeker wat punten van hem kunnen afpakken, maar dat is niet mogelijk. Als hij een probleem heeft met zijn auto, heeft dat waarschijnlijk ook gevolgen voor mij, maar we zijn het hele jaar erg betrouwbaar geweest, dus ik hoop dat dat zo blijft.”