
De FIA ETCR eTouring Car World Cup brengt de spectaculaire serie die de toekomst van autoracen in zijn meest magnifieke manifestatie naar Duitsland. De zesde ronde op de Sachsenring is de finale die op 23-25 september op het programma staat.
Zoals goedgekeurd door de World Motor Sport Council op 16 augustus, zal FIA ETCR op een bumper bill racen, inclusief ADAC GT Masters, Porsche Carrera Cup Germany, ADAC GT4 Germany en ADAC TCR Germany op de locatie die het meest recentelijk beroemd was vanwege het hosten van MotoGP met een racegeschiedenis die teruggaat tot 1927 met de Sachsenring-naam die sinds 1937 wordt gebruikt.

Race DE wordt een thuisrace voor de in Duitsland gevestigde Hyundai Motorsport N-ploeg, die zich op iets minder dan 400 km afstand in Alzenau bevindt. De regio is een knooppunt voor de productie van elektromobiliteit, waarbij de Volkswagen Group twee belangrijke productiefaciliteiten voor elektrische voertuigen in de regio heeft, met de fabriek in Zwickau – die onder meer de CUPRA Born produceert – op slechts 20 km afstand en de showcase Dresden Transparent Factory op iets minder dan 100 km afstand .
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de ADAC GT Masters. ADAC lanceerde in 2021 een succesvol initiatief, wat betekent dat er ongeveer 100.000 plastic flessen worden bespaard door waterdispensers te installeren in het team, de media en de organisatie van de serie. In het seizoen 2022 is dit concept uitgebreid met ADAC GT Masters-toeschouwersgebieden. Voor dit seizoen gebruikt het Duitse GT-kampioenschap hernieuwbare brandstof met en 50% van de componenten duurzaam, wat aanzienlijk bijdraagt aan de vermindering van de CO2-uitstoot.
Met de aankondiging van Sachsening, Race DE, als de zesde en laatste ronde van het seizoen, zal het evenement de eerder geplande Race KR op het circuit van Inje in Korea vervangen. Vanwege het duurzaamheidsethos van FIA ETCR, met name het vermijden van luchtvracht en het verzenden van auto’s en infrastructuur over zee, bleek de logistiek voor Race KR onmogelijk, terwijl de uitgestelde Race TR nu niet zal plaatsvinden in 2022.

Xavier Gavory, Series Director, FIA ETCR:
“We zijn blij dat we de definitieve kalender voor het allereerste seizoen van de FIA ETCR eTouring Car World Cup kunnen aankondigen. De Sachsenring is het eerste bezoek van FIA ETCR aan de enorme automarkt van Duitsland en we zullen elektrisch racen presenteren op een steenworp afstand van een van Europa’s grootste productiefaciliteiten voor elektrische auto’s. Het is fantastisch om zo’n vitale markt te kunnen bezoeken en we zijn ADAC bijzonder dankbaar voor hun proactieve benadering om dit evenement mogelijk te maken. Het is jammer dat we dit jaar niet in Korea of Turkije racen, maar de eerdere afsluiting van het seizoen, zoals overeengekomen door alle teams, stelt iedereen in staat zich te concentreren op de aanloop naar ons tweede seizoen. 2023 zal een groter raster zien met een grotere inzet van al onze teams en de toekomst ziet er rooskleurig uit. We zijn allemaal vastbesloten om ons eerste FIA ETCR-seizoen af te sluiten met een fantastische showcase van onze geweldige serie en zijn ervan overtuigd dat de Sachsenring hiervoor het perfecte platform zal zijn.”
Dr. Gerd Ennser, voorzitter van ADAC Sport:
“De FIA ETCR eTouring Car World Cup beschikt over innovatieve technologie en een spannend formaat. We zijn verheugd deze duurzame raceserie te kunnen presenteren aan fans in Duitsland tijdens het ADAC GT Masters-evenement op de Sachsenring. Door het gebruik van hernieuwbare brandstof en het introduceren van initiatieven zoals de joint venture met BWT om plastic afval te verminderen, heeft de ADAC GT Masters een voortrekkersrol op zich genomen als het gaat om duurzaamheid. De FIA ETCR eTouring Car World Cup vanaf de Sachsenring is de ideale manier om te laten zien hoe spectaculair elektrisch toerwagenracen kan zijn.”