Gabriele Tarquini en Frédéric Vervisch verlaten Aragon met winst in WTCR

WTCR Race of Spain Race start 2021

Gabriele Tarquini en Frédéric Vervisch haalden hun schouders op over de gloeiend hete temperaturen in MotorLand Aragón om de overwinningen van de WTCR Race of Spain te splitsen en beiden voor het eerst sinds 2019 terug te keren naar de bovenste trede van het WTCR − FIA World Touring Car Cup-podium.

Tarquini, die in een met Goodyear uitgeruste Hyundai Elantra N TCR voor BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse reed, maakte optimaal gebruik van zijn reverse-grid-pole om te zegevieren in Race 1 voor thuisheld Mikel Azcona (Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición) en Comtoyou DHL Team Audi Sport-coureur Tom Coronel na een late wissel van positie met zijn teamgenoot Nathanaël Berthon. Coronel behaalde niet alleen het podium, maar voerde ook de WTCR Trophy-order aan.

Berthon nam genoegen met de vierde plaats met King of WTCR Yann Ehrlacher (Cyan Racing Lynk & Co) net achter, gevolgd door Gilles Magnus (Comtoyou Team Audi Sport), die de FIA ​​WTCR Junior Driver Title-eer behaalde. Tarquini’s teamgenoot Norbert Michelisz, de 2019 King of WTCR, werd zevende voor Vervisch, Jean-Karl Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team) en Thed Björk (Cyan Performance Lynk & Co).

Comtoyou Team Audi Sport’s Vervisch zette zijn race 2-polepositie om in de derde overwinning van zijn WTCR-carrière en de eerste voor de tweede generatie Audi RS 3 LMS. Net als Vervisch sloeg Björk terug van een moeilijke eerste twee ronden om de tweede plaats te claimen met Magnus als derde en de beste FIA ​​WTCR Junior Driver Title en WTCR Trophy-mededinger.

Vernay blijft het Goodyear #FollowTheLeader-blauwe jack dragen nadat zijn vierde plaats in Race 2 zijn puntenvoordeel kon uitbreiden tot acht punten ten opzichte van de nieuwe tweede geplaatste coureur Ehrlacher, de titelwinnaar van vorig seizoen. Berthon werd vijfde met Race 1-winnaar Tarquini als zesde. Ehrlacher en Luca Engstler werden respectievelijk zevende en achtste, terwijl Rob Huff (Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición) Yvan Muller (Cyan Racing Lynk & Co) versloeg naar de negende na een vermakelijke strijd tussen de twee voormalige wereldtitelwinnaars.

Tarquini voegde de TAG Heuer Best Lap Trophy toe aan zijn buit, terwijl Vervisch het MotorLand Aragón-weekend afsloot als de TAG Heuer Most Valuable Driver.

Race 1-verslag: Tarquini verslaat thuisheld Azcona
Gabriele Tarquini behaalde zijn eerste WTCR − FIA World Touring Car Cup-overwinning in twee jaar door helemaal vanaf de pole te leiden in de reverse-grid Race 1.

De doorgewinterde Italiaan, wiens laatste overwinning was tijdens de WTCR Race of Hungary in 2019, ging naar huisheld Mikel Azcona om een ​​zuurverdiende overwinning te behalen in zijn met Goodyear uitgeruste, BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse-run Hyundai Elantra N TCR in een zinderend MotorLand Aragón.

Tarquini maakte een sterke ontsnapping om zijn voordeel te behouden van mede-starter Azcona, die hem hard achtervolgde in de openingsfase voordat hij terugviel om zijn beste resultaat van het jaar tot nu toe te behalen in zijn met Goodyear uitgeruste Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición.

“Ik heb de pole omgezet in de overwinning”, zei een tevreden Tarquini. “Maar de race was niet zo eenvoudig als het van buitenaf leek. Azcona drong door tot het einde. Het was een goede race. Dank aan Hyundai voor goed werk. Zelfs met veel gewicht zijn we competitief.”

King of WTCR Yann Ehrlacher startte als derde, maar werd achtervolgd door een trio Comtoyou Audi’s onder leiding van Tom Coronel. De Nederlander maakte een sterke zet in de tweede ronde om als derde te eindigen en nam de buitenlijn in de haarspeldbocht na het lange rechte stuk dat hem de binnenkant gaf voor bocht 17. Nathanaël Berthon degradeerde Ehrlacher verder toen ze de start-/finishlijn passeerden om ronde drie te beginnen.

In ronde zes liet Coronel Berthon voorbijgaan om Tarquini en Azcona te achtervolgen, maar toen hij niet veel indruk op het gat maakte, liet de Fransman zijn teamgenoot in de laatste ronde terug om de laatste podiumplaats te bepalen.

Ehrlacher van Cyan Racing Lynk & Co heeft hard gewerkt om Gilles Magnus af te houden in zijn Comtoyou Team Audi Sport-inzending om de vijfde plaats te behalen. Norbert Michelisz zakte posities vanaf zijn startplaats op de derde startrij, maar herstelde zich om als zevende te eindigen, waarbij Frédéric Vervisch, starter op de poleposition in race 2, hem hard naar de vlag joeg. Het paar maakte in de laatste ronde contact, maar Michelisz wees de poging van Vervisch om te passeren af.

Goodyear #FollowTheLeader Jean-Karl Vernay eindigde waar hij begon als negende, de Fransman kreeg een gridstraf van drie plaatsen omdat hij Coronel tijdens Q2 op zaterdag tegenhield. Thed Björk voltooide de top 10 in zijn Lynk & Co, nadat hij de race vanaf de achtste plaats op de grid was begonnen.

De andere puntenscoorders waren Yvan Muller die een andere was om te eindigen waar hij begon op P11, net voor mede Lynk & Co-coureur Santiago Urrutia. Luca Engstler was P13 in zijn Hyundai voor thuisheld Jordi Gené. Esteban Guerrieri was de beste van de ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR’s op P15, terwijl teamgenoot Tiago Monteiro tijdens zijn verkenningsronden voor de start tweemaal een drive-through penalty kreeg voor een passage door de pitlane.

Race 2-rapport: Vervisch behaalt eerste overwinning voor tweede generatie Audi


Frédéric Vervisch behaalde een eerste overwinning voor de tweede generatie Audi RS 3 LMS in de WTCR − FIA World Touring Car Cup door Race 2 van de WTCR Race of Spain te winnen vanaf pole position.

De overwinning op Goodyear-banden betekende ook een eerste overwinning voor het Comtoyou Team Audi Sport ingeschreven Belg sinds de WTCR Race van Slowakije in 2019, toen hij Thed Bjork’s Cyan Performance Lynk & Co 03 TCR de hele weg leidde op MotorLand Aragón bij temperaturen van meer dan 32 graden .

Björk werd hard achtervolgd door Gilles Magnus (Comtoyou Audi), de jonge Belg die in één ronde de Zweed Lynk & Co bij de haarspeldbocht tikte, maar er nooit voorbij kwam. Dat betekende dat het een Belg was en Audi 1-3 na 13 ronden.

“Ik kreeg een megastart”, zei een opgetogen Vervisch. “Thed was ergens sneller en ik was sneller op de andere, maar ik was bang dat hij zijn banden voor het einde zou bewaren. De safety car beviel me niet, maar het leek erop dat we meer snelheid hadden.”

Er was een drama bij de start toen Mikel Azcona, tweede in Race 1, er niet in slaagde weg te komen van de negende plaats op de grid, waardoor degenen achter hem gedwongen werden zich rond zijn getroffen Zengő Motorsport CUPRA Leon Competición te verspreiden. Achter Vervisch, Björk en Magnus stonden Norbert Michelisz en Goodyear #FollowTheLeader Jean-Karl Vernay als vierde en vijfde op de grid, maar beiden kwamen al snel onder druk te staan ​​van de Comtoyou Audi’s van Nathanaël Berthon en Tom Coronel.

Michelisz begon al snel te worstelen en meldde op zijn radio “een grote trilling rechtsvoor”, en vanaf ronde zeven begon hij terug te glippen. Vernay kwam voorbij voor de vierde positie, die hij zou vasthouden aan de geblokte vlag – ondanks dat hij ook “grote geluiden en trillingen” meldde.

Berthon degradeerde Michelisz verder in de achtste ronde, maar de volgende keer was er hartzeer voor Coronel die zijn Audi op het circuit moest parkeren. Dat bracht de Honda Civic Type R Limited Edition safety car naar voren toen zijn RS 3 LMS werd teruggevonden.

Na slechts een enkele ronde achter de safety car, werd het racen hervat met Vervisch die een schone ontsnapping maakte om zijn voorsprong te beschermen. Race 1-winnaar Gabriele Tarquini was Michelisz gepasseerd net voordat Coronel met pensioen ging, waardoor hij Berthon naar de vlag moest jagen om als zesde te eindigen in zijn Hyundai. Maar Michelisz haalde het einde niet: een schade aan zijn rechtervoorband in de laatste bocht aan het einde van de voorlaatste ronde dwong hem uit te schakelen.

Dat promoveerde King of WTCR Yann Ehrlacher naar de zevende plaats. In combinatie met zijn vijfde plaats in Race 1 stuwde het resultaat Ehrlacher naar de tweede plaats in de WTCR-punten, slechts acht achter Vernay.

Achter Ehrlacher eindigde de Hyundai van Luca Engstler als achtste voor de sloop Rob Huff en Yvan Muller. De CUPRA van Huff was Muller’s Lynk & Co gepasseerd toen de Fransman in de zevende ronde wijd reed in bocht 1, maar in de laatste ronde kwam de viervoudig World Touring Car-kampioen terug op zijn oude rivaal. Muller tikte Huff in een halve spin in bocht acht, maar de Britse coureur hield het moment briljant vast en bleef voor om een ​​negende plaats veilig te stellen.

Esteban Guerrieri was de beste van de ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR’s in P11, voor Azcona die goed herstelde van zijn rampzalige start. Hij leidde de Honda’s van Néstor Girolami, Tiago Monteiro en Attila Tassi in de laatste puntenbetalende posities.

Samen met Coronel kwam Santiago Urrutia niet aan de finish nadat zijn Lynk & Co een gebroken ophanging had opgelopen na contact. Hij was tot P11 gelopen voordat hij gedwongen werd uitgeschakeld.