Girolami gaat ervoor met perfecte Pau WTCR-pole voor Race of France

2022 WTCR Race of France Pau Girolami pole position

Honda-aangedreven Néstor Girolami verschroeide naar de pole-positie in Race 1 tijdens WTCR Clean Fuels for All Race of France vandaag door zijn ALL-INKL.COM Münnich Motorsport-teamgenoot Esteban Guerrieri te verslaan in een veelbewogen kwalificatiesessie in de straten van Pau.

De Argentijn Girolami zette de snelste tijd neer in de Q3-shootout nadat de Q2-sessie werd onderbroken door een zwaar ongeval voor Thed Björk in zijn Cyan Performance Lynk & Co 03 TCR, waar de Zweed ongedeerd uitkwam.

2022 WTCR Clean Fuels for All Race of France

Viervoudig FIA World Touring Car-kampioen Yvan Muller was de derde snelste voor Cyan Racing Lynk & Co met Nathanaël Berthon van Comtoyou DHL Team Audi Sport als vierde en de Chinese Ma Qing Hua als vijfde bij zijn terugkeer in het WTCR na twee seizoenen afwezigheid.

WTCR – FIA World Touring Car Cup – Race of France details op een rijtje.

Volgens nieuwe regels voor de WTCR − FIA World Touring Car Cup 2022 scoren de snelste vijf coureurs in de kwalificatie, ongeacht of ze hun snelste ronde hebben gereden in de kwalificatie Q1, Q2 of Q3, punten op een schaal van 10-8-6-4-2 . Het betekent dat Girolami, Guerrieri, Berthon, Mikel Azcona van BRC Hyundai N Squadra Corse en Gilles Magnus, de Belgische jongere van Comtoyou Team Audi Sport, allemaal hun eerste scores van het seizoen hebben geregistreerd.

Azcona maakt vroeg aanspraak op glorie met beste ronde Q1

In de Q1-sessie van 30 minuten reed Azcona de snelste tijd in zijn Hyundai Elantra N TCR, voor Girolami, Magnus, Guerrieri en Ma Qing Hua (Lynk & Co). Terwijl de top 12 naar Q2 vorderde, misten zes coureurs de cut.

2022 WTCR Clean Fuels for All Race of France

Ze werden geleid door Rob Huff’s Zengő Motorsport Cupra Leon Competición, de Britse coureur eindigde slechts 0,063 seconden langzamer dan Santiago Urrutia, die net doorkwam op P12. De Uruguayaan was in beide vrije trainingen de snelste geweest, dus hij had misschien verwacht dat hij zich comfortabeler zou kwalificeren dan hij deed.

King of WTCR Yann Ehrlacher was ook opgelucht dat hij doorkwam nadat hij zijn Lynk & Co tegen een barrière had geschrapt en schade had opgelopen. “Het spijt me voor de jongens, maar we zitten op het randje en het kan gebeuren”, zei hij. “Er is hier geen marge voor fouten.”

Voorbij Huff waren de anderen die de cut misten Mehdi Bennani (Audi) op ​​P14, Tiago Monteiro (Honda), Tom Coronel wiens sessie werd onderbroken door een band van de velg op zijn Audi, Dániel Nagy (Cupra) en Wild Card-inzending Éric Cayrolle (Audi).

Klap voor Björk terwijl Guerrieri de Q2-order overtreft

De Q2-sessie werd na drie van de 15 minuten durende sessie onderbroken toen Björk in bocht 12/13 een muur doorklipte, waardoor de Lynk & Co zwaar tegen de vangrail aan de andere kant van de baan terechtkwam. De linksvoor sloeg een groot gat in de vangrail toen Björks auto naar buiten stuiterde en midden op de baan strandde bij het uitkomen van een blinde hoek. Twee andere Lynk & Co’s misten hem ternauwernood, terwijl ze door een kleine opening tussen de auto en de vangrail reden terwijl de rode vlaggen vlogen om de sessie te stoppen. Björk liep zonder hulp weg van het ongeval.

2022 WTCR Clean Fuels for All Race of France

Ma was als eerste ter plaatse en was opgelucht dat hij zijn eigen ongeluk ternauwernood kon vermijden. “Het was echt een kritieke situatie”, zei hij. “Ik zag de gele vlag, ik vertraagde een beetje, maar de auto van Thed stopte net bij de uitgang van een blinde hoek en ik kon helemaal niets zien. Ik had echt geluk dat ik door [het gat] ging, maar ik heb nog steeds wat schade aan de auto. ”

Björk zei: “Het was een grote impact. We vechten om over dit circuit te rijden zonder na te denken over het raken van de muur, omdat iedereen zo hard aan het pushen is voor de limiet. Voor mij had ik het niet verwacht. Zodra je hier een klein foutje maakt, bijt de baan me zo hard terug. Maar ik voel me oké. Ik ben echt overstuur omdat ik de punten wilde hebben en morgen een goede race wilde hebben. Het spijt me voor de jongens van het team, maar ik ben blij dat ik me goed voel. Nu moet ik terugvechten. Ik hou van stratencircuits, maar dit is wat er soms gebeurt.”

Toen de sessie begon, drukte Guerrieri zijn stempel op de sessie met de snelste tijd van 1m19,85s – de eerste coureur die onder de 1m20s dook. De andere vier coureurs die doorgingen naar de Q3-shootout waren Berthon, die een geweldige ronde reed om naar de tweede plaats te springen, voor Girolami, Muller en Ma.

Een gefrustreerde Ehrlacher miste net de zesde plaats, net als de vrije oefengangmaker Urrutia op de zevende. Azcona was teleurgesteld dat hij zich slechts als achtste kwalificeerde, voor Attila Tassi en Norbert Michelisz wiens P10 hem de gedeeltelijk omgekeerde pole position voor Race 2 opleverde. hem om terug te keren naar de baan om vooraan te starten voor de tweede race van zondag.

Guerrieri gaat als eerste, Girolami gaat het snelst

Guerrieri koos ervoor om als eerste te rijden in de top-vijf Q3-shootout. Hij zette een snelle benchmark van 1m19.937s neer, slechts iets langzamer dan zijn Q2-inspanning. Zijn ALL-INKL.COM Münnich Motorsport-teamgenoot Girolami was de volgende aan de beurt, zat in de eerste sector, iets langzamer in de tweede – en vloog 0,154 seconden sneller over de streep dan Guerrieri.

Ma werd de derde van de vijf die zijn kans waagde, tijdens zijn eerste weekend in de Lynk & Co. De Chinese coureur was 0,964 seconden verwijderd van Girolami’s ronde en vormde geen bedreiging voor het Honda-duo.

Nu was Muller aan de beurt. De lokale held bleek sneller dan Ma, maar was 0,578 seconden verwijderd van Girolami’s doel om derde te worden – met alleen Berthon nog te rennen. De Audi-coureur deed zijn best, maar eindigde achter Muller, waardoor de top vier slechts 0,846 seconden van elkaar gescheiden bleef.

Dat liet de top vijf als Girolami op de pole-positie van Race 1 achter van Guerrieri, Muller, Berthon en Ma. “Ik wil iedereen bij het team feliciteren, ze hebben fantastisch werk geleverd. Misschien waren we te snel! Laten we eens kijken hoe we het de volgende race doen met de 40 kg!” zei een opgetogen Girolami. “Ik ben ook zo blij voor Esteban, want hij zette een geweldige ronde neer in Q2. Wij zetten alles op een rij. De auto was geweldig tijdens de vrije training en ik wist dat in Q3 de baantemperatuur kouder werd en de rondetijd zou afnemen, dus ik ging een beetje agressiever. De voorkant vocht meer, maar dat gaf me twee tienden meer en ik ben blij dat ik de eerste pole position van het seizoen heb en nu moeten we de klus morgen afmaken. We moeten slim zijn. Op een stratencircuit kun je niet veel doen. Maar ik voel me zo gelukkig en zo zelfverzekerd met de auto.”

Tijdschema

Race 1: 13h10 (30 minutes +1 lap)
Race 1 podium: 13h50 approx.
Race 2: 17h10 (25 minutes + 1 lap)
Race 2 podium: 17h45 approx.
All timings CET, provisional and subject to change. Provisional results attached