Girolami in de hoogste versnelling op de Nordschleife naar eerste WTCR-pole

2021 WTCR Race of Germany Néstor Girolami

Néstor Girolami was de ster van de WTCR Race of Germany die zich voor het tweede jaar op rij kwalificeerde op de Nürburgring Nordschleife om de eerste Goodyear #FollowTheLeader van 2021 te worden.

De Argentijnse aas reed in een Honda Civic Type R TCR en maakte optimaal gebruik van de droge omstandigheden om poleposition te claimen voor het Duitse team ALL-INKL.COM Münnich Motorsport om de start van het WTCR-− FIA World Touring Car Cup-seizoen 2021 in stijl aan te kondigen .

Girolami’s laadinspanning op ‘s werelds zwaarste circuit plaatst hem niet alleen vooraan in Race 2, maar levert de viervoudig WTCR-racewinnaar ook 10 kwalificatiebonuspunten op.

En als de eerste gangmaker die race 1 start, zal Girolami de gele Goodyear #FollowTheLeader-voorruitstrip op zijn Honda dragen en op de grid gaan staan ​​onder de nieuwe gigantische blauwe Goodyear #FollowTheLeader-boog.

“Het is ongelooflijk”, zei een opgetogen Girolami, die zijn pole position opdroeg aan landgenoot Carlos Reutemann, de winnaar van de Duitse Grand Prix van 1975 op de Nürburgring Nordschleife, die momenteel strijdt tegen ziekte. “Ik heb heel goede herinneringen aan vorig jaar met een geweldige ronde en om het dit jaar te herhalen, zou nooit gemakkelijk zijn. Ik verbeterde in mijn laatste ronde, maar mijn team vertelde me dat de laatste sector een beetje vochtig was. Zelfs als Vernay was verbeterd, zou ik P2 zijn geweest.”

De Fransman Jean-Karl Vernay, vorig jaar winnaar van de WTCR Trophy voor onafhankelijke racers, was de tweede snelste tijdens zijn debuut voor Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team in de geheel nieuwe Hyundai Elantra N TCR, die deze week zijn WTCR-debuut maakt.

Esteban Guerrieri, uit Argentinië, maakte er een 1-3 van voor ALL-INKL.COM Münnich Motorsport toen de Duitse FIA ​​WTCR Junior Driver Titelkandidaat Luca Engstler een carrière-hoge vierde plaats opeiste, één plaats voor Santiago Urrutia van Cyan Performance Lynk & Co uit Uruguay .

Gabriele Tarquini werd zesde voor BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse met Tiago Monteiro (ALL-INKL.DE Münnich Motorsport) die de eerste WTCR-titelwinnaar en zijn teamgenoot, Norbert Michelisz, verdeelde. Huidig ​​WTCR-koning Yann Ehrlacher werd negende voor Cyan Racing Lynk & Co, aangezien zijn oom en teamgenoot, Yvan Muller, Tom Coronel versloeg naar P10 − en de omgekeerde grid-race 1-pole met 0,002s, het equivalent van 11 centimeter rond de Ronde van 25,378 kilometer.

Het jonge talent Attila Tassi gaf het tempo aan in de eerste ronde rond het gigantische circuit van 25,378 kilometer en reed een tijd van 8m59,285s in zijn ALL-INKL.DE Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR, met Esteban Guerrieri en Girolami die er drie Honda’s van maakten bij de eerste vier.

Thuisheld Luca Engstler brak de bestelling met de derde snelste tijd in zijn Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Hyundai Elantra N TCR.

Girolami bereikte de top na de tweede ronden en zette een indrukwekkende tijd neer van 8m54,791s, wat 0,780s sneller was dan de op één na beste, Jean-Karl Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team). Guerrieri was nu derde fasest, maar Tassi liet de bestelling vallen na een rommelige ronde met een groot moment in Hatzenbach. Maar de 21-jarige vermaakte zich zeker toen hij zijn met Goodyear uitgeruste Honda door de bochten dreef.

Vernay deed er alles aan om in zijn derde ronde de poleposition te pakken, maar slaagde er niet in om te verbeteren, waardoor Girolami’s tweede tour voldoende was om bovenaan te blijven.

“Een goede dag voor ons”, zei Vernay tijdens zijn eerste kwalificatieprestatie in de nieuwe Hyundai. “We hadden gisteren een klein probleem in FP1 maar het werd opgelost voor FP2. Het zal dit jaar niet makkelijk worden, maar dit was een goed begin.”

Achter Girolami en Vernay in de laatste volgorde was Guerrieri de derde snelste. “Ik ben meer moe dan blij, het was echt zwaar”, zei de Argentijn, die vorig jaar Race 1 won tijdens WTCR Race of Germany. “Je zit echt op de limiet op dit circuit.”

FIA WTCR Junior Driver Titelkandidaat Engstler was de vierde snelste, voor Santiago Urrutia in de eerste van de Lynk & Co 03 TCR’s. Gabriele Tarquini was de volgende voor BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse, met Tiago Monteiro (Honda) op de zevende plaats, de Hyundai van Norbert Michelisz op de achtste en King of WTCR Yann Ehrlacher op de negende.

Ehrlacher’s oom en Cyan Racing Lynk & Co-teamgenoot Yvan Muller kwalificeerden zich op P10, wat betekent dat hij de reverse-grid Race 1 vanaf pole-position start – maar het was heel dichtbij. Tom Coronel, op P11, miste slechts 0,002 seconden – het equivalent van 11 centimeter van de 25,378 kilometer lange ronde – in de tweede generatie Audi RS 3 LMS, die zijn werelddebuut maakt tijdens WTCR Race of Germany.

“Daar kan ik blij mee zijn, vooral als je 51 jaar oud bent op dit circuit en met de inzet die je moet geven”, grapte Muller. “Laten we zien wat de race zal brengen. We hadden geluk met het weer in deze sessie, maar morgen kan het van alles zijn bij The Green Hell.”

Achter Coronel was Nathanaël Berthon P12 in zijn Audi, voor Tassi, Gilles Magnus, Thed Björk en Frédéric Vervisch, die donderdagavond bovenaan de nat/droog tweede vrije training stonden.

Rob Huff was in P18 tijdens zijn kwalificatieterugkeer naar het WTCR in Zengő Motorsport’s CUPRA Leon Competición, terwijl broer-en-zusduo Andreas en Jessica Bäckman respectievelijk P17 en P20 reden.

Néstor Girolami (ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR) “Allereerst mijn felicitaties aan mijn teamgenoot Esteban en aan Jean-Karl, en aan iedereen bij ALL-INKL.com omdat ze geweldig werk hebben geleverd. Ze gaven me een schitterende auto. Het was heel vreemd omdat we FP1 en FP2 onder gemengde omstandigheden begonnen en we niet erg zeker wisten wat er zou gebeuren tijdens de kwalificatie. We waren een beetje aan het gissen en aangezien Esteban zei dat de eerste poging niet perfect was, had de balans een beetje onderstuur, dus we werkten samen met mijn ingenieur en hij maakte de juiste keuze voordat we besloten om voor de tweede poging te gaan en verbeterden door ,,Ik denk zeven tienden, dat klinkt als veel, maar op dit circuit met 8 minuten en 50 seconden is dat niet veel. Erg blij met het resultaat, twee jaar op rij pole position halen is niet makkelijk, zeker niet op de Nordschleife waar je alles in elkaar moet zetten. De concentratie die dit nummer vereist is waanzinnig, dus daar ben ik erg blij mee en ik voel de steun van mijn familie. Mijn vrouw is hier met mijn dochter. Het is fijn om ze hier te hebben, dus ik wil dit natuurlijk aan hen opdragen, maar in het bijzonder op dit moment aan Carlos Reutemann, een winnaar van de Nürburgring in 1975. Hij bevindt zich momenteel in een kritieke situatie, dus ik zei positieve energie tegen hem en zijn familie . We weten dat hij een speciale legende was in Argentinië, dus al mijn gedachten zijn bij hem.”

Race 1 (3 ronden, 76.134 kilometer) WTCR Race of Germany vindt plaats op zaterdag om 09.00 uur lokale tijd. Race 2: 10u20 (3 ronden, 76,134 kilometer)

WTCR Race of Germany qualifying fastest 5:
1 Néstor Girolami (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR, 8m54.791s (10pts)
2 Jean-Karl Vernay (FRA) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Hyundai Elantra N TCR, 8m55.571s (8)
3 Esteban Guerrieri (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR, 8m55.734s (6)
4 Luca Engstler (DEU) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team Hyundai Elantra N TCR, 8m56.364s (4)
5 Santiago Urrutia (URY) Cyan Performance Lynk & Co Lynk & Co 03 TCR, 8m57.302s (2)
Reverse-grid pole position: Yvan Muller (FRA) Cyan Performance Lynk & Co Lynk & Co 03 TCR