In gesprek met WTCR ster Santiago Urrutia

2021 WTCR Santiago Urrutia-

Van het winnen van een shootout voor coureurs tot het winnen van de WTCR – FIA World Touring Car Cup, Santiago Urrutia genoot van een wervelend 2020 met zijn met Goodyear uitgeruste Lynk & Co 03 TCR onder de vlag van Cyan Performance. Terwijl de aanloop naar zijn tweede WTCR-seizoen vordert, reflecteert de 24-jarige uit Uruguay op zijn rookiecampagne en leert hij van enkele van de beste coureurs uit de sport en waarom zijn toekomstige focus meer op leiden dan op volgen ligt.

Je hebt je rookie WTCR-seizoen afgesloten met een doorbraakoverwinning, maar zonder bevestiging dat je een drive zou hebben voor dit jaar. Gelukkig is de winter goed voor je geweest en ben je terug bij Cyan Racing en Lynk & Co. Hoe kwam alles samen?
“Eigenlijk was het een jaar om voor mezelf te leren, voor Cyan om te weten wie ik was. Ze hadden de uitdaging om de titel te winnen en toen ze me contracteerden, denk ik niet dat ze me echt 100 procent kenden. Ze dachten dat we het misschien een jaar met Santi zouden proberen en dan kijken of we hem nog een seizoen kunnen houden. Voor mezelf heb ik me daar altijd op gefocust, om voor alles 100 procent te geven. Aan het einde van het seizoen, toen we beide titels claimden, was het in mijn ogen een volbrachte missie. Het kostte Cyan een paar dagen om het contract opnieuw te ondertekenen, maar ze hebben een duidelijk beeld dat ik voor mezelf kan spelen en dat ik ook kan spelen om het team te helpen de titel te winnen en dat is geweldig. ”

2021 WTCR Santiago Urrutia-

Hoe belangrijk was het om 2020 af te sluiten met een dubbele DHL Pole Position en je eerste WTCR-overwinning?
“Het was geweldig. Tijdens het seizoen had ik de snelheid om daar te zijn, maar ik maakte fouten zoals op de Nürburgring en andere dingen, dus het maakte de titel eigenlijk een beetje ingewikkeld. Toen ik de pole position reed, was het echt goed, want op pole staan ​​is wanneer je 100 procent gaat en dat was echt goed. Het winnen van de race bevestigde wat ik deed tijdens de kwalificatie en het gaf me natuurlijk de kans om te zeggen dat als ik opnieuw teken bij Cyan, ik voor meer wil gaan. De snelheid is er, maar ik moet gewoon wat meer begrijpen van de serie, de toerwagenraces. Soms is het een beetje agressief, maar ik denk dat ik op de goede weg ga om te begrijpen hoe de andere coureurs de races benaderen en ik kijk er naar uit om te zien wat ik dit jaar kan doen. “

Schrijf je die fouten toe aan onervarenheid of was het de druk op je om de kans die Cyan je gaf niet te verspillen?
“Ik heb nooit de druk gevoeld van Cyan en ik heb altijd geweten dat als ik 100 procent deed, racen racen is en dat je soms goede resultaten kunt behalen, en soms slechte resultaten. Ik denk dat het gewoon onervarenheid was. Ik kende de Nürburgring niet echt, het is geen gemakkelijke baan en ik pushte iets te veel in de training en toen het nat was in de race, crashte ik. Het was gewoon een beginnersfout dat ik waarschijnlijk meer probeerde te doen dan wat ik dat weekend kon doen, maar niet omdat ik de druk voelde van Cyan om een ​​aantal goede resultaten neer te zetten. “

Hoeveel heb je geleerd vanaf Zolder zonder ervaring tot het afronden van het seizoen in Aragón en is het eerlijk om te zeggen dat je nog nooit zo veel hebt geleerd in een jaar?
“Vooral omdat alles nieuw voor me was, deed ik voor het eerst een grote serie, want één ding is racen in een juniorenserie of zoiets, maar dit was WTCR en het is de grootste, dus dat was het eerste. Het was mijn eerste jaar als professionele coureur en ik zat bij het beste team op de grid met Cyan en met Yvan Muller als teamgenoot. Wil je van iemand leren, dan ben je bij Yvan Muller aan het juiste adres. Met Thed [Björk] die al wereldkampioen was en Yann [Ehrlacher], die de titel van 2020 zou claimen, was het gemakkelijk om bij de les te komen. Ik heb vorig jaar zoveel dingen geleerd en toen ik het seizoen afsloot door te winnen, zei ik: ‘Oké, zelfs als ik aan de top sta, ben ik in staat races en poleposities te winnen’. Maar wat ik vorig jaar heb geleerd, moet ik nu dit jaar aantrekken. Maar het was zeker het seizoen waarin ik meer heb geleerd en zoveel goede dingen samen maken het speciaal. “

2021 WTCR Santiago Urrutia-

Heb je je ooit geïntimideerd gevoeld door de gestalte van je teamgenoten?
“Nee, nee, ik zie ze altijd andersom, ik zie ze als mijn leraren, dus als ik een vraag had, ga ik naar ze toe, ik stel ze. Als ik iets over de gegevens heb, ga ik naar ze omdat we alles binnen Cyan delen. Uiteraard zijn we uiteindelijk chauffeurs, ik wil sneller zijn dan zij, zij willen sneller zijn dan ik, maar we werken voor Lynk & Co en Cyan en we delen alles. Maar op een dag, zoals ik ze altijd vertel, wil ik net als zij zijn omdat ik de wereldtitel wil winnen. Ze weten op een gegeven moment dat we rivalen op de baan zullen zijn, maar dat is iets anders. Maar ik heb nooit druk van hen gevoeld. “

Ben je klaar om dit jaar de wereldtitel te winnen?
“Eerlijk gezegd weet ik het niet, ik moet aan het begin van het seizoen zien hoe het met ons gaat. Ik moet nieuwe tracks leren. Ik heb nooit toerwagens op stratencircuits gereden, ik heb in Amerika op stratencircuits geracet, maar het was in formulewagens, dus het is heel anders en Vila Real en Macau zijn erg moeilijke circuits. Zoals ik al eerder zei, ik heb de snelheid, maar ik moet alles in elkaar zetten om voor de titel te vechten. Ik vecht tegen de beste coureurs en het is niet gemakkelijk. Als je een fout maakt, kost dat veel. Nu met twee races per weekend, terwijl het voordat het drie was nog belangrijker is om in elke race punten te behalen. Ik heb een kans, maar het is te vroeg om iets te zeggen, dus ik concentreer me gewoon op een goed voorbereidend seizoen, goed leren. Laten we er na twee of drie weekenden over nadenken, maar nu is het te vroeg. “

Het WTCR is ingesteld voor enkele races in de zomer nadat vorig jaar een herfstkalender werd gevolgd vanwege de pandemie, maakt dat een verschil voor je voorbereidingen? Betreft het jou?
“Eigenlijk vind ik het geweldig! Ik haat de winter, dus het is geweldig om in de zomer te racen. Ik denk niet dat het iets zal kosten en we kunnen in alle omstandigheden snel zijn met de auto die we hebben, dus ik maak me er geen zorgen over. “

Hoe bent je actief gebleven tijdens de winter?
“Ik woon in Barcelona en ik train hier mijn eigen training met mijn trainer. We hebben twee dagen getest in Aragón en we hebben nog een paar dagen om voor het seizoen te testen. Toen ik jong was, woonde ik in Italië en natuurlijk in Amerika, waar ik racete, maar ik voelde dat Barcelona de enige plek was waar ik mijn land echt niet mis. Ik spreek mijn taal en ik heb veel vrienden uit Uruguay die in Barcelona wonen. “

Kunt je de steun beschrijven die je uit Uruguay krijgt en wat dit voor je betekent?
“Ik word zeker populairder in Uruguay, vooral omdat ik de enige coureur ben die in Europa racet en de eerste keer in een FIA-wereldserie. Maar het is niet alleen groot voor mij, het is ook groot voor het land. De races zijn altijd vroeg in de ochtend, maar mensen kijken nog steeds en het is cool om de steun te hebben van de mensen van Uruguay. “

Tot slot, waarom kijken jonge chauffeurs zoals jij naar het WTCR als een alternatief carrièrepad?
“In formule gaat het altijd om het zoeken naar geld, geld. Toerwagens geven meer kansen. Sue, het budget is compleet anders maar je krijgt meer kansen om professional te worden in toerwagens. In formule als je geen groot programma of grote sponsors hebt, is het moeilijk om te concurreren. Met touringcars wanneer je op een bepaald punt aankomt en laat zien dat je goed bent, ben ik er zeker van dat je de kans krijgt om een ​​professionele chauffeur te worden. Zelfs als je goed bent en vecht in de junior kampioenschappen zoals de Formule 2 en de Formule 3, is het nooit genoeg als je niet het geld hebt om naar de Formule 1 te gaan. ”