Intensieve ontwikkeling van de nieuwe Audi RS 3 LMS

Audi RS 3 LMS (2021)

Na de wereldpremière van de Audi RS 3 LMS op 5 februari ondergaat het nieuwe TCR-model van Audi Sport een intensief testprogramma. Een windtunneltest in Ingolstadt werd gevolgd door de eerste runs op racebanen in Castellolí in Catalonië, Vallelunga bij Rome en Aragon in Noord-Spanje.

De andere etappes zijn ook al gepland tot het racedebuut van de auto in de WTCR – FIA World Touring Car Cup in de zomer.
Rond zijn première bevond de compacte sedan zich voor het eerst in de windtunnel van AUDI AG in Ingolstadt. Het hele aerodynamische concept was voorheen puur numeriek in de computer gecreëerd. “Onze berekeningen met Computational Fluid Dynamics werden volledig bevestigd in de windtunnel”, zegt Detlef Schmidt, technisch projectmanager Audi RS 3 LMS. “De voorspelde waarden voor downforce en drag komen goed overeen.”

In Castellolí reed de tweede generatie van het instapmodel van Audi Sport op 23 en 24 februari zijn eerste ronden op een racecircuit. Frédéric Vervisch reed zo’n 500 kilometer af op het circuit 60 kilometer ten noordwesten van Barcelona. De ontwikkelaars concentreerden zich op het testen van algemene onderdelen, de eerste set-up werkzaamheden aan de aandrijflijn en het chassis, en de aerodynamische balans.

De ingenieurs controleerden ook de functionaliteit van de verplichte gestandaardiseerde TCR-motorregeleenheid, die werd voorafgegaan door intensieve softwareontwikkeling. Audi Sport zette zijn werk voort in Vallelunga van 8 tot 10 maart en vervolgens in Aragon op 17 en 18 maart. De aanvankelijke regen in Italië gaf de ingenieurs de kans om de luchtdruk en de ophanging af te stemmen op natte baanomstandigheden voordat ze verder probeerden.

Het veranderlijke weer dat anders tijdens het racen werd gevreesd, bleek tijdens de tests een voordeel te zijn om een ​​breed scala aan omstandigheden voor toekomstige race-activiteiten te dekken. Naast Audi Sport-coureur Frédéric Vervisch kreeg de nieuwe aanwinst Nathanaël Berthon voor het eerst de kans om zijn feedback te geven. In Spanje stonden afstelwerkzaamheden aan het differentieel, de dempers en de aerodynamische balans op de agenda. Het ontwikkelingsteam concentreerde zich ook op de optimale configuratie voor de kwalificatie, maar keek ook naar het gedrag van de nieuwe auto over volledige raceafstanden.

“We hebben bij Castellolí al een positieve indruk gekregen van onze nieuwe auto”, vat Dr. Andrea Milocco, Project Manager Audi RS 3 LMS samen. “Dit ging door in Vallelunga en Aragon. In totaal hebben we tot nu toe bijna 3.000 kilometer afgelegd met onze absoluut betrouwbare auto en een goede basis gelegd voor onze ontwikkelingstests. Het is ook positief dat onze twee chauffeurs verenigd zijn in hun feedback en elkaar goed aanvullen. Nu gaan we stap voor stap door ons verdere programma. “

Ook de volgende etappes voorafgaand aan het racedebuut zijn al bepaald. In de loop van de prestatiebalans-test door promotor WSC is het doel om waarden te bepalen voor de aerodynamica en het zwaartepunt van de RS 3 LMS. Audi Sport streeft naar homologatie op 1 mei. Verdere tests en productievoorbereidingen voor de raceauto’s van de klant zullen het programma in de vroege zomer bepalen.

De Audi RS 3 LMS maakt zijn racedebuut tijdens de seizoensopener van de WTCR – FIA World Touring Car Cup van 3 tot 5 juni op de Nordschleife van de Nürburgring. De levering van de tweede generatie van de TCR-raceauto van Audi Sport aan klanten begint in de tweede helft van het jaar. Sinds eind 2016 heeft het bedrijf 180 exemplaren van het voorgangermodel gebouwd, deze wereldwijd op de markt gebracht en daarmee 54 racetitels over de hele wereld gewonnen.