Lucas Engstler ziet baankennis nog niet als ultieme voordeel voor WTCR race in Tsjechië

2021 WTCR − FIA World Touring Car Cup Luca Engstler

Luca Engstler is misschien de jongste coureur in de WTCR − FIA World Touring Car Cup, maar de 21-jarige heeft één ding dat zijn meer ervaren rivalen niet hebben: kennis van Autodrom Most in een TCR-auto in raceomstandigheden.

De Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team-coureur nam in 2018 deel aan twee rondes van de ADAC TCR Germany-serie op Autodrom Most. De Hyundai Elantra N TCR-coureur is echter onvermurwbaar dat zijn vorige baantijd van weinig waarde zal zijn wanneer zijn mede-Goodyear- uitgeruste WTCR-racers komen op snelheid tijdens de oefensessies van vrijdag. In een vraag gesprek geeft Engstler aan hoe hij zich onder andere heeft voorbereid op de race in Tsjechië

Je hebt eerder op Autodrom Most geracet, hoe is het om te rijden?
“De baan is erg mooi en past goed bij TCR-auto’s. We hebben een lang recht stuk, dus er zal een beetje slipstream-strategie zijn, veel inhaalmanoeuvres, dus het wordt een cool evenement. ”

In hoeverre kan je voorkennis u helpen?
“Ik heb eerder op Most geracet, in ADAC TCR Duitsland, maar ik zie [mijn baankennis] niet als een goed voordeel om eerlijk te zijn. Natuurlijk is het goed om in ieder geval te weten waar je links en rechts moet afslaan, maar deze [WTCR]-coureurs op dat niveau leren de baan in vier ronden. Als we vrijdagochtend een superpole [shootout] hadden gehad, denk ik dat ik behoorlijk snel zou zijn geweest, maar er is nog een halve dag oefenen [vóór de kwalificatie], dus mijn ervaring zal geen verschil maken.”

De chicane in bocht 1 ziet er extreem strak uit, voorspel je daar veel actie?
“Natuurlijk, het eerste wat je doet, is de deur naar bocht 1 sluiten, want als er een auto in je spiegel staat, kun je er zeker van zijn dat ze naar beneden zullen duiken naar bocht 1. Het is vrij gelijkaardig aan wat we weten uit Monza, een vergelijkbare stijl en ik verwacht daar veel gevechten.”

Verwacht je in de strijd te zijn?
“Dat is heel moeilijk te beantwoorden omdat je nooit de snelheid van de anderen weet. We hadden verwacht heel sterk te zijn in Hongarije, maar we waren niet zo competitief, dus we zullen zien. Om eerlijk te zijn, ik hou van de baan, de auto is geweldig om te rijden.”

Hoe heb je je voorbereid op het evenement?
“Ik had geen tijd [om een ​​test te doen], dus de belangrijkste voorbereiding zal het controleren van video’s en gegevens van TCR Duitsland uit 2018 zijn. Dat zal de belangrijkste voorbereiding zijn en ook het racen in ADAC TCR Duitsland.”

Na je streven naar de overwinning en de uiteindelijke tweede plaats op de Nürburgring Nordschleife in juni, is je seizoen niet helemaal geëvenaard met die vroege vorm. Waar zou je dat op neerleggen?
“Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar de meest beperkende factor was de kwalificatie, we hebben wat fouten gemaakt en ik kon niet alle sectoren bij elkaar krijgen. Dus de focus moet op de kwalificatie liggen om op de een of andere manier het ritme weer te vinden, want ik begon geweldig, maar op de een of andere manier werd het een beetje erger. Maar ik hoop dat het geluk terugkomt en dat we dit weekend sterk kunnen zijn.”

Tot welke conclusies kwam je na het WTCR Race of Hungary-weekend?
“Ik had een kleine fout in mijn laatste run, die was 100 procent aan mijn kant. Zonder die fout zou ik in Q2 zijn geweest, maar ik zag nog steeds de snelheid van de anderen en de manier waarop ze hun snelheid in alle sessies aankunnen, het is gewoon krankzinnig, dus we misten daar gewoon de prestaties. Maar het zal beter zijn in Most en voor mij moet de focus liggen op het samenbrengen en gewoon proberen een van de snelste Hyundai-coureurs te zijn en uiteraard om mijn teamgenoot Jean-Karl [Vernay] te steunen.”

Hoe schat je zijn titelkansen in?
“Het is duidelijk dat er maar één man van Hyundai is om voor de titel te vechten en ik zal hem zoveel mogelijk helpen om maximale punten te scoren zoals ik deed in Hongarije om hem door te laten. Het waren maar een of twee punten, maar uiteindelijk moeten we zijn punten maximaliseren om ervoor te zorgen dat hij tot de laatste race kan vechten. ”

Je combineerd het rijden in de WTCR met een ADAC TCR Duitsland-campagne. Heeft dat je geholpen?
“Zeker, en de resultaten in TCR Duitsland maken me heel blij dat we zo sterk presteren. Uiteraard is WTCR een ander verhaal, we hebben een andere band, ik race met een andere auto. Het formaat is compleet anders en het niveau van stuurprogramma’s is zeker hoger. Maar ik moet de positieve dingen nemen. Ik zit in een van de sterkste line-ups die je kunt hebben in een team in WTCR en in mijn tweede jaar kun je niet elke ronde zo snel zijn als zij, maar ik probeer zo goed mogelijk te zijn. We moeten zeker wat meer opschieten qua punten, maar we blijven werken en ik ben er vrij zeker van dat de resultaten binnenkort ook in WTCR zullen komen. ”