Lynk & Co Cyan Racing kampt met onevenwichtige prestaties in WTCR in Estoril

2021 WTCR Lynk & Co Cyan Racing

Lynk & Co Cyan Racing trekt dit weekend naar Estoril in Portugal voor de tweede ronde van de FIA ​​World Touring Car Cup (WTCR) en wordt geconfronteerd met zware omstandigheden die verband houden met de huidige Balance of Performance (BoP)-niveaus die zijn vastgesteld door WSC, de TCR-rechtenhouders.

“We zijn buitengewoon teleurgesteld over de huidige BoP-niveaus die we vóór de seizoensstart hadden gevraagd om een ​​verandering van te maken. We zijn nog steeds verbijsterd over de niveaus voor Hyundai en Honda, vooral in het licht van de gegevens van het eerste raceweekend”, zei Christian Dahl. , oprichter en eigenaar van Cyan Racing.

“Toen we in 2019 voor het eerste seizoen in de Lynk & Co 03 TCR stapten, kreeg de auto het meeste gewicht en 97,5% vermogen.

“De nieuwe Hyundai Elantra TCR heeft ondertussen 100% vermogen gekregen en helemaal geen ballastgewicht voor 2021. Daarbij komt dat Honda een gewichtsonderbreking van 30 kg heeft gekregen na homologatie van een breed scala aan nieuwe onderdelen voor hun auto. We hebben dit nodig om opnieuw geëvalueerd en veranderd.”

De Lynk & Co Cyan Racing-auto’s hadden het drie weken geleden moeilijk in het openingsweekend op de Nürburgring Nordschleife, met Santiago Urrutia als vijfde, 2,5 seconden van de pole position Honda-coureur Néstor Girolami.

In de tweede race, zonder de omgekeerde startvolgorde, eindigde Urrutia als vijfde als de best geplaatste Lynk & Co Cyan Racing-coureur, 14 seconden van het winnende Hyundai-duo van Jean-Karl Vernay en Luca Engstler.

“Ik denk dat we het beste uit het eerste raceweekend hebben gehaald, maar we liepen achter vanwege de BoP. We moeten dit weekend echt hard vechten en mijn aanpak zal zijn om zoveel mogelijk punten te scoren. Ik heb niet geracet op dit circuit sinds 2014 en ik kijk ernaar uit om weer aan de slag te gaan”, zei Santiago Urrutia.

De Uruguayaanse coureur deelt de vierde plaats in het algemeen klassement met viervoudig wereldkampioen Yvan Muller.

“We zijn erin geslaagd om een ​​podium te behalen op de Nürburgring dankzij de omgekeerde startgrid. Maar voor Estoril zal het nog moeilijker voor ons zijn. Zoals ik na de laatste race al zei, is er niets mis met de prestaties van onze Lynk & Co 03 TCR, maar eerder de Balance of Performance”, aldus Yvan Muller.

Regerend kampioen Yann Ehrlacher staat elfde algemeen en eindigde als achtste en tiende in de twee races in Duitsland.

“Ik heb net een keer eerder in Estoril geracet, dus we hebben veel werk voor de boeg. En we hebben het minste vermogen, het meeste gewicht en de hoogste auto. De races worden echt uitdagend met het vermogenstekort en de degradatie van de banden. We moeten hard pushen en proberen te vechten voor meer punten om het verloren terrein in het klassement in te halen”, zei Yann Ehrlacher.

Thed Björk, de wereldkampioen toerwagens van 2017, had een zwaar openingsweekend en moest zich terugtrekken uit de laatste race vanwege een lekke band bij 260 km/u.

“We wisten dat de Nürburgring zwaar zou worden, ondanks dat het meestal een van onze beste circuits is. En ik denk dat het dit weekend nog moeilijker zal worden. Estoril is nog steeds een leuk circuit om op te racen en we moeten natuurlijk precies op de goede weg zijn.” beperken dit weekend”, aldus Thed Björk.

De WTCR Race of Portugal 2021 begint dit weekend op zaterdag met vrije training en kwalificatie, gevolgd door twee races op zondag.

Schema
Zaterdag – 26 juni
09:00 – FP1 – 40 min
12:00 – FP2 – 40 min
15:00 – Kwalificatie – 40 min

Zondag – 27 juni
12:15 – Race 1 – 13 ronden
15:15 – Race 2 – 15 ronden

Kalender FIA World Touring Car Cup 2021
03-05 juni – Nürburgring Nordschleife – Duitsland
26-27 juni – Estoril – Portugal
10-11 juli – Motorland Aragon – Spanje
31 juli-1 augustus – Adria – Italië
21-22 augustus – Hungaroring – Hongarije
16-17 oktober – Inje Speedium – Zuid-Korea
06-07 november – Ningbo – China
19-21 november – Circuito de Guia – Macau