PURE ETCR voltooit succesvolle ‘Stress Test’ in Vallelunga

2021 Pure ETCR

De voorbereidingen van PURE ETCR voor ‘s werelds eerste volledig elektrische toerwagenserie van meerdere merken hebben deze week een grote stap voorwaarts gezet met de succesvolle afronding van een pre-season ‘stresstest’ op Autodromo Vallelunga, Italië.

De test, die plaatsvond op woensdag (5 mei), simuleerde de belangrijkste elementen van een PURE ETCR-raceweekend, waaronder ‘Battle’-races waarin deelnemers voluit rennen zonder energie te besparen, oplaadprocedures en andere operationele elementen.

Racesimulaties werden voltooid met behulp van de innovatieve 24 meter brede startpoort, waarop elke PURE ETCR-strijd zal beginnen in plaats van traditionele startlichten, en het push-to-pass-systeem van de serie werd ook getest in een scenario met meerdere auto’s.

De 500 kW ETCR-aandrijflijn die door alle concurrerende auto’s werd gebruikt, zorgde voor een machtig spektakel toen vertegenwoordigers van alle drie de fabrikanten het Battle-format testten waarin de krachtigste toerwagens ooit gebouwd (met het equivalent van 670 pk) zullen strijden, vrij van de beperkingen van autorijden om te besparen energie.

Het Energy Station – het hart van de PURE ETCR-paddock – maakte zijn operationele debuut met auto’s die de hele dag ter plaatse werden opgeladen via de structuur die waterstofgeneratoren en laders combineert.

Er was een grondige work-out door de timing en procedurele systemen en een ‘generale repetitie’ voor het Eurosport Events TV-team dat de internationale feed voor de serie zal produceren, die in 2021 wereldwijd zal worden verspreid – inclusief de loting voor de Battle-groepen.

Hyundai Motorsport werd vertegenwoordigd door coureurs Augusto Farfus, Jean-Karl Vernay en John Filippi, terwijl Stefano Coletti deelnam aan Romeo Ferraris. CUPRA Racing verdeelde de rijtaken tussen Mattias Ekström, Jordi Gené en Mikel Azcona.

Het inaugurele evenement van PURE ETCR vindt plaats in Vallelunga op 18-20 juni.

Xavier Gavory, PURE ETCR Series Director, zei: “De stresstest was een zeer intensieve dag voor alle betrokkenen en is het resultaat van veel hard werk door ons organisatieteam en onze partners, leveranciers en concurrenten. Net zoals een nieuwe raceauto een grondig testproces vereist om hem op de best mogelijke manier te laten werken, was het van het grootste belang om deze door te laten lopen om de geplande processen te valideren, waarvan er vele uiterst innovatief zijn. Het was een zeer bevredigend moment om auto’s van alle drie onze fabrikanten te zien loskomen van de startpoort en elkaar constant in te halen in intense gevechtssimulatie. Ik kan niet wachten om het allemaal echt te zien gebeuren als we op 18-20 juni terugkeren naar Vallelunga. “