Tiago Monteiro de Nordschleife WTCR slipstream-superster terwijl Jean-Karl Vernay Luca Engstler verslaat

Tiago Monteiro behaalde een sublieme slipstreaming-inhaalactie om de openingsronde van de WTCR − FIA World Touring Car Cup 2021 op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring te winnen. En door teamgenoot en thuisheld Luca Engstler tegen te houden, pakte Jean-Karl Vernay de overwinning van Race 2 en verliet Duitsland als Goodyear #FollowTheLeader.

Yvan Muller, die Race 1 begon vanaf de reverse-grid pole in een met Goodyear uitgeruste Lynk & Co 03 TCR voor Cyan Racing Lynk & Co, was niet in staat om Monteiro (ALL-INKL.DE Münnich Motorsport) af te weren, aangezien de Portugees zijn zet voor de leiding naar perfectie aan het einde van het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe.

Het was Monteiro’s eerste overwinning op het 25,378 kilometer lange circuit in een WTCR-race en de derde voor zijn Duitse Münnich Motorsport-team op eigen terrein en de Honda Civic Type R TCR. Het was ook de tweede WTCR-triomf van de Portugees Monteiro sinds zijn comeback van ernstig hoofd- en nekletsel opgelopen tijdens een testcrash.

Santiago Urrutia, uit Uruguay, voltooide de top drie voor Cyan Performance Lynk & Co na verschillende positiewisselingen in een spannende laatste ronde.

Terwijl Monteiro Race 1 slechts een handvol bochten leidde, reed Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team) de hele race vooraan, de Fransman weerstond verschillende aanvallen van zijn jonge Duitse teamgenoot om de geheel nieuwe Hyundai Elantra N TCR een debuut WTCR overwinning. Néstor Girolami (ALL-INKL.COM Münnich Motorsport) werd derde vanaf pole position.

Engstler was de FIA ​​WTCR Junior Driver Title-winnaar in Race 1 en 2. Tom Coronel en Gilles Magnus deelden de WTCR Trophy-overwinningen in hun door Comtoyou gerunde Audi’s. Bence Boldizs (Zengő Motorsport Drivers’ Academy) was de beste CUPRA Leon Competición finisher met P13 in Race 2. Nathanaël Berthon (Comtoyou DHL Team Audi Sport) was de beste van de tweede generatie Audi RS 3 LMS-coureurs met een zesde plaats in Race 2, terwijl Jessica Bäckman punten scoorde bij haar debuut in het WTCR als eerste vrouwelijke coureur van de serie.

Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team voert het klassement van de teams aan, voor mede-Duitse deelnemer ALL-INKL.COM ünnich Motorsport. Jean-Karl Vernay won de TAG Heuer Best Lap Trophy voor zijn 8m53.608s inspanning in Race 2.

Race 1-verslag: Monteiro passeert Muller in laatste ronde voor beroemde overwinning

Tiago Monteiro won een sensationele Race 1 bij WTCR Race of Germany toen de WTCR – FIA World Touring Car Cup 2021 tot leven kwam met een spannende seizoensopener met omgekeerde grid op een bewolkte en mistige Nürburgring Nordschleife.

De ALL-INKL.DE Münnich Motorsport Honda Civic Type R TCR-coureur steeg van de vierde plaats op de startgrid en passeerde Yvan Muller op het lange rechte stuk Döttinger Höhe in de laatste ronde om een ​​opmerkelijke eerste overwinning te behalen op de ontmoedigend circuit van 25.378 kilometer.

De twee Cyan Racing Lynk & Co 03 TCR’s van Muller en zijn neef Yann Ehrlacher maakten een sterke start vanaf de eerste rij toen Gabriele Tarquini een van zijn kenmerkende snelle ontsnappingen maakte om van de vijfde op de grid naar de derde plaats te stijgen in een hectisch Turn 1. Team -maat Norbert Michelisz was de grote verliezer in het gevecht toen hij wijd naar buiten werd geduwd en van de derde plaats naar P10 zakte toen het veld van 22 auto’s op weg ging naar de Nordschleife, met Muller aan de leiding van Ehrlacher, Tarquini, Santiago Urrutia, Monteiro, Esteban Guerrieri en pre-race Goodyear #FollowTheLeader Néstor Girolami.

Op de Döttinger Höhe trok Tarquini voor het eerst naar de staart van de twee Lynk & Co’s en voerde de druk op toen ze aan ronde twee begonnen, tot het punt dat Ehrlacher op de achterkant van Mullers auto tikte toen ze bocht 1 in gingen. terug, herstelde Michelisz een plaats door mede-Hyundai-coureur Jean-Karl Vernay voor de achtste te passeren.

Tarquini bleef druk uitoefenen op Ehrlacher en tikte op de koning van WTCR. Toen kreeg de Italiaan een run op de Fransman en schoof voorbij om de tweede plaats te behalen en ging op jacht naar Muller.

De eerste King of WTCR trok langs Muller op de Döttinger Höhe, om vervolgens wijd te lopen bij Tiergarten, waardoor de Lynk & Co weer vooraan kon komen. Toen de reeks auto’s aan de derde ronde begon, bezweek Tarquini onder de druk van een aanstormende Urrutia en remde zichzelf uit in bocht 1, waarbij hij wijd reed en het peloton liet vallen. De volgorde nadat ze allemaal door bocht 1 waren gescrabbeld, was Muller, Monteiro, Urrutia, Guerrieri, Michelisz, Tarquini en Ehrlacher, die veel goed te maken hadden toen het peloton terugkeerde naar de Nordschleife voor een spannende derde en laatste ronde.

Muller zei dat hij niet bij machte was om de voorbijrazende Honda te stoppen. “Het was dichtbij, maar niet genoeg”, zei hij. “Ik wist dat het kon gebeuren. Misschien had ik Yann moeten laten passeren, want hij was sneller dan ik.”

Ondanks zijn teleurstelling zorgde Urrutia toch voor een sterk resultaat voor Lynk & Co door als derde te eindigen in zijn Cyan Performance Lynk & Co-inzending. Hij leidde Guerrieri’s Honda naar huis, die een prima vierde van de achtste eindigde op de omgekeerde startgrid, voor Michelisz, Tarquini en de eerste van de nieuwe Audi RS 3 LMS’en van Tom Coronel, die de WTCR Trophy claimde voor onafhankelijke inzendingen.

Ehrlacher eindigde als achtste, voor Girolami en Vernay, die de top 10 completeerden. De andere punten die eindigden waren Nathanaël Berthon (Audi), Attila Tassi (Honda), Thed Björk (Lynk & Co), Luca Engstler (Hyundai) en Gilles Magnus ( Audi).

Race 2-rapport: Vernay leidt huisheld Engstler voor Hyundai Elantra 1-2

Jean-Karl Vernay bezorgde de geheel nieuwe Hyundai Elantra N TCR een eerste WTCR-overwinning in Race 2 bij WTCR Race of Germany, terwijl hij Luca Engstler naar huis leidde voor een gedenkwaardig Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team 1-2 Nürburgring Nordschleife.

Terwijl Vernay en Engstler het peloton van 22 auto’s leidden tijdens de race van drie ronden na een hectische opening van twee bochten, was er frustratie voor Esteban Guerrieri, de derde snelste kwalificatie, voor de start toen zijn Honda niet startte voor de opwarmronde en hij werd van de grid geduwd zodra het veld was vertrokken om de start te nemen vanuit de pitlane. Zijn afwezigheid zorgde voor een groot gat op de tweede rij.

Vernay kreeg de drop op pole position starter Girolami op de vlucht naar bocht 1 toen de Argentijnse coureur hard verdedigde tegen Engstler, maar kon de Hyundai niet stoppen om naar de tweede plaats te gaan. Achter hen werd Santiago Urrutia van achteren aangereden door Gabriele Tarquini, waardoor de carrosserie van de Lynk & Co klapperde. Toen bocht 2 uitkwam was er drama: Norbert Michelisz en Mikel Azcona maakten contact, de Hongaar werd geraakt door Rob Huff, die op zijn beurt was opgenomen door de Hyundai van Andreas Bäckman. Azcona’s Cupra bleef naast en Bäckman kon nergens heen en liep de Spanjaard tegen het lijf. Alle vier de coureurs lagen uit de race, net als Tarquini.

Vernay leidde Engstler aan het einde van de eerste ronde, voor Girolami, Urrutia, Attila Tassi, Yvan Muller en Nathanaël Berthon, terwijl Frédéric Vervisch een groot grasachtig moment had. Er was ook pech voor mede-Audi-coureur Tom Coronel, die in ronde twee de bestelling liet vallen na een rit door een grindbak.

Tassi passeerde Urrutia voor de vierde plaats in ronde twee, terwijl Engstler teamgenoot en leider Vernay bleef schaduwen tot in de derde en laatste ronde. Op de Döttinger Höhe trok Engstler voor de laatste keer naar Vernay en leek klaar om te passeren, maar viel terug in de rij en volgde de Fransman plichtsgetrouw over de finish – hoewel een emotioneel radiobericht na het passeren van de geblokte vlag wees op de teleurstelling van de jonge Duitser over een team roept het paar op om hun posities vast te houden.

“Op sommige punten had ik het geluk dat ik mijn teamgenoot bij me had, zodat we konden samenwerken”, zei een tevreden Vernay. “Hij heeft een fantastisch potentieel. Ik had een klein probleem met de remmen, maar het is een perfecte afsluiting van het weekend en een fantastische start van het seizoen. Ik focus me alleen op de titel.”

Engstler zette een moedig gezicht op zijn duidelijke teleurstelling. “Ik ben erg blij, het is mijn eerste WTCR-podium en ik heb hier zo hard voor gewerkt”, zei hij. “Het racen is niet altijd makkelijk en ik moet wat rustiger aan doen.”

Achter de Engstler Hyundais behield de poleposition-starter Girolami de derde plaats ondanks een onderzoek naar zijn verdediging tegen Engstler bij de start. “Helaas lieten ze vandaag hun snelheid zien, wat ze niet deden in de kwalificatie”, zei de ALL-INKL.COM Münnich Motorsport Honda-coureur. “Vandaag was het duidelijk en het was echt teleurstellend. Ik kon ze niet volgen, ze waren te snel.”

Tassi eindigde als vierde in zijn Honda, voor Urrutia en Berthon in de eerste van de Audi’s. Muller eindigde als zevende voor Race 1-winnaar Tiago Monteiro, met Gilles Magnus (Audi) en King of WTCR Yann Erhlacher (Lynk & Co) die de top 10 completeerden.

Tom Coronel eindigde waar hij begon op P11 ondanks zijn moment in het grind. Guerrieri scoorde punten op P12 na zijn problemen bij de start en een penalty voor een teamlid dat aan de auto werkte toen het veld wegreed in de opwarmronde. Bence Boldizs scoorde de eerste punten van Zengő Motorsport Drivers’ Academy op P13 in zijn CUPRA Leon Competición en de laatste geklasseerde finisher was WTCR-debutante Jessica Bäckman in haar Target Competition Hyundai Elantra N TCR, en werd de eerste vrouw die punten scoorde in de serie.

WTCR Race of Germany Race 1 top 3
1 Tiago Monteiro (PRT) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR, 27m18.961s
2 Yvan Muller (FRA) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR +0.514s
3 Santiago Urrutia (URY) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR +0.746s
Fastest lap: Mikel Azcona (ESP) Zengő Motorsport, CUPRA Leon Competición, 9m01.919s (168.5kph)

WTCR Race of Germany Race 2 top 3
1 Jean-Karl Vernay (FRA) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, 26m46.689s
2 Luca Engstler (DEU) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, +0.348s
3 Néstor Girolami (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR, +12.479s
Fastest lap: Vernay (FRA) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, 8m53.608s

Top 5 provisional standings
1 Jean-Karl Vernay (FRA) Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team, Hyundai Elantra N TCR, 39 points
2 Tiago Monteiro (PRT) ALL-INKL.DE Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR, 33
3 Néstor Girolami (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR, 33
4 Yvan Muller (FRA) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 29
5 Santiago Urrutia (URY) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR, 29

Complete stand