Vraag en antwoord met Xavier Gavory, PURE ETCR Series Director

2021 Pure ETCR michael-jurtin

Autodromo Vallelunga organiseerde ‘s werelds eerste volledig elektrische toerwagen-evenement met meerdere merken toen PURE ETCR van start ging; culminerend in een paar spannende DHL SuperFinals en overwinning voor Mikel Azcona van Zengo Motorsport X CUPRA.

Nu het stof is neergedaald over dit baanbrekende evenement, blikt Series Director Xavier Gavory terug op het succes en de lessen van Vallelunga en kijkt hij vooruit naar het komende evenement op MotorLand Aragón.

Zou jij Vallelunga een succes noemen?

Xavier Gavory: “Ja. Absoluut, en dat is een geweldige reflectie op de drive van iedereen die bij de serie betrokken is, of ze nu deel uitmaken van ons team bij Eurosport Events [de promotor], bij WSC [makers van het ETCR-concept] of van de fabrikanten en andere belanghebbenden. De auto’s waren super betrouwbaar en het Battle-formaat werkte heel goed, vanaf The Draw – wat de boel zeker opschudde – en later. Er was drama, zeer close racen, volle snelheid van start tot finish, heroïsche herstel en twee fantastische DHL SuperFinals met geweldige passes en coureurs die echt aan het werk waren om de Power-Up te maximaliseren.

Hoe was de ontvangst vanuit de media?

XG: “Behoorlijk positief. We waren er trots op een globaal tv-pakket aan te kondigen voor Vallelunga met 29 zenders in 159 landen – iets heel ongekends voor een pakket dat nog niemand had gezien. We accepteren dat we onze redactionele lijn moeten blijven ontwikkelen om nog meer omroepen aan te trekken, maar de essentiële bouwstenen zijn er en wat we sinds het Vallelunga-weekend hebben gezien, bewijst dat.

Welk niveau van media-aandacht werd bereikt?

XG: “De berichtgeving tijdens de opbouw naar Vallelunga en onmiddellijk daarna was uitstekend in de traditionele autosport- en automedia, plus specialisten in elektrische voertuigen, algemene sport-, technologie- en zelfs lifestylemedia. In de week van het evenement werden er meer dan 1.200 artikelen online gepubliceerd met een cumulatief bereik van meer dan 4,2 miljard mensen – dat is veel voor een nieuwe serie – met het potentieel om toegang te krijgen tot en betrokken te zijn bij PURE ETCR. Een veelgehoorde gedachte was dat mensen niet konden geloven hoe snel de auto’s waren toen de startpoorten opengingen. Het is dat soort eye-opening ervaring die we dit jaar en daarna met veel mensen hopen te delen.”

En de liefhebbers?

XG: “De reactie van de fans was zeer positief en bemoedigend. Veel mensen kwamen met een open geest naar PURE ETCR, genoten van het innovatieve raceformaat en kozen ervoor om echt positieve reacties op sociale media te plaatsen. Je zult altijd een kleine sectie hebben die de elektrische bug nog niet echt heeft opgevangen, maar dit zijn precies de mensen die we proberen te bereiken en laten zien dat elektrische auto’s verbluffende prestaties kunnen hebben die verder gaan dan wat ze gewend zijn . Koppel als een Bugatti Veyron en meer vermogen dan wat dan ook in de Formule 1 tegenwoordig… En dat in een toerwagen! Wie wil dat nou niet meemaken? Het zal fantastisch zijn om fans dit weekend voor het eerst in Spanje te verwelkomen bij PURE ETCR nu ze evenementen in de regio Aragon mogen bijwonen.”

Wat had je beter kunnen doen?

XG: “Veel, haha! Het was ons allereerste evenement, dus aan de ene kant waren er natuurlijk wat onverwachte dingen die gebeurden, maar het team heeft deze zeer professioneel aangepakt en vertragingen waren minimaal. Aan de andere kant zullen we het hele jaar door aan momentum blijven bouwen door meer aanpassingen aan de serie aan te brengen, op het gebied van tv-productie, verhalen vertellen, enz. We hebben zeker wat feedback van teams, media en fans over bepaalde aspecten overgenomen van de show, en we gaan een paar aanpassingen maken aan het Sporting Format op MotorLand Aragón om te proberen de boel een beetje op te fleuren. Het doel is om 100% klaar te zijn voor de FIA ​​eTouring Car World Cup in 2022.”

Wat zijn die aanpassingen aan Sporting Format?

XG: “We ontdekten dat het racen veel beter was in de rondes waarin we Power-Up gebruikten. In Vallelunga betekende dit 40 seconden per coureur, per race, waar je je vermogen kon verhogen van 300 kW naar 500 kW om te proberen in te halen. We zagen veel verschillende strategieën van de chauffeurs en dit maakte vooral de DHL SuperFinals adembenemend. We hebben Power-Up alleen gebruikt in ronde 1 en de DHL SuperFinals in Italië, maar in Spanje zullen we Power-Up toevoegen aan ronde 2 om de inhaalmogelijkheden te vergroten. In plaats van een constant vermogen van 450 kW, hebben bestuurders vanaf Aragón 300 kW constant vermogen en toegang tot 200 kW Power-Up. De andere tweak is slechts een kleine aanpassing van de dienstregeling.”

Hoe ga je de tv-kijkervaring verbeteren?

XG: “Een paar evoluties die de fans moeten vereenvoudigen en tegelijkertijd hun begrip moeten vergroten. Dit zal vooral gaan om het op een duidelijkere manier weergeven van snelheids- en vermogenscijfers om te onderstrepen hoe indrukwekkend de prestaties van deze auto’s zijn. Fans kunnen coureurs ook in realtime met hun team horen praten in de Hot Zone, wat niet beschikbaar was in Italië. Het voegt een nieuw niveau van inzicht en intensiteit toe aan de kijkervaring.”

Je gaat een Twitch-stream introduceren, nietwaar?

XG: “Ja. Voor het eerst maken we een experimentele uitzending op Twitch. We gaan een ander soort kijkervaring bieden voor fans die PURE ETCR kijken via onze Twitch-stream en maken het een stuk interactiever met onze chauffeurs. We zijn nog bezig met het afronden van de details van hoe het zal werken, maar we zullen de komende dagen meer onthullen.”